• 3
  • 4
2023-09-15, 15:18
Medlem
wd40 5-56 eller liknande.Sprutar på lite och torkar av sen med en trasa,behövs inget vatten och luktar gått..
Citera
2023-09-16, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
wd40 5-56 eller liknande.Sprutar på lite och torkar av sen med en trasa,behövs inget vatten och luktar gått..

wd40 är farligt för kullager och lager. Den dödar fettet, smörjningen.
Undvik det. Kolla mitt tips jag skrev om tidigare i tråden

Dessa 5/56 och WD40 är produkter till rostiga och ärjade bultar, samt elektronik
Citera
2023-09-16, 17:27
Medlem
exoticspices avatar
Tar ner cykeln till tvättstugan i huset och sköljer av den med slangen och använder skurtrasorna som finns där.
Citera
2024-03-02, 17:00
Medlem
Dubbel-Trubbels avatar
Citat:
Och en fråga till alla: Hur ofta tvättar ni cykeln?

Cykeln tvättas vid behov, uppifrån och ner 😎
Citera
2024-05-27, 20:53
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag undviker att tvätta hjulen i naven, för de tvättar jag separat under stor försiktighet, för jag vill inte ha in sand och smuts i mekanismen inuti.

Jag tar isär ibland, men vill icke ha stenmjöl, sand eller smuts i mekanismen.
Citera
2024-05-27, 20:55
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana
wd40 är farligt för kullager och lager. Den dödar fettet, smörjningen.
Undvik det. Kolla mitt tips jag skrev om tidigare i tråden

Dessa 5/56 och WD40 är produkter till rostiga och ärjade bultar, samt elektronik
Helt rätt, Vanligt hederligt fett är långt bättre. WD-40 är inte till för kullager alls.
Citera
2024-05-27, 21:01
Avstängd
Knivur-273s avatar
Ibland tar jag isär mekanismen och kontrollerar renheten. Sedan doppar jag den i nästan en liter automatväxellådsolja under några timmar. Hänger upp mekanismen vertikalt i axeln och låter rinna av under några timmar. Mycket vackert.
Det blir litet oljespill på fälgen efteråt, men inte jättemycket.

Smutsigt på fälgen efter en tid, men det går att tvätta bort.
Det viktiga är att mekanismen inte gråter.
Jag brukar också pensla på litet Högtemperatur-Lithium-Kullagerfett på kullagren och i bromsmekanismen inuti.

Allt enligt Shimanos instruktioner, men jag använder billigare smörjmedel som inte ruinerar mig.

Det är viktigt att när man roterar hjulet, att man skall icke höra gångljud, utan att det skall låta jämt, vackert och fint. Inget glapp, ingen märkbar friktion i rotationen.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-27 kl. 21:23.
Citera
2024-05-27, 22:39
Avstängd
Knivur-273s avatar
På en växelcykel med interna växlar, så är det väldigt viktigt att smutsen icke kommer in i mekanismen, för annars måste man ta isär allt, rengöra allt i grunden. Få människor kan göra det, ytterst få. I värsta fall kan skadan redan vara skedd och allt är förstört mer eller mindre.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-27 kl. 22:44.
Citera
2024-06-01, 01:59
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag är ganska lat, men sköter om det mekaniska en eller två gånger per år. Tar av växelhjulet, gör rent de yttre delarna, ibland tar jag isär mekanismen och doppar den i olja.

Torkar av dreven och kedjan, naven, fälgarna och ekrarna.

Resten av smutsen hamnar på kläderna
Citera
2024-07-20, 00:37
Avstängd
Knivur-273s avatar
Tag en högtrycktvätt och blås på det interna växelhjulet och låt cykeln ligga på sidan i en vecka eller mer.

OBS! ett skämt om hur man inte skall göra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in