Citat:
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?
Vad talar för att han äntligen har rätt?
Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?
Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.
Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.
Vad talar för att han äntligen har rätt?
Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?
Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.
Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.
"Burry's Scion Asset Management bought put options with a notional value of $739 million against the popular Invesco QQQ Trust ETF (QQQ.O) during the quarter, and separate put options with a notional value of $886 million against the SPDR S&P 500 ETF (SPY.P)."
Det som talar för att han får rätt är nu usla siffror från Kina, trolig studs i inflationen (energipriser upp), amerikanska konsumenter har dragit över 1 biljon dollar i kreditkortsskulder med hög ränta, samt att AI-racet är utan långvarig substans. Lägg till vikande rapporter från bolagen, och vi torde se en ordentlig korrigering nedåt eftersom "racet" senaste tiden inte har fundamenta att stå på.