2023-08-09, 22:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Eftersom moral inte är verkligt så måste det handla om något annat än rätt och fel. Annars finns det inget sätt att förstå hur människor tar beslut eller vad som menas med moraliska påståenden. En teori som presenterats för moralens betydelse givet dessa premisser är att moral är ett uttryck för viljan till makt. Det vill säga att den som har makten konstruerar normer, lagar och regler för att upprätthålla och växa makten, medan de som anser sig vara offer för denne herre svarar på makthavaren genom att konstruera en rebellisk slavmoral som representerar herrens system som förtryckande och hänsynslöst.

Denna teori kommer från Nietzsche, som i sin tur antagligen hämtade den från Staten av Platon.

Citat från Antikrist av Nietzsche (1895)

Nietzsche ansåg att kristendomen i huvudsak bestod av lögner. Han ansåg också att det var en slavmoral. Han var en ateist och hans idéer har stort inflytande inom ateistiska rörelser.

Från Bortom Gott och Ont (1886)

Eftersom den "religiösa instinkten" fortfarande finns kvar hos människans natur, så gör materialistiska ideologier ett misstag när de helt bortser från den instinkten. Nietzsche är även kritisk mot utilitarism/lyckoetik. Han anser att det är en verklighetsflykt och att det leder till att man blir själsligt splittrad genom att behöva ta hänsyn till alltför många olika "rasers" (folk/typer/människor) intressen. Man blir helt enkelt totalt lamslagen och kapitulerar.

När den materialistiska eller nihilistiska människan ser den hedonistiska vägen så blir han äcklad. Den religiösa instinkten väcks, med rätta. Vägen som leder till Porr & Pizza är inte värdig eller handlingskraftig. "Demokratin" blir en mekanism för att göra människan medioker och mobbstyrd. Nietzsche menar att den är nedärvd från kristendomen:

Och varför anser du att ngn som Nietzsche skulle ha rätt om moral?
Nietzsche kritiserade de kyrkliga moraliska fördomarna, men i stället för att förklara vad moral är så underminerade han snarare tilltron till moralen än att skriva vad moral egentligen är. Altså, han kritiserar tanken om en objektiv moral i syfte att underminera tilltron till den och hans beskrivning av subjektets relation till moralen som beroende av drifter och sociala förhållanden är helt tagen ur luften när han försöker att argumentera att det inte skulle kunna finnas en objektiv moral därför att det bara är instinkter och djuriska drifter som ligger bakom vårt agerande. Problemet med det är att Nietzsche beskriver en oempatisk primitiv barbar och inte en civiliserad människa.
Det är just därför att vår moraluppfattning har gjort stora framsteg sedan Nietzches tid som hans tankar om moral idag är förlegade, lika förlegade som hans idéer om övermännsikan, att det skulle gå att leva genom att inte erkänna några andra värderingar än övermänniskan själv funnit värdefulla och inte acceptera några andra lagar än de övermänniskan själv skapat åt sig själv o.s.v. och att endast egna sanningen är den enda sanningen och att det inte kan finnas någon annans sanning. Donald Trump är ett exempel på någon som anammat den stilen, men det går inte om alla skulle vara sådana, eller hur?
Citera
2023-08-09, 23:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bara för att man lär sig något så betyder det inte att det inte är objektivt verkligt. Du lär dig matematik, och det är verkligt.

Jag påstår heller inte att moral inte skulle kunna vara objektivt verkligt.
Jag påstår bara att det inte finns någon medfödd moraluppfattning, utan att moral är något som man får lära sig. Och liksom matematik så är det verkligt när man lärt sig reglerna.

Huruvida det ska ses som objektivt verkligt eller inte är en svårare fråga, men eftersom det är en kollektiv uppfattning om vad som är rätt eller fel så är det, per definition, inte subjektivt. Däremot är det heller inte strikt en objektiv verklighet heller så länge som det finns andra uppfattningar.

Alltså, i Korea är det inte konstigt att äta hund eftersom man har fått lära sig att det är normalt att äta hund. I Sverige har man å andra sidan inte fått lära sig det och ser det absolut som något som man inte ska göra. Om det anses moraliskt korrekt att äta hund eller inte beror alltså bara på vad man fått lära sig. I Korea är det alltså en objektiv verklighet att det inte är fel att äta hund, men i de flesta andra delar av världen är den objektiva verkligheten att det är fel att äta hund.
Citera
2023-08-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Donald Trump är ett exempel på någon som anammat den stilen, men det går inte om alla skulle vara sådana, eller hur?

