2023-08-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja, om Ryssland faller ihop när det är dags att göra upp med konsekvenserna av den här vansinniga invasionen så lär ingen komma till deras hjälp. Frågan är vem som ska pynta för skadorna de orsakat i Ukraina om Ryssland faller isär till många smånationer?

På den listan finns som no1. USA

2. Ryssland själva (även om det ÄNNU EN GÅNG kommer bli USA som betalar för deras OFÖRMÅGA att leva upp till ord och sanning)

3. Uk och Holland. Eftersom att de är utvecklade och vet hur man smider medans järnet är varmt.

4, Norge (ja, förvånande jag håller med!), Polen och ÖSTERRIKE

5. Frankrike och Tyskland, men 30 år senare när de förstod att de var för sent ute för RIKTIG hjälp

6. Sverige på en alldeles egen plats där ett par sekel senare när de deklarerar att de gärna hjälper till att bygga en koja i skogen om den kallas för skola

Hoppas mina svar gav till njutning Saruman
Citera
2023-08-14, 21:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
I teorin så säger man ju att dagens Ryssland/ryska privatpersoner har ju en hel del tillgångar i väst som kan användas. Tyvärr kommer detta att falla på sin orimlighet, så jag har en känsla av att det enda konto som belastas blir blåskontot.
Om Ryssland faller isär till flera mindre nationer efter den oundvikliga kollapsen av landet, så kan man dela upp skadeståndskraven proportionerligt på de olika nya nationerna. Surast kommer det då bli för de områden som idag utgör Rysslands centralmakt, St. Petersburg och Moskva. De saknar egna betydande naturresurser och kommer få svårt att skapa intäkter för att betala ner sin proportionerliga andel av befolkningens samlade krav.
Citera
2023-08-14, 21:48
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Om Ryssland faller isär till flera mindre nationer efter den oundvikliga kollapsen av landet, så kan man dela upp skadeståndskraven proportionerligt på de olika nya nationerna. Surast kommer det då bli för de områden som idag utgör Rysslands centralmakt, St. Petersburg och Moskva. De saknar egna betydande naturresurser och kommer få svårt att skapa intäkter för att betala ner sin proportionerliga andel av befolkningens samlade krav.
Usa byggde upp Europa efter WW2. Men jag tror att vi kan göra det själva. Vad som händer i uralien bekommer mig inte. Låt dem döda varandra så gott det går. Har du sett filmerna MAD MAX? Så kommer det bli i deras framtid. Kanske man skulle starta en turistbyrå att folk kan se spektaklet?
Citera
2023-08-14, 21:51
Medlem
StigEngstroms avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-soldaten-far-nog-slanger-vapen-pa-kamrat/
Drönare vid Bakhmut filmar en ryss som kastar sitt defekta gevär i huvudet på en annan rysk kamrat.
Citera
2023-08-14, 21:51
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
På den listan finns som no1. USA

2. Ryssland själva (även om det ÄNNU EN GÅNG kommer bli USA som betalar för deras OFÖRMÅGA att leva upp till ord och sanning)

3. Uk och Holland. Eftersom att de är utvecklade och vet hur man smider medans järnet är varmt.

4, Norge (ja, förvånande jag håller med!), Polen och ÖSTERRIKE

5. Frankrike och Tyskland, men 30 år senare när de förstod att de var för sent ute för RIKTIG hjälp

6. Sverige på en alldeles egen plats där ett par sekel senare när de deklarerar att de gärna hjälper till att bygga en koja i skogen om den kallas för skola

Hoppas mina svar gav till njutning Saruman
Sverige kommer nog hjälpa till tidigare än ”ett par sekel senare”. Vi har historiskt varit väldigt generösa med bistånd, men har varit mindre bra på att använda affärsmässiga relationer till att bygga ömsesidigt välstånd. Om SIDA kunde para ihop sig med det svenska näringslivet så hade vi kunnat skapa mycket fina möjligheter för att bygga upp Ukraina, samtidigt som vi själva skulle bli framgångsrika på kuppen.
Citera
2023-08-14, 21:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och därför - om jag får gissa - är du en stark förespråkare för ’fredssamtal’? Ja?

Nej sett till Rysslands krav så tror jag det vore helt meningslöst, idag.
Citera
2023-08-14, 21:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Usa byggde upp Europa efter WW2. Men jag tror att vi kan göra det själva. Vad som händer i uralien bekommer mig inte. Låt dem döda varandra så gott det går.
Ja, jag är inte det minsta orolig för Ukrainas del. De har visat sig värdiga att vara del av den civilicerade världen och de kommer välkomnas både i EU, Nato och andra västliga allianser när de kört ut orcherna från sitt land.
Innan Rysslands invasion av Ukraina fanns det en grupp Ukrainare av ”det gamla gardet” som inte ivrade att närma sig väst, men paradoxalt nog har Ryssland med sin invasion och sina övergrepp totalt raderat ut den gruppen. Jag ser inte framför mig att någon Ukrainare efter kriget är intresserad av att ha någonting med Ryssland att göra. En EU-anslutning av Ukraina kommer gå med blixtens hastighet.

