2023-08-16, 10:23
  #1
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
https://www.expressen.se/ekonomi/borsgurun-michael-burry-satsar-17-miljarder-pa-finanskris/
Den amerikanska investerarprofilen Michael Burry, känd från filmen ”The Big Short”, förutsåg finanskrisen 2008 – och tjänade stora pengar på den.

Nu satsar han motsvarande 17 miljarder kronor på en amerikansk börskrasch i höst, rapporterar CNN.

Det innebär att han satsar mer än 90 procent av sin portfölj på att marknaden ska rasa.
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 10:29.
Citera
2023-08-16, 10:28
  #2
Bannlyst
Större chans vinna på casino. Spelar du casino? Är du beroende? 50% av sin portfölj på något man inte har en aning om känns sådär jätte dumt….
Citera
2023-08-16, 10:31
  #3
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Större chans vinna på casino. Spelar du casino? Är du beroende? 50% av sin portfölj på något man inte har en aning om känns sådär jätte dumt….
Jag är matematiker och har aldrig köpt en lottsedel eller spelat på casino i hela mitt liv. I genomsnitt förlorar du ju bara. Börsen kan vara ett casino, om man inte är kunnig. Men män som Soros Burry och Buffett visar att man kan göra rätt, man kan tänka fram vinster. Det är bara att se filmen The Big Short så förstår du, Burry räknade rätt genom att använda fakta och borste från bubbeltänk, hela USAs finansvärld inklusive Moodys hade fel.

Jag anser alltså inte att jag och Burry gamblar på att börsen sjunker i dagsläget. Den SKA sjunka. Alla fakta talar för det. Men När är det ingen som vet.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 10:37.
Citera
2023-08-16, 10:32
  #4
Avslutad
https://tradingeconomics.com/united-states/interest-rate
Säger väl allt. (25 års sikt)

Utlåningsräntan är det enda som driver index i stort. Finns oändligt med glorifierade schamaner som sitter med MACD, RSI, motståndsnivåer och annat vidskepligt trams ("teknisk analys").
Sanningen är dock att breda index-uppgångar helt och hållet varit knutna till billiga dollars. Som nu håller på att bli dyrare. Fortsätter den trenden tror jag också på nedgångar, och OMX styrs av amerikanska index.
Citera
2023-08-16, 10:40
  #5
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
https://tradingeconomics.com/united-states/interest-rate
Säger väl allt. (25 års sikt)

Utlåningsräntan är det enda som driver index i stort. Finns oändligt med glorifierade schamaner som sitter med MACD, RSI, motståndsnivåer och annat vidskepligt trams ("teknisk analys").
Sanningen är dock att breda index-uppgångar helt och hållet varit knutna till billiga dollars. Som nu håller på att bli dyrare. Fortsätter den trenden tror jag också på nedgångar, och OMX styrs av amerikanska index.
Detta är ologiskt. Räntorna har sjunkit i ca 40 år sedan 1985, och efter 2008 varit nära Noll. Detta har speedat börsen till sin längsta bull run någonsin. man har ju fått Noll på sitt räntekonto och TINA gjorde att man köpte aktier. Men TINA faller nu när räntorna går UPP rekordmycket och aktier ska gå ner. Men något annat än TINA styr nu börsen.

Logik: om avkastning på vanliga räntepapper fördubblas så ska aktievärderingen P/S halveras. För alternativet till att äga aktier och få utdelning är alltid att köpa en obligation. Den räntan har mer än fördubblats senaste året.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 10:42.
Citera
2023-08-16, 10:48
  #6
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Detta är ologiskt. Räntorna har sjunkit i ca 40 år sedan 1985, och efter 2008 varit nära Noll. Detta har speedat börsen till sin längsta bull run någonsin. Men nu när räntorna går UPP rekordmycket så stiger ändå börsen? Detta är inte logiskt. Det är något annat som styr börsen.

Logik: om avkastning på vanliga räntepapper fördubblas så ska aktievärderingen halveras P/S. För alternativet till att äga aktier och få utdelning är alltid att köpa en obligation. Den räntan är mer än tredubblad.
Du får ursäkta, men efter vår dust häromveckan där du demonstrerade att du inte ens begriper vad valuta är (och hur det står i proportion till ekonomisk utveckling), är det rätt svårt att ta något du säger på allvar (matematiker eller ej). Självklart är inte räntan allt, men den har varit avgörande för senaste årens dramatiska uppgångar.

Lite extra skoj är det att du refererar till Warren Buffett, vars enda merit är hög ålder och tidigt tillgång till kapital, och Expressen, när du gör dina förutsägelser om finans. Men även en "broken clock" som man säger... I det här fallet tror jag precis som du på stundande nedgångar. Brasklappen är om relationerna mellan USA/Kina tinar upp lite, men inget tyder på det just nu.
__________________
Senast redigerad av p00nino 2023-08-16 kl. 10:51.
Citera
2023-08-16, 10:49
  #7
Medlem
Media älskar också att plocka fram vinnaren (såklart) som "prickade" ned och uppgångar. I verkligheten finns det ett stort antal analytiker och aktieproffs som får fel, dessa läser man mindre om. Det som ser ut som att någon haft en spåkula är endast för att man har ett stort antal analytiker att plocka ifrån. Att några av dessa får rätt i sina förutsägelser är inget konstigt.