Ska svara på resten av ditt inlägg senare men tyckte denna bit var extra intressant. Håller med om att Trump är en särskilt svårhanterlig och motsträvig människa, vilket också stämmer för en hel del andra politiker även om många är bra på att dölja det. Det verkar inte som att Donald Trump är särskilt beläst inom filosofi. Är Donald Trump ett exempel på en övermänniska? Kanske. Oavsett så är det intressant att ta honom som exempel.

Jämför Trump med Biden. Vem ser du upp till? Båda är politiker, så att de är Machiavelliska kan man skriva under på. Då återstår det att se till deras policyer och deras förmåga att genomföra dem. Trumps policyer var i stort
1. att sänka skatter för medelklassen,
2. begränsa abort,
3. motverka propaganda i utbildning
4. reglera invandringen
5. att göra internationella förhandlingar för ökad fred och stabilitet.
Kan ha missat någon policy här, men tror detta fångar i stort sett allt.

Mig veterligen så lyckades Trump faktiskt leverera på alla dessa punkter förutom möjligen (1) och (3). Medan Biden för det första inte ens kan kommunicera en koherent sakpolitisk policy och för det andra än mindre kan leverera en sådan i praktiken. Under Bidens styre skedde fiaskot med Afghanistan, sedan kriget i Ukraina.

Med det sagt så tror jag aldrig man ska vara lojal mot någon politiker utan man ska endast kolla på deras policyer och deras förmåga att genomföra dem.

I Så talade Zarathustra (1883) definierar Nietzsche övermänniskan i kontrast till den siste människan:
Citat:
The Übermensch shall be the meaning of the earth! I entreat you my brethren, remain true to the earth, and do not believe those who speak to you of supra-terrestrial hopes! … Behold, I teach you the Übermensch: he is this lightning, he is this madness! … Behold, I am a prophet of the lightning and a heavy drop from the cloud: but this lightning is called Übermensch.
...
Citat:
I will speak unto them of the most contemptible thing: that, however, is THE LAST MAN!”
...
“What is love? What is creation? What is longing? What is a star?”—so asketh the last man and blinketh.

The earth hath then become small, and on it there hoppeth the last man who maketh everything small. His species is ineradicable like that of the ground-flea; the last man liveth longest.

“We have discovered happiness”—say the last men, and blink thereby.

They have left the regions where it is hard to live; for they need warmth. One still loveth one’s neighbour and rubbeth against him; for one needeth warmth.

Turning ill and being distrustful, they consider sinful: they walk warily. He is a fool who still stumbleth over stones or men!

A little poison now and then: that maketh pleasant dreams. And much poison at last for a pleasant death.

One still worketh, for work is a pastime. But one is careful lest the pastime should hurt one.

One no longer becometh poor or rich; both are too burdensome. Who still wanteth to rule? Who still wanteth to obey? Both are too burdensome.

No shepherd, and one herd! Every one wanteth the same; every one is equal: he who hath other sentiments goeth voluntarily into the madhouse.

“Formerly all the world was insane,”—say the subtlest of them, and blink thereby.

They are clever and know all that hath happened: so there is no end to their raillery. People still fall out, but are soon reconciled—otherwise it spoileth their stomachs.

They have their little pleasures for the day, and their little pleasures for the night, but they have a regard for health.

“We have discovered happiness,”—say the last men, and blink thereby.—

Här framgår det att den siste människan präglas av en brist på ambition, en nöjdhet och tillfredställelse över sakernas tillstånd. De uttrycker också ett förakt och en rädsla för människans historia. De är naiva och lättlurade. Det är en tydlig kritig mot både godtrogen religiös tro men också mot modern etik som utilitarism.

Så ja, Donald Trump är kanske ett bra exempel på någon som försöker vara en övermänniska. Han är ju definitivt inte en godtrogen siste människa. Hursomhelst så tvivlar jag också på att Nietzsche lyckades fånga alla aspekter av den bästa versionen av en framtida människa. Jag tror också han färgar sitt narrativ med en sorts bitterhet och ensamhet. Han missar och föraktar definitivt kärlekens makt.

Den centrala motsägelsen i Nietzsche är väl att konceptet "Övermänniska" förutsätter att moral är något verkligt. För om moral inte är något verkligt så kan inte framsteg finnas, och om framsteg inte kan finnas så kan inte övermänniska finnas. Det är ett nihilistiskt träsk.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-09 kl. 23:38.
Citera
2023-08-10, 05:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ska svara på resten av ditt inlägg senare men tyckte denna bit var extra intressant. Håller med om att Trump är en särskilt svårhanterlig och motsträvig människa, vilket också stämmer för en hel del andra politiker även om många är bra på att dölja det. Det verkar inte som att Donald Trump är särskilt beläst inom filosofi. Är Donald Trump ett exempel på en övermänniska? Kanske. Oavsett så är det intressant att ta honom som exempel.