Ukraina kommer behöva få bukt med sin korruption, men det kommer de få till. För Rumänien tog det ca. 10 år att få ner korruptionen till sådana nivåer att man levde upp till EUs krav.
Citera
2023-08-14, 22:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej sett till Rysslands krav så tror jag det vore helt meningslöst, idag.

Är det avnazifiering och ett skapande av ett Storryssland du syftar på?
Citera
2023-08-14, 22:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ja, jag är inte det minsta orolig för Ukrainas del. De har visat sig värdiga att vara del av den civilicerade världen och de kommer välkomnas både i EU, Nato och andra västliga allianser när de kört ut orcherna från sitt land.
Innan Rysslands invasion av Ukraina fanns det en grupp Ukrainare av ”det gamla gardet” som inte ivrade att närma sig väst, men paradoxalt nog har Ryssland med sin invasion och sina övergrepp totalt raderat ut den gruppen. Jag ser inte framför mig att någon Ukrainare efter kriget är intresserad av att ha någonting med Ryssland att göra. En EU-anslutning av Ukraina kommer gå med blixtens hastighet.

Ukraina kommer behöva få bukt med sin korruption, men det kommer de få till. För Rumänien tog det ca. 10 år att få ner korruptionen till sådana nivåer att man levde upp till EUs krav.

Ukraina har dessutom redan börjat bekämpa korruptionen och har utrett åtalat och avskedat människor mitt under brinnande krig . Så Ukraina går framåt . Nu får vi bara hoppas att hämndbegäret och framgångarna stiger dom över huvudet . Det är fortfarande många som skor sig på kriget .
Citera
2023-08-14, 22:10
Medlem
Citat:
Sverige kommer nog hjälpa till tidigare än ”ett par sekel senare”. Vi har historiskt varit väldigt generösa med bistånd, men har varit mindre bra på att använda affärsmässiga relationer till att bygga ömsesidigt välstånd. Om SIDA kunde para ihop sig med det svenska näringslivet så hade vi kunnat skapa mycket fina möjligheter för att bygga upp Ukraina, samtidigt som vi själva skulle bli framgångsrika på kuppen.

i detta fallet måste man skilja på verkningskraftigt bistånd och medel för egoismens skull.

1. Ukraina kommer så klart att byggas upp ja, men även om det innefattar HURANDET utav Skanska så kommer det verkligen inte vara en svensk lösning och ännu mindre deras kontribution som är avgörande

2. Ukraina kommer byggas upp med hjälp utav effektiva och kollektivt samarbetande krafter. Även här hjälper det inte om man TROR att skanska i det fallet agerar utefter SVENSKHET, ty dt gör de inte såklart. Där EMOT gör de ett förbannat bra jobb ja! Tack vare att de arbetar ihop med ICKE svenskar. Fakta är fakta ävewn om den svider.

3. Ukrainas framtid står på INGET sätt och väger pågrund utav Sveriges agerande. Varken nu som sedan. Oavsett hur DUKTIGA de varit på att köra upp tummen i röven på sig själva förr så är det inte på något sätt så att de LÄNGRE är efterfrågade på marknaden när det gäller funktion och snabbt resultat.

4. Vi kan ta Kabul som ett exempel för detta....en idag nästintill underbart fungerande stad...men nu IDAG kommer svensken dit och SKRÄDER - vi vill hjälpa till....och då är det redan för SENT eftersom att talibanerna fått fäste. Men inte fan är det några svenskar och ännu mindre deras bistånd som byggt upp Kabul NEJ!. Man MÅSTE vara ärlig även om man vill tro bättre om sina egna än vad fallet verkligen är
Citera
2023-08-14, 22:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ukraina har dessutom redan börjat bekämpa korruptionen och har utrett åtalat och avskedat människor mitt under brinnande krig . Så Ukraina går framåt . Nu får vi bara hoppas att hämndbegäret och framgångarna stiger dom över huvudet . Det är fortfarande många som skor sig på kriget .
Vi har intressanta tider framför oss. Vi har kommit till en punkt där resten av världen inte kan acceptera att Ukraina misslyckas med att bekämpa den ryska diktaturen. Det finns ingen möjlighet att någonsin återupprätta ”normala” relationer med Ryssland om de inte helt kapitulerar. Det borgar för att vi kommer fortsätta med tyngre och tyngre vapenleveranser till Ukraina fram till att Ukraina fått tillbaka alla de landområden som Ryssland stulit. Hoppas att Sverige hinner först med att skicka stridsflyg. Jag skulle gärna se videoklipp av JAS när de får de ryska planen att falla ur skyn.
Citera
2023-08-14, 22:13
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Vilket ju bara var sanningen, en annan sanning var när John McCain sa att Ryssland inte är ett land utan en bensinmack.

En bensinmack som drivs av maffioso haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in