Citat:
Ursprungligen postat av
Venicones
Kinesisk matkultur är speciell, och då tänker jag inte på den försvenskade version av det kantonesiska köket (ett av Kinas fyra standardkök) som kallas för "kinamat" i Sverige, utan på "riktig" kinesisk mat. Det som tycks utmärka kineser är att de i motsats till väldigt många andra kulturer inte tycks ha några mattabun, de äter allt, och då menar jag verkligen allt. Och de lyckas få allt att smaka åtminstone hyfsat gott också.
Det enda jag vet som kineser i princip inte förtär är mjölk. Det är för övrigt nästan bara nordbor/germaner som i vuxen ålder bälgar i sig mjölk. Alla andra folkslag är väldigt ofta laktosintoleranta i varierande utsträckning.
Hästkött är för övrigt gott, och en fin gammal germansk mattradition. Vi nordbor såg hästkött som en delikatess innan de katolska missionärerna vande oss av med det. Men ingen hindrar att man tar upp en fin gammal mattradition på nytt.
Fast vi i svergie har ju ätit det mesta vi också, grejen är ju att vi de senaste 100 åren eller så haft tillgång till bra mat.
Förut åt man ekorre, tog reda på inälvorna från större djur, osv.
Har läst ibland om fattigt folk som som skrapade barken och blandade i maten.
Matkultur är högst beroende av tillgång på mat.
För fan, vet många som idag ser gädda som en skräpfisk, men jag har ätit den många gånger och det smakar riktigt bra.
Det om mjölken stämmer då inte.
I många kulturer mjölkar man både kor och getter, en del av det blir ost, annat dricks som mjölk/grädde eller blir smör.