Citat:
Ursprungligen postat av
Qstar
JK är opolitisk. Att samma JK lägger ner 50 fall säger ingenting. Kunde varit 1 fall eller 5000.
Kommer en ny person på posten med en annan syn på saken kan vad som helst hända.
Poängen är att dumpen sitter inte så säkert som du försöker göra gällande.
I synnerhet inte heller nu när de helt plötsligt ger sig på de som enbart chattar, utan att söka träff.
Det kan mycket väl öppna en helt ny burk av maskar.
Sen får du gärna visa vart tidöpartierna stöttar dumpen någonstans.
Att de vill se över lagar för att stoppa barnpredatorer på nätet har inget med dumpen att göra.
Det är svaret på ett mycket snabbt växande problem, inte bara i Sverige.
Så, lugna dig lite med att banka dig på bröstet du.
Justitieminister Gunnar Strömmer (M)
Herr talman! Jag vill börja med att tacka Pontus Andersson (SD) för att han lyfter denna utomordentligt viktiga fråga. Jag känner stor respekt för Pontus Anderssons djupa engagemang när det gäller både de politiska frågor som dessa fall aktualiserar och, förstås, den förfärliga brottslighet som alltför många barn utsätts för på det här sättet.
Vi är ändå överens om väldigt mycket, till exempel att försök till sådana här övergrepp också ska vara kriminaliserat, vilket är fallet genom gromningsbrottet. Om någon tar kontakt med ett barn i syfte att begå ett övergrepp är detta straffbart även om övergreppet inte äger rum. Detta är utomordentligt viktigt, och
jag är öppen för att göra dessa regler ännu skarpare och tuffare.
Den specifika fråga som Pontus Andersson lyfter rör om det även ska vara brottsligt om den som är på andra sidan, det vill säga brottsoffret, inte är ett barn utan en vuxen som utger sig för att vara ett barn. Jag har väldigt lätt att känna respekt för även den frågans betydelse. Inte minst moraliskt kan vi bli väldigt upprörda också över den situationen.
Sedan är frågan om det också ska vara straffbart - om provokationer ska leda till straffbarhet.
Detta är en av de frågor vi har sagt att vi ska titta på inom ramen för Tidöavtalet. Det handlar i så fall inte om brottsprovokation utförd av var och en utan av polisen. Ska detta över huvud taget vara tillåtet och, om det ska vara det, för vilka brott?
Vi har sagt att vi ska titta särskilt på sexualbrott.
Låt oss avsluta i samstämmighet och säga att
detta är den vidrigaste brottslighet man kan tänka sig mot barn. Vi har ett gemensamt ansvar att göra allt vi kan för att skyddet ska stärkas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/forberedelse-for-kontakt-med-barn-i-sexuellt-syfte_ha10154/