Jämför Trump med Biden. Vem ser du upp till? Båda är politiker, så att de är Machiavelliska kan man skriva under på. Då återstår det att se till deras policyer och deras förmåga att genomföra dem. Trumps policyer var i stort
2. begränsa abort,
4. reglera invandringen

Mig veterligen så lyckades Trump faktiskt leverera på alla dessa punkter förutom möjligen (1) och (3). Medan Biden för det första inte ens kan kommunicera en koherent sakpolitisk policy och för det andra än mindre kan leverera en sådan i praktiken. Under Bidens styre skedde fiaskot med Afghanistan, sedan kriget i Ukraina.

Med det sagt så tror jag aldrig man ska vara lojal mot någon politiker utan man ska endast kolla på deras policyer och deras förmåga att genomföra dem.

I Så talade Zarathustra (1883) definierar Nietzsche övermänniskan i kontrast till den siste människan:

...

Här framgår det att den siste människan präglas av en brist på ambition, en nöjdhet och tillfredställelse över sakernas tillstånd. De uttrycker också ett förakt och en rädsla för människans historia. De är naiva och lättlurade. Det är en tydlig kritig mot både godtrogen religiös tro men också mot modern etik som utilitarism.

Så ja, Donald Trump är kanske ett bra exempel på någon som försöker vara en övermänniska. Han är ju definitivt inte en godtrogen siste människa. Hursomhelst så tvivlar jag också på att Nietzsche lyckades fånga alla aspekter av den bästa versionen av en framtida människa. Jag tror också han färgar sitt narrativ med en sorts bitterhet och ensamhet. Han missar och föraktar definitivt kärlekens makt.

Den centrala motsägelsen i Nietzsche är väl att konceptet "Övermänniska" förutsätter att moral är något verkligt. För om moral inte är något verkligt så kan inte framsteg finnas, och om framsteg inte kan finnas så kan inte övermänniska finnas. Det är ett nihilistiskt träsk.

Tyvärr, jag har inget intresse för amerikansk politik och det är knappast heller rätt forum för en sådan diskussion här.

Jag nämnde bara Trumpen därför att han passar in på Nietzsches förlegade idéer om övermänniskan.
Jag tror knappast att Trump läst mycket av Nietzche, men man vet aldrig. Kanske är det därifrån han har fått sin uppfattning om att andras värderingar är ovidkommande, att han anser sig stå över lagar som han inte håller med om och att han anser att endast hans sanning är den enda sanningen och allt annat är fake news.
Jag nämnde alltså bara Donald Trump som ett exempel på hur Nietzches idéer om övermänniskan skulle te sig i verkligheten, och det är sannerligen inte ett vackert resultat och absolut inget moraliskt föredöme för andra att följa.
Citera
2023-08-10, 09:45
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Citat:

2. begränsa abort,
4. reglera invandringen

...

Amerikansk politik handlar i mångt och mycket om att kunna samarbete, liksom de moraliska reglerna. Vem har lust att samarbeta med Trump. Visst, när han hade majoritet i både representanthuset och senaten kunde han få igenom en hel del men sedan föll det platt när han förlorade denna ställning.

En Trump person fungerar alltså när han har all makt och är en tyrann, men inte då det krävs samarbete och kompromisser med andra personer.

Problemet med Donald trump som tyrann är att han inte tra feedback från sin omgivning och att ingen orkar ge honom feedback. Dåligt ledarskap med andra ord, avsätt han har "rätt" i sak eller "fel".
Citera
2023-08-10, 18:51
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Precis. Man har det konventionella matematiska systemet för att det ger goda resultat. Jag applicerar samma resonemang på etik och finner då att den kristna västerländska etiken uppfyller kravet.
Jo men kan du redovisa empiriska fakta som stödjer att det skulle vara så. Länk tack!
Citera
2023-08-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jo men kan du redovisa empiriska fakta som stödjer att det skulle vara så. Länk tack!

Behöver du verkligen källa på att västvärlden var den del av världen som påbörjade den kraftiga ökningen av levnadsstandard?
Citera
2023-08-10, 18:58
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Behöver du verkligen källa på att västvärlden var den del av världen som påbörjade den kraftiga ökningen av levnadsstandard?
Nej det har jag inte förnekat. Vad menar du att jag skrivit som förnekar det?
Citera
2023-08-10, 19:11
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte förnekat. Vad menar du att jag skrivit som förnekar det?

