2023-08-15, 08:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
91 åtalspunkter, 4 grand jury’s som har granskat. Han riskerar 71 år bara i Georgia. Detta kommer bli århundradets valkampanj. Vet någon hur länge det brukar ta från åtal till rättegång i Georgia?

Först ska han närvara vid en åtalsförhandling och ange hur han ställer sig till åtalet, och sedan ska rättegångsdagen sättas. Svårigheten lär väl nästan bli att hitta ett datum i Trumps kalender som inte kolliderar med andra rättegångar. Den närmaste rättegångsstarten är väl föreslagen till januari?
Citera
2023-08-15, 08:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vilka jag rikar mig till? Först och främst alla som av någon anledning forfarande tror på alla lögner och snedvridningar. Det är inte ett brott att försöka hitta felaktigheter i ett val, vilket var vad man gjorde. Och om man på allvar tror att högt uppsatta Trumpfolk som Rudy Giuliani skulle varit inne och skruvat på rattarna i röstlokaler för att försöka fuska är man ju bra jäkla tappad.

Men fine, om det finns riktiga bevis på att Trump medvetet försökte fuska så sätt gärna dit karln. Men det kommer bli som med alla andra anklagelser som fallit platt. Det hela är ju bara ett försök att hålla Trump upptagen med rättsliga processer hela vägen till valet. Det finns ingen substans i något av det man påstår.

För du skrev ju såhär.

Citat:
Så det finns alltså folk som fortfarande går på alla lögner riktade mot Trump?
Och föga förvånande är det samma lågintelligenta skräpmänniskor som är trippelvaccinerade och rysshatare. Vad som står i tidningen är sant folket

Fascinerande

Vilka är det där ’folk’ som går på lögner? En åtalsjury i Fulton County har ansett att uppgifterna räcker för att åtala Trump. Är det de du tycker är så häpnadsväckande lättlurade?

Om det inte - som du påstår - är ett brott att leta efter dessa fel så som Trump har gjort, vad är det då juryn bedömt?

Är det otänkbart att personer kan begå brott enbart pga att de är ’högt uppsatta”? Ska man inte utreda Giuliani och Trump enbart pga deras positioner?
Citera
2023-08-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Thanks, bra sammanfattning. Även om Trump till synes inte är inblandad så skall han således få en släng av sleven.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är snarare en väldigt dålig sammanfattning. Trump åtalas på 13 punkter för att ha konspirerat för att ändra valresultatet, försökt påverka valda representanter för Georgia att bryta mot sina eder att upprätthålla konstitutionen, med mera. Jag tror inte ens att Trump är åtalad för åtalspunkterna att ha försökt illegalt accessa röstmaskinerna, men han är åtalad för att stå bakom den större konspirationen att försöka ändra valresultatet till sin fördel, genom att utnämna falska elektorer och ljuga om valfusk i Georgia i olika fora.

Det är en extremt dyster bild av påtryckningar, hot, skrämseltaktik, förtal av utvalda namngivna individer i ett ytterst medvetet, planerat och orkestrerat försök att ändra valets utfall i Georgia. Trumps beskrivna metod att använda sig av medarbetare på många nivåer, som till och med åker hem till vissa nyckelpersoner för att skapa en hotfull stämning mot dem, är som tagen ut en maffiafilm. Det är inte förvånande att åklagaren väljer att utnyttja RICO.

Men att säga att Trump får ”en släng av sleven” i ett åtal ”om illegal access till valsystem” är som att kalla Imelda Marcos för en kvinna med ”några par skor”.

Det jag sammanfattade, var det jag startade tråden om, dvs hur intrånget i Cioffee Countys vallokaler och valdata server gått till. Som utgjorde en del av åtalet, och där också Cathy Latham, Scott Hall och Misty Hampton blivit åtalade för. (Cathy Latham, fake GOP elector tied to Coffee County breach, Scott Hall, tied to Coffee County election system breach
Misty Hampton, Coffee County elections supervisor).

Att moderatorn valde att ändra rubriken, helt emot ämnet som jag skrev i, och i stället valde att innefatta hela åtalet, har jag varken något att göra med eller förstår. Att inläggen efter moderatorns ändring, har tagit en ny riktning, och mot den bredare kontexten, är definitivt inte önskvärt, då debatten då blir en helt annan.

Min jämförelse var snarare att intrånget, även om det skedde efter valet, hade stora likheter med Watergate, vilket jag fortsatt hävdar. Dvs att ett politiskt parti organiserar och anlitar personer för att utföra en olaglig handling, gällande valdata information, till fördel för detta parti. Nu var det inte demokraterna man tog sig in hos, utan Cioffee Countys valkontor, och det var inte operativa valstrategier man var ute efter, utan valdata från ett nyligen avslutade val. Men likheterna är annars slående.

Jag tycker att du Glostruo, borde ha lite bättre koll på vilka trådar du skriver i, och debatten i dessa. Att dra en åsikt ur röva, är inte att debattera, det är att skapa förvirring.

