Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Har du ens lyssnat på samtalet han hade med Georgias Secretary of State? FInns ingenting att fälla honom för där.
Och varför ska vi tro på anklagelserna nu, efter att man har försökt sätta dig honom för allt möjligt ända sedan han blev president? Man har ljugit om och om och om igen om honom, haft speciella utredningar som pågått i flera år, men ändå har man inte hittat något. Men NU, NU har dom honom
Att ni orkar
Jag har lyssnat på hela samtalet och läst transkriberingen. Jag har läst juridiska analyser av vad som skulle kunna vara problemet med samtalet, och även analyser av hur det skulle kunna handla om yttrandefrihet. Och även om jag inte har kompetensen för att avgöra om Trump begick något lagbrott i samtalet (det får vi snart veta av experterna), så är det helt uppenbart ett olämpligt agerande av Trump och extremt olämpliga krav (det råder inga tvivel om att det är krav) som Trump ställer, trots att Raffensperger et al försöker ge Trump sakliga argument för att den information han har är felaktig.
Att man inte har hittat något på Trump är dessutom verkligen en sanning med modifikation, Muller var tydlig med att han inte såg att han hade mandat att åtala Trump, men att han inte frikände Trump på någon av anklagelserna. Och det här är viktigt:
Trump friskrevs inte av Muller . Snarare tvärtom!
Det har tagit tid att utreda Trump, och sätta ihop åtalen, det stämmer. Men nu han åtalad på över 80 åtalspunkter i fyra separata åtal, och han har redan förlorat i ett icke-relaterat civilrättsligt åtal. Att inte läsa åtalen med ett öppet sinne, och hävda att ”inget har hittats” tidigare, tyder bara på att du heller följer Trumps narrativ än det som kommer fram. Och verkar ju faktiskt rätt informationsresistent, eller sektartat.
Jag ser fram emot att se hur åtalspunkterna håller, de kommer att gås över i detalj med alla tillgängliga bevis, och Trumps försvar behöver ju bara visa rimligt tvivel för att han inte skulle vara skyldig. Detta är rätt inställning, att låta rättsprocessen ha sin gång.
Som med OJ o h Christer Pettersson så kommer jag alltid ha en egen åsikt om huruvida Trump har gjort sig skyldig till brott och huruvida hans agerande var moraliskt rätt. Men jag kommer att
acceptera utfallet i åtalen, eftersom det är den enda mekanism som finns för att besluta om Trump är skyldig eller ej
i lagens mening. Kommer du?