Du frågade mig om en källa som visar ett samband mellan goda resultat och kristen västerländsk etik. Källan är det goda resultatet som kristna västerländska länder har producerat. Medellivslängden började öka drastiskt under 1850, för att nämna ett mått. BNP kan också nämnas.
Citera
2023-08-10, 19:21
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Du frågade mig om en källa som visar ett samband mellan goda resultat och kristen västerländsk etik. Källan är det goda resultatet som kristna västerländska länder har producerat. Medellivslängden började öka drastiskt under 1850, för att nämna ett mått. BNP kan också nämnas.
Jo men nu menade jag inte goda resultat ekonomiskt, utan rörande moral.

Sedan ang de ekonomiska resultat du hänvisar till så kan du ju inte bara utgå från att dessa är ett resultat av kristendomen. Du cherry-pickar en period. Romarriket gick från sin inhemska religion till kristendomen och rasade samman efteråt. I dag är västvärlden den minst religiösa delen av världen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_irreligion
Citera
2023-08-10, 19:23
Medlem
Citat:
Jo men nu menade jag inte goda resultat ekonomiskt, utan rörande moral.

Sedan ang de ekonomiska resultat du hänvisar till så kan du ju inte bara utgå från att dessa är ett resultat av kristendomen. Du cherry-pickar en period. Romarriket gick från sin inhemska religion till kristendomen och rasade samman efteråt. I dag är västvärlden den minst religiösa delen av världen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_irreligion

Precis, idag är västvärlden en av de minst religiösa delarna i världen. Och nu får vi demografisk kollaps och vår ekonomi ser inte bra ut heller.
Citera
2023-08-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och varför anser du att ngn som Nietzsche skulle ha rätt om moral?

Nietzsche utgår från premissen att moral inte är objektivt, utan att det är en konstruktion. Om moral inte har en objektiv sanning så behöver man förklara moralens beskaffenhet med något annat som vi håller för verkligt. Den första empiriska observationen man kan göra är att se ett samband mellan makthavare och samhällets moral. Det ter sig som att makthavare har ett stort inflytande över en populations moraluppfattning. Detta påverkar i sin tur både makthavarens och populationens beteende och evolutionära framgång. Nietzsche ser alltså moralen ur en evolutionär "survival-of-the-fittest"-syn.

Jag håller med Nietzsche om att OM moralen inte är objektivt verklig på liknande sätt som matematiken, så är ett bra sätt att se moraluppfattningar som biologiska memes som påverkar populationers evolutionära framgång genom att influera deras beteende. Evolutionen handlar inte primärt om att beskriva och observera världen. Den handlar om arters förmåga att anpassa sig till miljön och föröka och fortplanta sig. Alltså riktas även kritik mot de som vill forma människan till en neutral beskrivare av verkligheten snarare än en överlevare i verkligheten.

Citat:

Nietzsche kritiserade de kyrkliga moraliska fördomarna, men i stället för att förklara vad moral är så underminerade han snarare tilltron till moralen än att skriva vad moral egentligen är. Altså, han kritiserar tanken om en objektiv moral i syfte att underminera tilltron till den och hans beskrivning av subjektets relation till moralen som beroende av drifter och sociala förhållanden är helt tagen ur luften när han försöker att argumentera att det inte skulle kunna finnas en objektiv moral därför att det bara är instinkter och djuriska drifter som ligger bakom vårt agerande. Problemet med det är att Nietzsche beskriver en oempatisk primitiv barbar och inte en civiliserad människa.
Det är just därför att vår moraluppfattning har gjort stora framsteg sedan Nietzches tid som hans tankar om moral idag är förlegade, lika förlegade som hans idéer om övermännsikan, att det skulle gå att leva genom att inte erkänna några andra värderingar än övermänniskan själv funnit värdefulla och inte acceptera några andra lagar än de övermänniskan själv skapat åt sig själv o.s.v. och att endast egna sanningen är den enda sanningen och att det inte kan finnas någon annans sanning. Donald Trump är ett exempel på någon som anammat den stilen, men det går inte om alla skulle vara sådana, eller hur?

Jag tycker inte beskrivningen är tagen ur luften, utan den är väldigt rimlig om man skalar av teologi och endast lutar sig mot naturalism. Det som är orimligt är att påstå att "empati" och "civilisation" är något som tenderar att selekteras av naturen. Nietzsche försöker vara så autentisk och ärlig som möjlig utifrån den materialistiska och darwinistiska premissen.

MEN, eftersom vi vet att idéer kan vara sanna oberoende av vår tankeverksamhet (se matematiken), så bör även moraliska idéer kunna vara sanna oberoende av vår tankeverksamhet. Därför tror jag att det finns en objektiv moral, och att denna kan testas på ett liknande sätt som vi testar matematiska idéer, nämligen genom en kombination av rationella resonemang och empirisk erfarenhet.

Du nämner att vi har gjort framsteg. Det förutsätter att "framsteg" är en verklig sak, som vi kan begripa. Om det är en verklig sak så måste objektiv moral finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in