2023-08-16, 12:42
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.

"Burry's Scion Asset Management bought put options with a notional value of $739 million against the popular Invesco QQQ Trust ETF (QQQ.O) during the quarter, and separate put options with a notional value of $886 million against the SPDR S&P 500 ETF (SPY.P)."

Det som talar för att han får rätt är nu usla siffror från Kina, trolig studs i inflationen (energipriser upp), amerikanska konsumenter har dragit över 1 biljon dollar i kreditkortsskulder med hög ränta, samt att AI-racet är utan långvarig substans. Lägg till vikande rapporter från bolagen, och vi torde se en ordentlig korrigering nedåt eftersom "racet" senaste tiden inte har fundamenta att stå på.
Citera
2023-08-16, 12:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jasså? Jag tycker jag varje vecka läser om att världens ekonomi är på väg helt åt helvete. Märkligt att du skriver att jag verkar vara i en eufori när du inte har en aning om vad jag själv tror. Men du verkar ge dig själv en ställning som bättre vetande och framförallt i en mycket marginell minoritetsåsikt. Det är detta jag vänder mig mot, jag tolkar i motsats till dig inte marknaden som odelat positiv utan istället som mycket splittrad. Min åsikt är att det finns stora skaror av människor på många olika ställningar som är negativa till börsklimatet framöver.

Hur menar du att marknaden inte skulle varit prisad för diverse olika scenarier? I själva verket sitter det miljontals med människor världen över och gör sin egen lilla analys över om det är bäst att köpa eller sälja för tillfället. Det är deras sammanlagda riskbild som skapar prissättningen. Sen är det ett fåtal större aktörer med större påverkan men även där är det tusentals med olika åsikter och riskaptit. Det du egentligen menar är att du är smartare än alla dessa. När det egentligen handlar om att vissa (en andel av alla) får helt enkelt rätt alldeles oavsett vad de tror på. Ett fåtal av dessa råkar även få rätt även nästa gång marknaden svänger. De tror då att de är ekonomigudar men i själva verket hade de bara tur att råka gissa rätt några gånger i rad. För några kommer göra det också.
Det är inte något illa menat. Men det är Greed att stora problem som "Kina och Ryssland" helt bortpratas med "det är redan inprisat". Inte ens Putin eller Xi vet vad som händer nästa månad i deras länder. Båda länderna kollapsar just nu ekonomiskt, kanske behövs ett litet krig för att avleda.

Min egen slutsats efter att ha hållit på med aktier sedan 1998 och t.ex sett Big Short är att ingenting någonsin är prissatt. Marknaden i själva verket är en skock får som följer en viss väg greed 85% eller fear 15% av tiden. Sedan finns 1-5% typ Burry som har en avvikande åsikt, men det är extremt svårt att gå emot fåren.
Citera
2023-08-16, 12:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
"Burry's Scion Asset Management bought put options with a notional value of $739 million against the popular Invesco QQQ Trust ETF (QQQ.O) during the quarter, and separate put options with a notional value of $886 million against the SPDR S&P 500 ETF (SPY.P)."

Det som talar för att han får rätt är nu usla siffror från Kina, trolig studs i inflationen (energipriser upp), amerikanska konsumenter har dragit över 1 biljon dollar i kreditkortsskulder med hög ränta, samt att AI-racet är utan långvarig substans. Lägg till vikande rapporter från bolagen, och vi torde se en ordentlig korrigering nedåt eftersom "racet" senaste tiden inte har fundamenta att stå på.
Det är väl en bra sammanfattning. Tillkommer 100 negativa faktorer som att USD har rekordhög kurs, Japan faller samman ekonomiskt under världens största statsskuld 300% av BNP, USAs stat lånar 1 trillion USD bara detta kvartal, Kinas export och import sjunker 30%, Country and Garden världens största byggbolag har börjat defaulta på sina skulder, UK USA Sverige har en enorm bostadsbubbla som spricker av räntehöjningarna osv i en oändlig räcka negativa nyheter.

