• 1
  • 2
2023-08-16, 17:59
Alla har väl inte tillgång till slang eller utrymme? Har funderat på att ställa in den i duschen men det verkar minst sagt bökigt och den typen av smuts ska nog hållas borta från duschen och ej heller förglömma risken att skada kakel och klinkers när man far runt med en relativt tung och otymplig cykel i jakt på balans.

Har fått nyttja andra människors villor och sommarstugor när jag varit på besök men det är ju mest tillgängligt på sommaren tänker jag.

Finns det ställen där man kan tvätta cykeln för en rimlig peng? Vet att vissa cykelverkstäder har den servicen men det kommer med en dyr peng.

Hur gör ni andra som bor i lägenhet för att tvätta cykeln? Och en fråga till alla: Hur ofta tvättar ni cykeln?
Citera
2023-08-16, 18:08
Medlem
webbutvecklarens avatar
I närheten av mitt område finns det en 24/7 tvätt service, dit kan man ta cykeln och tvätta. Det är mest en biltvätt men har inte sett något förbud att tvätta andra objekt.

Kom ej ihåg sist jag tvättade cykeln dock, då den inte direkt blir så smutsig.
Citera
2023-08-16, 18:48
Avstängd
micro113s avatar
Jag tar en handduk och torkar av sadeln när det regnat.
Citera
2023-08-16, 19:35
Medlem
tastass avatar
Vid de tillfällen det inte räcker med en våt trasa brukar jag använda en diskborste. Vattnet går bra att ta med sig ut i en hink.
Vill man snajda till det och duscha av löst smuts kan man använda en vattenkanna, med eller utan spridare.
Citera
2023-08-16, 20:12
Medlem
daskapitans avatar
Disktrasa typ Wettex, gammal tandborste samt gamla strumpor/ t-shirts och varmt vatten med diskmedel.
Inget annat.
Ibland tar jag av kedjan och tvättar den i bensin med en pensel för att sedan olja in den duktigt. Torkar sedan av överflödig olja.
Citera
2023-08-16, 22:01
Medlem
Fartarallts avatar
Våtservetter/tvättservetter mm funkar bra i en lägenhet och ett paket kostar tio spänn på Willys
Citera
2023-08-16, 22:17
Medlem
På närliggande biltvätt

Deras avfettning lämnar mer att önska så därför har jag med mig min egen från Biltema.

Sprutar avfettning på främst kedja/kransar osv. Går därefter loss med högtryck.

Ibland får man upprepa proceduren för fullgott resultat. Detta beroende på hur längesedan det var sist cykeln tvättades.

Efter genomförd tvätt och cykeln har torkat sprutar jag på smörjmedel på kedjan. Tror den heter Dry Dirt eller något. Funkar rätt bra.

Sen känns cykeln som ny. Tar ca 30min om cykelturen till macken inkluderas i tiden.

Det bästa vore att tvätta varje/varannan vecka vid daglig användning för att lätt få bort skiten. I regel kanske det dock blir en gång/kvartal för egen del.
Senast redigerad av Decimal1 2023-08-16 kl. 22:20.
Citera
2023-08-16, 22:28
Medlem
Finansvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Disktrasa typ Wettex, gammal tandborste samt gamla strumpor/ t-shirts och varmt vatten med diskmedel.
Inget annat.
Ibland tar jag av kedjan och tvättar den i bensin med en pensel för att sedan olja in den duktigt. Torkar sedan av överflödig olja.

Helt onödigt angående kedjan. Valsarna på kedjan håller sig rena automatiskt då de hela tiden går mot dreven. Att kedjan är smutsig runt ikring spelar ingen roll. Bästa sättet att hålla kedjan ren är att cykla med cykeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
På närliggande biltvätt

Deras avfettning lämnar mer att önska så därför har jag med mig min egen från Biltema.

Sprutar avfettning på främst kedja/kransar osv. Går därefter loss med högtryck.

Ibland får man upprepa proceduren för fullgott resultat. Detta beroende på hur längesedan det var sist cykeln tvättades.

Efter genomförd tvätt och cykeln har torkat sprutar jag på smörjmedel på kedjan. Tror den heter Dry Dirt eller något. Funkar rätt bra.

