2023-08-14, 07:56
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egzcxfasd
[...] frågade jag ifall hon förresten skall göra nåt senare, direkt svarade hon att ja hon har stämt träff med bekanta och de göra nåt.

Nu ställde du ju som sagt bara frågan vad hon skulle göra och hon berättade. Läget är ju helt neutralt fortfarande.

Hade du frågat om hon hade lust att ta en fika efter jobbet och hon sade att hon redan hade planer är det mer öppet. I bästa fall skulle hon sagt "det skulle vara trevligt, men jag kan tyvärr inte i kväll", men även vid bara ett "nej, jag kan inte" så kan det vara att hon är lite blyg.

Citat:
Dejtspråk är väl detsamma oavsett land ?

Det är ju inte självklart. Beroende på varifrån hon kommer så kanske det är "meningen" att det är killen enbart som skall vara helt drivande och vara den som specifikt bjuder ut.
Citera
2023-08-14, 08:36
Bannlyst
Citat:
Lärde ytligt känna en tjej på anläggning som vi båda går på och samtalar med till och från. Ofta hejar vi på varandra, ibland frågar hur det är osv. Inget djupt , och brukar vi gå vidare till varsitt. Vi känner igen varandra sen några månader nu och hon är en som gärna ler och stannar till för att ägna några minuter med mig så jag fick vibbar att hon kan tänka sig ta ett steg närmare.

Igår träffade jag henne som sedvanligt tänkte jag fråga om hon vill hänga med och göra nåt. Efter några inledande ordväxlingar frågade jag ifall hon förresten skall göra nåt senare, direkt svarade hon att ja hon har stämt träff med bekanta och de göra nåt. Jag avslutade då direkt med att hon får ha så kul och gick vidare.

En jag känner säger att inget är svart på vitt och att jag borde fråga igen, men min uppfattning är att en normalt funtad tjej fattar mycket väl vad jag menade och att hon egentligen gav ett förtäckt nej. Vad tror ni ? Vi pratade förresten på engelska då hon verkar vara nån utbytesstudent, men ändå. Dejtspråk är väl detsamma oavsett land ?
Nej.

Fråga henne igen, är det samma sak då så skippa det. Du kan inte förvänta dig att hon ska kunna gå ut samma dag, tjejen har ett liv och är inte tillgänglig för dig 24/7. Fråga ordentligt i god tid! "Vad gör du på Onsdag nästa vecka?" Blir det fortfarande ett nej då så får du ta det men ditt sätt att fråga ut samma dag är faktiskt respektlöst mot hennes tid.
Citera
2023-08-14, 08:40
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Lärde ytligt känna en tjej på anläggning som vi båda går på och samtalar med till och från. Ofta hejar vi på varandra, ibland frågar hur det är osv. Inget djupt , och brukar vi gå vidare till varsitt. Vi känner igen varandra sen några månader nu och hon är en som gärna ler och stannar till för att ägna några minuter med mig så jag fick vibbar att hon kan tänka sig ta ett steg närmare.

Igår träffade jag henne som sedvanligt tänkte jag fråga om hon vill hänga med och göra nåt. Efter några inledande ordväxlingar frågade jag ifall hon förresten skall göra nåt senare, direkt svarade hon att ja hon har stämt träff med bekanta och de göra nåt. Jag avslutade då direkt med att hon får ha så kul och gick vidare.

En jag känner säger att inget är svart på vitt och att jag borde fråga igen, men min uppfattning är att en normalt funtad tjej fattar mycket väl vad jag menade och att hon egentligen gav ett förtäckt nej. Vad tror ni ? Vi pratade förresten på engelska då hon verkar vara nån utbytesstudent, men ändå. Dejtspråk är väl detsamma oavsett land ?

Du har ju inte ställt någon fråga?

Du tassar omkring för mycket. Fråga henne rakt ut istället. "Har du lust att hänga med ut på en fika?" "Vill du se den nya filmen på bio" etc.

Du har bara frågat henne vad hon har för planer.
Citera
2023-08-14, 08:48
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge1234
Fråga ordentligt i god tid! "Vad gör du på Onsdag nästa vecka?"

Personligen gillar jag inte den typen av konstruktioner, oavsett om det är från en bekant eller i något dejt-sammanhang. Eftersom jag inte vet följdfrågan blir man satt i ett lite obekvämt läge, då den andra efter man sagt "inget särskilt" kan följa upp med "vad bra, då kan du ju hjälpa mig att flytta" eller "vad bra, då kan vi gå på en rumänsk dragspelskonsert" eller vad som helst. Vill man faktiskt inte göra detta får man mycket svårare att tacka nej på ett socialt trevligt sätt.