Då passar nasdaq på med ATH.
Citera
2023-08-16, 12:49
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Kina har ingen marknadsekonomi i traditionell bemärkelse. De kan med ett penndrag omkullkasta alla marknadskrafter. Visst är deras siffror orosväckande. Det har emellertid hänt förr. Då har staten ändrat regelverket.

Enda som kan knäcka Kina är ett krig mot Taiwan.

Edit: lägg till att de har tack vare Ryssland säkrat billig energi för en överskådlig framtid. Ryssarna är självklart inte nöjda att sälja i Rupier.
Senast redigerad av Sababa 2023-08-16 kl. 12:58.
Citera
2023-08-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag läste inte hela tråden men jag tror att han gick kort det där redan i juni?? Någon som kan bekräfta?

Jag ger inte mycket för burry egentligen. Som sagt han har förutspått 30 av de sista 2 börskrasherna.

Nu tror jag förvisso också att vi ska ner. Men hur definierar man en börskrash? -10%? Ska vi ner 50%?

verkar ha varit under andra kvartalet och det slutar väl sista juni

"Burry opened 20,000 put options on the SPY at roughly $2.25 per contract, and 20,000 put options on the QQQ at roughly $2.70 per contract.

For the uninitiated, the bearish QQQ trade means Burry is expecting the AI fervor of this year to run out of steam, which would deflate some of the gains we've seen the SPY post during the same time frame.

As the market is cyclical in nature, the trades suggest Burry is attempting to front-run a move out of tech and into entertainment and energy."

https://www.benzinga.com/markets/equities/23/08/33841151/the-big-short-investor-is-going-big-short-burrys-13f-says-the-bull-of-2023-is-over-with-40-000-p

om det var den 12 juni så ligger han inte så mycket back?

https://www.marketwatch.com/investing/index/vix/charts
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-08-16 kl. 13:08.
Citera
2023-08-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag läste inte hela tråden men jag tror att han gick kort det där redan i juni?? Någon som kan bekräfta?

Jag ger inte mycket för burry egentligen. Som sagt han har förutspått 30 av de sista 2 börskrasherna.

Nu tror jag förvisso också att vi ska ner. Men hur definierar man en börskrash? -10%? Ska vi ner 50%?

Ja det som spelar roll är NÄR och hur mycket. Det är det ingen som har svaret på.
Citera
2023-08-16, 13:00
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det gäller ju med allt du köper på börsen. Verkligheten är inte inräknat i dina köp. Du tror att det ska ge utdelning. Vilken verklighet talar du om här ? Verkligheten som i framtiden ska räkna hem vinster ?. Det råkar man ut för oavsett vilken produkt du köper som förväntas ge avkastning Det är bristfällig argumentation, det kanske du upptäcker nu ...

Det är ju du som snackar om en verklighet med 50/50 sannolikhet med din roulette-jämförelse
Den verkligheten har ju inga paralleller med den verklighet som vi andra lever i.
Citera
2023-08-16, 13:08
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
...

Ja, jag har varit bearish ganska länge nu, men trots det legat lång och hängt med i uppgången. Min magkänsla säger mig att hela västvärlden är på upphällningen av fler skäl som går att lista i ett enskilt inlägg utan att framstå som halvgalen.

Trots det fortsätter börsen upp. Krascher är inte heller så enkla så att de går att förstå utifrån några makrofaktorer - vore det så hade kraschen redan varit här, eller läs "inprisad."

I samband med det så går som du påpekar inflationen ner, folk verkar spendera ändå (kolla för övrigt på hur stor andel av hushållens inkomster som läggs på bostad...), arbetsmarknaden är helt och allt tuffar på. Därutöver ska man veta att börsen nästan är ett slags metaekonomi och är delvis frikopplad realekonomin (jag vet att du kan detta - jag bara skriver det ändå).

Jag tycker det är svårt att bedöma läget, svårare än på länge. Men marknaden har varit knäpp på det sättet ett par år nu. Ha i åtanke att detta med skulder, ränta, hyperinflation, dollarkollaps osv diskuteras sedan 70-talet. Ja, det kan eller kanske till och med ska hända. Men NÄR!?