Du får gärna läsa min trådstart igen!
Senast redigerad av Master.Palm 2023-08-15 kl. 08:55.
Citera
2023-08-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För du skrev ju såhär.

Vilka är det där ’folk’ som går på lögner? En åtalsjury i Fulton County har ansett att uppgifterna räcker för att åtala Trump. Är det de du tycker är så häpnadsväckande lättlurade?

Om det inte - som du påstår - är ett brott att leta efter dessa fel så som Trump har gjort, vad är det då juryn bedömt?

Är det otänkbart att personer kan begå brott enbart pga att de är ’högt uppsatta”? Ska man inte utreda Giuliani och Trump enbart pga deras positioner?
Han kommer inte bli dömd eller hamna i fängelse just för att han är högt uppsatt

Hamnar han i fängelse blir det inbördeskrig i usa

Förstår du? Lilla snurriga fula böghatten
Citera
2023-08-15, 08:58
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För du skrev ju såhär.

Utred på för all del. Men jag förstår inte varför till exempel du kan ta det seriöst? Har du glömt bort alla gånger man har försökt göra samma sak tidigare? Eller hur man flagrant ljög om att Trump skulle vara i maskopi med Ryssland? Förtroendet är förbrukat efter alla lögner. Men är man en Trumphatare med TDS så biter man väl på allt antar jag.
Citera
2023-08-15, 08:59
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Vilka jag rikar mig till? Först och främst alla som av någon anledning forfarande tror på alla lögner och snedvridningar. Det är inte ett brott att försöka hitta felaktigheter i ett val, vilket var vad man gjorde. Och om man på allvar tror att högt uppsatta Trumpfolk som Rudy Giuliani skulle varit inne och skruvat på rattarna i röstlokaler för att försöka fuska är man ju bra jäkla tappad.

Men fine, om det finns riktiga bevis på att Trump medvetet försökte fuska så sätt gärna dit karln. Men det kommer bli som med alla andra anklagelser som fallit platt. Det hela är ju bara ett försök att hålla Trump upptagen med rättsliga processer hela vägen till valet. Det finns ingen substans i något av det man påstår.

Det är ingen som tror att Giuliani och Trump ville ”skruva på rattar”, de viktigaste åtalspunkterna och bevisen handlar om påtryckningarna som Trumps team planerade och utförde för att ersätta de legitima elektorerna med falska elektorer, och de dokument som förfalskades i sammanhanget - samt de påtryckningar som Trump själv utförde mot utvalda tjänstemän för att de skulle ensidigt ändra valsiffrorna. Det är bara fånigt att hävda att det inte finns någon substans, det finns 161 påstått illegala handlingar beskrivna bara i Georgiaåtalet, och det är ju fullständigt osannolikt att ens en helt blind Grand jury skulle släppa igenom ett åtal med över 40 åtalspunkter om det inte fanns någon substans alls.

Den här blinda övertygelsen om att Trump inte har gjort något fel alls, vare sig moraliskt eller juridiskt, är verkligen obehaglig. Om ni inte ens känner ett lätt obehag, så borde ni nog fundera över om ni har fastnat i en sekt. Jag är fullt beredd att acceptera att Trump inte juridiskt har begått brott enligt amerikansk lagstiftning, är ni beredda att acceptera om han blir dömd?
Citera
2023-08-15, 09:04
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det jag sammanfattade, var det jag startade tråden om, dvs hur intrånget i Cioffee Countys vallokaler och valdata server gått till. Som utgjorde en del av åtalet, och där också Cathy Latham, Scott Hall och Misty Hampton blivit åtalade för. (Cathy Latham, fake GOP elector tied to Coffee County breach, Scott Hall, tied to Coffee County election system breach
Misty Hampton, Coffee County elections supervisor).

Att moderatorn valde att ändra rubriken, helt emot ämnet som jag skrev i, och i stället valde att innefatta hela åtalet, har jag varken något att göra med eller förstår. Att inläggen efter moderatorns ändring, har tagit en ny riktning, och mot den bredare kontexten, är definitivt inte önskvärt, då debatten då blir en helt annan.

Min jämförelse var snarare att intrånget, även om det skedde efter valet, hade stora likheter med Watergate, vilket jag fortsatt hävdar. Dvs att ett politiskt parti organiserar och anlitar personer för att utföra en olaglig handling, gällande valdata information, till fördel för detta parti. Nu var det inte demokraterna man tog sig in hos, utan Cioffee Countys valkontor, och det var inte operativa valstrategier man var ute efter, utan valdata från ett nyligen avslutade val. Men likheterna är annars slående.

Jag tycker att du Glostruo, borde ha lite bättre koll på vilka trådar du skriver i, och debatten i dessa. Att dra en åsikt ur röva, är inte att debattera, det är att skapa förvirring.

Du får gärna läsa min trådstart igen!

