Citat:
Ursprungligen postat av
vittbrus
Thanks, bra sammanfattning. Även om Trump till synes inte är inblandad så skall han således få en släng av sleven.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det är snarare en väldigt dålig sammanfattning. Trump åtalas på 13 punkter för att ha konspirerat för att ändra valresultatet, försökt påverka valda representanter för Georgia att bryta mot sina eder att upprätthålla konstitutionen, med mera. Jag tror inte ens att Trump är åtalad för åtalspunkterna att ha försökt illegalt accessa röstmaskinerna, men han är åtalad för att stå bakom den större konspirationen att försöka ändra valresultatet till sin fördel, genom att utnämna falska elektorer och ljuga om valfusk i Georgia i olika fora.
Det är en extremt dyster bild av påtryckningar, hot, skrämseltaktik, förtal av utvalda namngivna individer i ett ytterst medvetet, planerat och orkestrerat försök att ändra valets utfall i Georgia. Trumps beskrivna metod att använda sig av medarbetare på många nivåer, som till och med åker hem till vissa nyckelpersoner för att skapa en hotfull stämning mot dem, är som tagen ut en maffiafilm. Det är inte förvånande att åklagaren väljer att utnyttja RICO.
Men att säga att Trump får ”en släng av sleven” i ett åtal ”om illegal access till valsystem” är som att kalla Imelda Marcos för en kvinna med ”några par skor”.
Det jag sammanfattade, var det jag startade tråden om, dvs hur intrånget i Cioffee Countys vallokaler och valdata server gått till. Som utgjorde en del av åtalet, och där också Cathy Latham, Scott Hall och Misty Hampton blivit åtalade för. (Cathy Latham, fake GOP elector tied to Coffee County breach, Scott Hall, tied to Coffee County election system breach
Misty Hampton, Coffee County elections supervisor).
Att moderatorn valde att ändra rubriken, helt emot ämnet som jag skrev i, och i stället valde att innefatta hela åtalet, har jag varken något att göra med eller förstår. Att inläggen efter moderatorns ändring, har tagit en ny riktning, och mot den bredare kontexten, är definitivt inte önskvärt, då debatten då blir en helt annan.
Min jämförelse var snarare att intrånget, även om det skedde efter valet, hade stora likheter med Watergate, vilket jag fortsatt hävdar. Dvs att ett politiskt parti organiserar och anlitar personer för att utföra en olaglig handling, gällande valdata information, till fördel för detta parti. Nu var det inte demokraterna man tog sig in hos, utan Cioffee Countys valkontor, och det var inte operativa valstrategier man var ute efter, utan valdata från ett nyligen avslutade val. Men likheterna är annars slående.
Jag tycker att du Glostruo, borde ha lite bättre koll på vilka trådar du skriver i, och debatten i dessa. Att dra en åsikt ur röva, är inte att debattera, det är att skapa förvirring.
Du får gärna läsa min trådstart igen!