I ärlighetens namn skulle jag inte bli förvånad om det börjar tuffa på i dubbel takt uppåt istället ett tag. Burry har blivit en trasig klocka, liksom Schiff m. fl. Skit i finanspresssen, många stora namn är bearish - hur ofta är det kraschen kommer precis då..?
Citera
2023-08-16, 13:24
Medlem
Han har säkert en jättebra ide som håller matematiskt osv problemet är väl att det är psykologi som styr marknaden, det är därför inget av dessa orakel får rätt speciellt ofta.
Citera
2023-08-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pooke
Jag och en handikappad bekant är long VIX istället. Gör vi fel? Om man jämför med t ex björn sp500 eller att blanka hypade aktier som Nvidia med ett P/E på 228. Vi är alltså helt efterblivna, men vill också ha en del av nedgången. Vi vet hur man trycker köp/sälj.

beror väl kanske på hur positionen ser ut?

"One Trader Bets the VIX Index Will Triple in Next Three Months

VIX, will soar above 45 by mid-October, a level that’s more than triple the gauge’s Wednesday close. The VIX hasn’t been that high since the aftermath of the Covid-19 pandemic market crash in April 2020."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-06/one-trader-bets-the-vix-index-will-triple-in-next-three-months#xj4y7vzkg
Citera
2023-08-16, 13:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
I ärlighetens namn skulle jag inte bli förvånad om det börjar tuffa på i dubbel takt uppåt istället ett tag. Burry har blivit en trasig klocka, liksom Schiff m. fl. Skit i finanspresssen, många stora namn är bearish - hur ofta är det kraschen kommer precis då..?
Nu är du tvåa på den åsikten. Det bevisar att det är Greed i luften. Man kan inte säga "kända namn i finanskretsen är bearish" och samtidigt ignorera dem "hur kan en krasch komma just då" utan att styras av Greed. Du letar alltså lösningar på alla frågor, lösningar som alltid leder till Köp Mer.

Exakt när man minst förväntar sig det kommer kraschen. Minns klassikern 1929 när John F Kenneedys pappa fick aktietips av skoputsarpojken och genast sålde alla sina aktier. Tre månader innan världens största börsbubbla sprack.

Dagens nasdaq-bubbla är f.ö. siffermässigt större än 1929 sedan en månad tillbaka. NVIDIA värderas till 42 årsomsättningar och 186 årsvinster. Om jag minns rätt tog det 12 år innan 1929 års värden kom tillbaka. Just saying.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 13:41.
Citera
2023-08-16, 13:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nu är du tvåa på den åsikten. Det bevisar att det är Greed i luften. Man kan inte säga "kända namn i finanskretsen är bearish" och samtidigt ignorera dem "hur kan en krasch komma just då" utan att styras av Greed. Du letar alltså lösningar på alla frågor, lösningar som alltid leder till Köp Mer.

Exakt när man minst förväntar sig det kommer kraschen. Minns klassikern 1929 när John F Kenneedys pappa fick aktietips av skoputsarpojken och genast sålde alla sina aktier. Tre månader innan världens största börsbubbla sprack.

Dagens nasdaq-bubbla är f.ö. siffermässigt större än 1929 sedan en månad tillbaka. NVIDIA värderas till 42 årsomsättningar och 186 årsvinster. Om jag minns rätt tog det 12 år innan 1929 års värden kom tillbaka. Just saying.

Alltså, du har ju på sätt och vis rätt. Jag sålde av en del för 2 veckor sen och är nu ca 70% investerad på mitt huvudkonto. Grejen är att det finns ingen bra lösning på konflikten, det blir lite Schrödingers katt över det. Om jag är av åsikten att kraschen kommer så kommer den inte och tvärtom. Så vilken position jag än intar så kan jag inte argumentera för den på ett sammanhängande sätt egentligen. I bästa fall kanske man kan det om man är contrarian, men att vara contrarian ger inte heller automatiskt rätt. Jag hoppas att jag inte är i något slags greed-fas, men det är bra att du säger så för jag behöver revidera det dagligen. Man skulle också kunna hävda att det vore greed att gå kort nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in