Det är en fair kommentar, jag borde ha uppmärksammat att rubriken ändrades. Nu verkar det här bli huvudgård för Georgiaåtalet, vilket egentligen är ett bättre ämne, och det var på det ämnet jag kommenterade. My bad, men jag försvarar mig lite med att trådens rubrik/ämne ändrades och jag inte var helt införstådd med att det ursprungliga ämnet bara handlade om det påstådda intrånget.

Och jag håller med dig, det är rätt mycket Watergate över hela skeendet.
Citera
2023-08-15, 09:07
Medlem
Låter inte som att det är Trump man kommer åtala, utan snarare utpekade personer i hans team. Blir ju väldigt om de försöker hålla Trump ansvarig för något andra har gjort
Tvivlar på att Gulliano agerat på Trumps order tex. Och lycka till med att bevisa den.
Citera
2023-08-15, 09:08
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Det är ingen som tror att Giuliani och Trump ville ”skruva på rattar”, de viktigaste åtalspunkterna och bevisen handlar om påtryckningarna som Trumps team planerade och utförde för att ersätta de legitima elektorerna med falska elektorer, och de dokument som förfalskades i sammanhanget - samt de påtryckningar som Trump själv utförde mot utvalda tjänstemän för att de skulle ensidigt ändra valsiffrorna. Det är bara fånigt att hävda att det inte finns någon substans, det finns 161 påstått illegala handlingar beskrivna bara i Georgiaåtalet, och det är ju fullständigt osannolikt att ens en helt blind Grand jury skulle släppa igenom ett åtal med över 40 åtalspunkter om det inte fanns någon substans alls.

Den här blinda övertygelsen om att Trump inte har gjort något fel alls, vare sig moraliskt eller juridiskt, är verkligen obehaglig. Om ni inte ens känner ett lätt obehag, så borde ni nog fundera över om ni har fastnat i en sekt. Jag är fullt beredd att acceptera att Trump inte juridiskt har begått brott enligt amerikansk lagstiftning, är ni beredda att acceptera om han blir dömd?
Ja, om bevisen verkligen håller och det inte är nått snack om saken. Men det är ju knappast konstigt att man avfärdar dessa anklagelser eftersom det är satt i system att förfölja honom politiskt, och man har som sagt ljugit många gånger förr. DET känner jag obehag för.

Förstår ni inte att sådant gör att Trump bara ses som en martyr? Fråga er varför man försöker göra ALLT för att sätta dit honom, även hittar på lögner. Medans Clinton, Biden och andra som blivit påtagna med fingrarna i syltburken för mycket värre saker går helt fria?

Systemet är så jävla vidrigt.
Citera
2023-08-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
91 åtalspunkter, 4 grand jury’s som har granskat. Han riskerar 71 år bara i Georgia. Detta kommer bli århundradets valkampanj. Vet någon hur länge det brukar ta från åtal till rättegång i Georgia?

Problemet är nog inte tiden i Georgia utan en blandning av åtalet stora omfattning, med hela 19 åtalade samt de övriga schemalagda rättegångarna. Trump måste både få en rimlig tid att förbereda sig, även om han har olika advokat team igång för respektive rättegång, och samtidigt får inte två rättegångar överlappa varandra. Då Trump inte bara äger rätten att närvara utan också skyldigheten.

Jag förutsätter att det nu blir en förhandling mellan de olika åklagarna och domstolarna, för att få in alla rättegångar i schemat och då både påbörjade och avslutade i god tid innan presidentvalet sker. Då kan tidigare beslutade rättegångsdatum flyttas, för att få plats med denna.
Senast redigerad av Master.Palm 2023-08-15 kl. 09:36.
Citera
2023-08-15, 09:11
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Han kommer inte bli dömd eller hamna i fängelse just för att han är högt uppsatt

Hamnar han i fängelse blir det inbördeskrig i usa

Förstår du? Lilla snurriga fula böghatten

Nej, i händelse av en fällande dom lär Trump lär bli benådad à la Nixon och få tillbringa resten av livet med vissa politiska och kommunikativa restriktioner, snarare än krypa in i fängelse.

Troligen kommer han att fortsätta med sitt tvångsmässiga gnälliga versalkommunicerande om diverse konspirationsteorier, och vara USAs svar på den klassiska bilden av en pinsam full rasistisk farbror på Thanksgivingmiddagen till sin död.

Och lika troligen kommer han att behålla några av de mest fanatiska fansen, medan ”patrioterna” i olika miliser vänder sig till nästa potentiella fascistiska stormogul - men om Trump blir dömd så är nog Bannons ideologiska projekt ganska dödfött under det närmaste decenniet.
Citera
2023-08-15, 09:16
Medlem
Citat:

Jag delar din analys, men tycker du missade det viktigaste med samtalet. Trump framförde ett direkt hot mot Raffensperger, om vad som skulle hända honom, om han inte gjorde vad Trump bad honom om. Det är detta som gjorde samtalet extra läskigt och vi pratar då om helt andra lagparagrafer än brott mot vallagarna, hot, utpressning och en del annat är det som ligger närmast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in