2023-08-15, 22:15
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Alla investeringar, då även fastigheter, är behäftade med en risk, då i synnerhet en ränterisk.

OM man är en matematisk analfabet så man inte förmår att göra enkla överslagsberäkningar om vad som skulle kunna hända, bör man omedelbart söka en God man.
Hur fan skall ett samhälle kunna fungera om man alla medborgare skulle tvingas dela på kostnaderna från andra personers usla investeringar?Just vad skulle hindra att folk betalade en miljard för en etta på söder?
"Andra får betala för mitt misslyckande eftersom jag behöver en bostad"

Oj det var hårda ord av pedofilen Crowley.
Hur är det tanken att dessa 4 100 miljarder lånade kronor som inte ens existerar ska dras in då?
Fast du kanske inte har kollat upp siffrorna eller för den delen gjort en trovärdighetsanalys.
Citera
2023-08-15, 22:15
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Bra, då lär huspriserna pressas neråt. Men trist då jag även har bostadslån. Men i det stor hela positivt eftersom vi vill köpa hus.
Det bästa är om läget är som nu, det vill säga om priserna stannar på samma nivå många år framöver.
Citera
2023-08-15, 22:16
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Oj det var hårda ord av pedofilen Crowley.
Hur är det tanken att dessa 4 100 miljarder lånade kronor som inte ens existerar ska dras in då?
Fast du kanske inte har kollat upp siffrorna eller för den delen gjort en trovärdighetsanalys.
”Tänkte inte på det”
Citera
2023-08-15, 22:16
Medlem
Imnshos avatar
Det märks i den här tråden liksom i liknande trådar att bolånetorskarna börjar bli lite obekväma med den gigantiska styrräntan 3,75%.

Det bönas och bes om att strypgreppet ska släppas så att den vilda lånekonsumtionen kan fortsätta.

Lite märkligt tycker jag som hade 13,25% på mitt första bolån. Fast det är klart, då värderades bostäder lite mer sunt.

Det är en no-brainer att styrräntan bör höjas till 5% i september.
Citera
2023-08-15, 22:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det märks i den här tråden liksom i liknande trådar att bolånetorskarna börjar bli lite obekväma med den gigantiska styrräntan 3,75%.

Det bönas och bes om att strypgreppet ska släppas så att den vilda lånekonsumtionen kan fortsätta.

Lite märkligt tycker jag som hade 13,25% på mitt första bolån. Fast det är klart, då värderades bostäder lite mer sunt.

Det är en no-brainer att styrräntan bör höjas till 5% i september.
Problemet är väl inte att de höjer, utan det är konstant smyghöjningar och man vet att den stora vinnaren är banken.
Citera
2023-08-15, 22:32
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det bästa är om läget är som nu, det vill säga om priserna stannar på samma nivå många år framöver.

Med tanke på vår verkliga inflation borde priserna fortsätta upp!
Citera
2023-08-15, 22:32
Avslutad
Nu börjar man ju bli orolig över vart detta ska sluta...
Citera
2023-08-15, 22:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Omtänksamt att du bryr dig om de som överbelånat sig. Nu blir dock alla svenskar fattigare när kronan faller och våra löner kraschar i förhållande till USA och Europa. Ska vi verkligen bli nordens grekland för att rädda några bolånetorskar?
Knappast "bolånetorskar" som orsakat dippen.
Citera
2023-08-15, 22:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu låter du som Erdogan! När han provade sitt koncept med att sänka räntorna i Turkiet för att därmed minska kostnaderna (och därmed inflationen) så steg inflationen från 30% till 100% på ett år.

Tanken är att höga räntor ger hög avkastning på att ha spara cash på banken, som gör att man sätter undan pengar istället för att spendera, som gör att konsumtionen går ner, som gör att affärer inte kan höja priserna. Jag tycker det känns logiskt. Dock har noll-räntan funnits så länge att det verkar ta åratal innan folk verkligen fattar att de får sparränta igen, så de shoppar loss som galna. Min hemsida går bättre än någonsin i år.
Bättre att införa pris-/vinst-tak.
Citera
2023-08-15, 22:46
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag sa aldrig att hyrorna kommer gå ned, men de ökar inte lika mycket som kostnaderna för BR och villa. Så det är inte mer "synd" om hyresgäster än de i andra boendformer, snarare tvärtom. Jag tror inte heller att priserna på boende"planat ut". Det är nu den stora prövningen kommer med ännu högre räntor, fallande ekonomi, ökande arbetslöshet och det kommer kännas!
Du är en alarmist. Mycket oroligheter i världen har stressat fram detta, det räcker med att det lättar någonstans så ska du se att ekonomin tar fart igen.
Citera
2023-08-15, 22:47
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vilka sätt är bättre? Prisregleringar har ju testats, leder till brist och köer istället.
Vinst-tak hos diverse industrier.
Citera
2023-08-15, 22:47
Medlem
hejsan07s avatar
Hade det inte varit bättre att bolåneräntan hölls låg och låta amortering bli några procent om man nu vill lugna bolånemarknaden.

. Höjd ränta blir ju inflationsdrivande i sig. Var är logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in