Sen känns cykeln som ny. Tar ca 30min om cykelturen till macken inkluderas i tiden.

Det bästa vore att tvätta varje/varannan vecka vid daglig användning för att lätt få bort skiten. I regel kanske det dock blir en gång/kvartal för egen del.

Avfettning i närheten av lager är inget bra. Kan leta sig i lagren och förstöra dessa.

Nej, ta en vattenkanna och fyll den från närmsta regntunna och häll över cykeln innan smutsen torkat. Har smutsen torkat så kan man ha en diskborste och gno lite.
Citera
2023-08-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Alla har väl inte tillgång till slang eller utrymme?

Vill man komma billigt undan så räcker en tryckspruta på 5 till 8 liter långt. Jula har t o m en med borste som är avsedd för bl.a. cykel. (Det finns ju även batteridrivna tvättar om man vill lägga mer pengar.)

Jag brukar först skölja av det värsta med trycksprutan, sedan spraya på cykeltvättmedel. Efter det använder jag borste på extra smutsiga partier, och avslutar med att skölja av.

Kedja och resten av drivlinan brukar jag rengöra separat. Om det är en vaxad kedja så räcker det att använda en borste utan vatten eller rengöringsmedel. För oljad kedja så brukar jag oftast bara torka av kedja och resten av drivlina med trasa innan jag applicerar ny olja, och sedan torka av överflödig olja efter ett tag. Om jag ska byta kedja så brukar jag göra en mer grundlig rengöring av kassett och kedjedrev, då jag använder samma cykeltvättmedel (Squirt) men med högre koncentration.
Citera
2023-08-17, 00:20
Medlem
daskapitans avatar
[quote=Finansvargen|85427909]Helt onödigt angående kedjan. Valsarna på kedjan håller sig rena automatiskt då de hela tiden går mot dreven. Att kedjan är smutsig runt ikring spelar ingen roll. Bästa sättet att hålla kedjan ren är att cykla med cykeln.

Det är din åsikt.
Min erfarenhet talar för att det är väl värt besväret (om man nu tycker att det är besvärligt..) då livslängden både på drev och kedja ökar dramatiskt.
Det är inte ytorna kedja/drev som jag tänker på utan det är skiten som letar sig in i själva länkarna/rullarna och sliter ner dessa. Detta resulterar i att kedjan blir längre efterhand och förstör dreven, där de till sist ser ut som sågklingor. Jag har ett Sram bakdrev som fortfarande är i bruk sedan ganska exakt 20 år med många tusen km bakom sig.
Tro vad du vill.
Citera
2023-08-17, 00:36
Medlem
På sin höjd kan man ta hjälp av en blomspruta med vatten för lindrigare sköljning av vissa delar, men tvätt med hjälp av högtryck är inte att rekommendera då lager och drev tenderar att ta skada av vatteninträngning. Själv använder jag mig av Muc-offs produkter, avfettning och rengöringsspray + trasor/borstar. Har en mountainbike i 10k klassen.
Citera
2023-08-23, 02:54
Medlem
[quote=daskapitan|85429205]
Citat:
Ursprungligen postat av Finansvargen
Helt onödigt angående kedjan. Valsarna på kedjan håller sig rena automatiskt då de hela tiden går mot dreven. Att kedjan är smutsig runt ikring spelar ingen roll. Bästa sättet att hålla kedjan ren är att cykla med cykeln.

Det är din åsikt.
Min erfarenhet talar för att det är väl värt besväret (om man nu tycker att det är besvärligt..) då livslängden både på drev och kedja ökar dramatiskt.
Det är inte ytorna kedja/drev som jag tänker på utan det är skiten som letar sig in i själva länkarna/rullarna och sliter ner dessa. Detta resulterar i att kedjan blir längre efterhand och förstör dreven, där de till sist ser ut som sågklingor. Jag har ett Sram bakdrev som fortfarande är i bruk sedan ganska exakt 20 år med många tusen km bakom sig.
Tro vad du vill.

Haha avfettning och högtryck. Nej det ska inte användas på cyklar. Såpa och vatten duger fint torka ren kedjan och på med ny smörj.

Testa den proceduren istället det är inte en bil som har ingrodd smuts.
Senast redigerad av slydz 2023-08-23 kl. 02:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in