Det är - tycker jag - ärligare och trevligare att vara tydlig med vad frågan gäller innan man kontrollerar tillgänglighet på en viss dag.
Citera
2023-08-14, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Personligen gillar jag inte den typen av konstruktioner, oavsett om det är från en bekant eller i något dejt-sammanhang. Eftersom jag inte vet följdfrågan blir man satt i ett lite obekvämt läge, då den andra efter man sagt "inget särskilt" kan följa upp med "vad bra, då kan du ju hjälpa mig att flytta" eller "vad bra, då kan vi gå på en rumänsk dragspelskonsert" eller vad som helst. Vill man faktiskt inte göra detta får man mycket svårare att tacka nej på ett socialt trevligt sätt.

Det är - tycker jag - ärligare och trevligare att vara tydlig med vad frågan gäller innan man kontrollerar tillgänglighet på en viss dag.
Så du tror han random ska gå fram till henne o fråga det? Du är socialt retarderad, man frågar det när man snackar, hon fattar ju vad han vill. Gissar att du är singel pga dina sociala ofärdigheter.
Citera
2023-08-14, 09:30
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge1234
Så du tror han random ska gå fram till henne o fråga det? Du är socialt retarderad, man frågar det när man snackar, hon fattar ju vad han vill. Gissar att du är singel pga dina sociala ofärdigheter.

Det är alltid intressant att se hur människor reagerar på att på minsta sätt bli ifrågasatta. Istället för att på något sätt resonera så reagerar du spontant med ilska och försök till förolämpningar. Det är talande både för ens allmänna intellekt, men även de "sociala färdigheter" du prisar hos dig själv.

Jag vidhåller att det är ett dåligt, och i värsta fall medvetet/omedvetet manipulativt, sätt att formulera en fråga.
Citera
2023-08-14, 09:34
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:

Alldeles för luddigt ställd fråga enligt mig, lite som att inleda en dejt med att fråga vart hon vill gå, musslan sluter sig och den kvällen är redan förstörd

Du kan gott ställa frågan rakt nästa gång, du ska fan inte bli vän med ett fruntimmer i vilket fall….rakt tydlig frågat och efter blir det dejt kommande helgen med middag annars så går du vidare och det är hennes förlust
Citera
2023-08-14, 09:41
Medlem
Citat:

[dejtspråk likadant överallt?]

Det är ju inte självklart. Beroende på varifrån hon kommer så kanske det är "meningen" att det är killen enbart som skall vara helt drivande och vara den som specifikt bjuder ut.

Precis. Det kan vara lite olika. I vissa länder är det tom meningen att man skall uppvakta lite, dvs fråga flera gånger... Lite av en variant med att truga i andra sammanhang men med ursvenskt botten...

Det gäller att vara trevlig å lyhörd, men så länge man ÄR trevlig är det OK och ibland nödvändigt, att fråga flera gånger.
Citera
2023-08-14, 09:49
Medlem
Citat:
Efter några inledande ordväxlingar frågade jag ifall hon förresten skall göra nåt senare, direkt svarade hon att ja hon har stämt träff med bekanta och de göra nåt. Jag avslutade då direkt med att hon får ha så kul och gick vidare.

Hon var inte intresserade. Hade hon varit det, så hade hon själv föreslagit en annan tid. Luddig fråga visserligen, men kvinnor brukar själva linda in allt, så tvivlar inte på att hon mycket väl fattade.
Men sedan med detta sagt, så med så kort varsel som du gav henne, så är det nog få som hade kunnat. Du skulle frågat henne vad hon gör typ ett par dagar framåt. Ligg lågt och var lika trevlig som vanligt när du träffar henne. Det är inte omöjligt hon behöver lite betänketid eller själv föreslår något någon annan dag.
Citera
2023-08-14, 20:18
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Skicka en kukbild så får du snabbt svar.
Citera
2023-08-14, 20:28
Medlem
Citat:

Bättre att fråga rent ut än att gå som katten kring het gröt. Du frågade ju inte ens. Du frågade typ vad hon skulle göra senare och hon svarade.
Citera
2023-08-14, 20:49
Bannlyst
Citat:
Det är alltid intressant att se hur människor reagerar på att på minsta sätt bli ifrågasatta. Istället för att på något sätt resonera så reagerar du spontant med ilska och försök till förolämpningar. Det är talande både för ens allmänna intellekt, men även de "sociala färdigheter" du prisar hos dig själv.

Jag vidhåller att det är ett dåligt, och i värsta fall medvetet/omedvetet manipulativt, sätt att formulera en fråga.
Jag blev irriterad på ditt svar. Jag ber om ursäkt att jag röt ifrån och förmodligen gjord dig ledsen men jag blev irriterad. Alla är inte på samma sociala nivå och jag suger säkert på något du är bra på, vilket jag borde förstå. Jag ber åter om ursäkt, du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in