Som exempel (och motsats) finns ju den där professorn Hans Lind som sedan 2005 sagt att fastighetspriserna ska gå ned. Att han fått rätt nu gör honom inte till en spågubbe.

Michael Burry satsar 17 miljarder och går såklart ut med detta för att få en spin off. Om alla tror på det han säger så KOMMER det att slå in. Det är så det funkar !
Citera
2023-08-16, 10:52
  #8
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Du får ursäkta, men efter vår dust häromveckan där du demonstrerade att du inte ens begriper vad valuta är (och hur det står i proportion till ekonomisk utveckling), är det rätt svårt att ta något du säger på allvar (matematiker eller ej). Självklart är inte räntan allt, men den har varit avgörande för senaste årens dramatiska uppgångar.

Lite extra skoj är det att du referar till Warren Buffett, vars enda merit är hög ålder och tidigt tillgång till kapital, och Expressen, när du gör dina förutsägelser om finans. Men även en "broken clock" som man säger... I det här fallet tror jag precis som du på stundande nedgångar. Brasklappen är om relationerna mellan USA/Kina tinar upp lite, men inget tyder på det just nu.
Hehe, världens 10e rikaste man Buffett har som enda merit att.. vara världens 10e rikaste man. OK.

Han har tjänat alla pengar själv och startade från Noll. Här en film om Buffett.
https://www.youtube.com/watch?v=bVM2r4vMlTU&ab_channel=FINAiUS
Du är lite lik Buffett. Du startar från Noll.
Citera
2023-08-16, 10:56
  #9
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Media älskar också att plocka fram vinnaren (såklart) som "prickade" ned och uppgångar. I verkligheten finns det ett stort antal analytiker och aktieproffs som får fel, dessa läser man mindre om. Det som ser ut som att någon haft en spåkula är endast för att man har ett stort antal analytiker att plocka ifrån. Att några av dessa får rätt i sina förutsägelser är inget konstigt.

Som exempel (och motsats) finns ju den där professorn Hans Lind som sedan 2005 sagt att fastighetspriserna ska gå ned. Att han fått rätt nu gör honom inte till en spågubbe.

Michael Burry satsar 17 miljarder och går såklart ut med detta för att få en spin off. Om alla tror på det han säger så KOMMER det att slå in. Det är så det funkar !
Det du skriver är visserligen sant, om man låter 100 chimpanser välja akter så blir en miljonär. Men Burry satsar sina egna pengar vilket ju klart slår killgissningar, och hela hans historik är credd (har du själv 17 miljarder?...).

Den som sett filmen Big Short vet att han använde fakta, metodik, matematik för räkna ut att kraschen 2008 skulle komma.

Nä, jag anser att det betyder något att han satsar 17 miljarder. Det slår klassiska FB-inlägg från Dunning-Kruger-källaren.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 10:59.
Citera
2023-08-16, 10:58
  #10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Större chans vinna på casino. Spelar du casino? Är du beroende? 50% av sin portfölj på något man inte har en aning om känns sådär jätte dumt….


Välja roulette och satsa på färg ger en 50% sannolikhet att du vinner 1x insatsen på ren chans

Satsa en 50% av portföljen på en kortningsposition har samma chans , som dessutom har ytterligare sannolikhet att lyckas ifall man ser hur makroekonomin har utvecklat sig det senaste halvåret.
Citera
2023-08-16, 11:00
  #11
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är matematiker och har aldrig köpt en lottsedel eller spelat på casino i hela mitt liv. I genomsnitt förlorar du ju bara. Börsen kan vara ett casino, om man inte är kunnig. Men män som Soros Burry och Buffett visar att man kan göra rätt, man kan tänka fram vinster. Det är bara att se filmen The Big Short så förstår du, Burry räknade rätt genom att använda fakta och borste från bubbeltänk, hela USAs finansvärld inklusive Moodys hade fel.

Jag anser alltså inte att jag och Burry gamblar på att börsen sjunker i dagsläget. Den SKA sjunka. Alla fakta talar för det. Men När är det ingen som vet.

Det är ju det som är problemet med att gå kort. För eller senare kraschar det alltid, men ingen kan veta när. Alla som torskar på sina blankningar kan då säga "I was right but early", fast de inte alls hade rätt.
Citera
2023-08-16, 11:02
  #12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är ju det som är problemet med att gå kort. För eller senare kraschar det alltid, men ingen kan veta när. Alla som torskar på sina blankningar kan då säga "I was right but early", fast de inte alls hade rätt.
Buffett provade att korta företag på 1960-talet men insåg ganska snabbt att det är svårt att få till timingen, det tog alltid längre tid än han trodde. Så han slutade med det. Så mycket sannolikare att allting går upp. Så jag tänker nog aldrig mer korta aktier efter mitt försök juni 2020 till nu. En bra lärdom.

Jag kortade även september 2019 och även då gick börsen iväg till skyarna, men jag räddades av corona som gav världens kortaste krasch februari 2020 och min största vinst någonsin.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in