2023-08-12, 12:06
Medlem
Venators avatar
Vilket fantastiskt fynd du gjort!

Charles Domery.

Edit, lite tillägg:

Jag hittade ju fartyget i fransk tjänst men det var en återvändsgränd. Och jag ledade efter något djur de hade ombord, typ lastat en elefant för att äta upp den. När jag försökte leta efter en person gick det lättare.
Although generally healthy, he was voraciously hungry during his time in the French service, and ate any available food. While stationed near Paris, he was recorded as having eaten 174 cats in a year, and although he disliked vegetables, he would eat 4 to 5 pounds (1.8 to 2.3 kg) of grass each day if he could not find other food.
[...]
During service on the French ship Hoche, he attempted to eat the severed leg of a crew member hit by cannon fire, before other members of the crew wrestled it from him.
Citera
2023-08-12, 17:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
7) Det är ju fredag.. abnorm aptit.

Missade att citera dig i ovanstående inlägg så du kanske missade att jag skrev det.
Citera
2023-08-12, 18:29
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Missade att citera dig i ovanstående inlägg så du kanske missade att jag skrev det.

Oj, jag missade det ja, sorry! Helt rätt Haft lite dålig täckning där jag är, så har inte scrollat genom trådarna som jag brukar.

En kundvagn mat och frågan till dig!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-08-12 kl. 18:32.
Citera
2023-08-12, 21:59
Medlem
Venators avatar
Då söker vi en dansk historisk "företeelse".

1a. Danska lagar tolkade lite ad hoc i det speciella fallet, vilket bland annat gällde hur egendom av olika slag kunde hanteras.

2a. En oblodig invasion av engelsmännen som sedan försvann igen när saker lugnat sig.

3a. Avslutades med en affär under 1900-talet.
Citera
2023-08-13, 16:05
Medlem
Venators avatar
Klent med gissningar idag. Men jag fyller på med ledtrådar.

1b. Något man inte vill prata om idag (eller så pratar man bara om det).

2b. Faktiskt två när jag ser efter, båda för att jävlas med fransmännen.

3b. Bokstavligen alltså - en konkret internationell affärsuppgörelse några år in på 1900-talet som innebar ett tydligt avslut.

4. Inledningen var betydligt mer segdragen och fylld av motgångar.
Citera
2023-08-13, 16:22
Medlem
Citat:
Klent med gissningar idag. Men jag fyller på med ledtrådar.

1b. Något man inte vill prata om idag (eller så pratar man bara om det).

2b. Faktiskt två när jag ser efter, båda för att jävlas med fransmännen.

3b. Bokstavligen alltså - en konkret internationell affärsuppgörelse några år in på 1900-talet som innebar ett tydligt avslut.

4. Inledningen var betydligt mer segdragen och fylld av motgångar.

Har klurat rejält på denna.. det fanns ju två slag om Köpenhamn(relativt oblodiga, beroende på hur man ser på det..), där britterna anföll och sen fick vi ett krig pga. det.. Klurar vidare!
Citera
2023-08-13, 16:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Har klurat rejält på denna.. det fanns ju två slag om Köpenhamn(relativt oblodiga, beroende på hur man ser på det..), där britterna anföll och sen fick vi ett krig pga. det.. Klurar vidare!

Bra att det kluras och det ger nya ledtrådar.

1c. Jag vågar påstå att detta faktiskt är ganska svartvitt.

2c. Vad jag förstår ännu mindre blodigt än slagen om Köpenhamn, även om det nog kan ha varit hett nog även utan bränder efter bombning.

4b. Första försöken redan på 1600-talet.
Citera
2023-08-13, 20:13
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Bra att det kluras och det ger nya ledtrådar.

1c. Jag vågar påstå att detta faktiskt är ganska svartvitt.

2c. Vad jag förstår ännu mindre blodigt än slagen om Köpenhamn, även om det nog kan ha varit hett nog även utan bränder efter bombning.

4b. Första försöken redan på 1600-talet.

Först tänkte jag på danagälden. En affär mellan England och Danmark. Men det här är senare.

Kan det vara Ven eller Anholt? Svart vita öar med kalkstens klippor och sand. I den historiska romanen om den sista seglande fiskebåten Vasan, kan man läsa om bilaterala uppgörelser . Svenskar och Danskar höll nere fiskekvoterna för att rädda fiskebestånden i Öresund. . Det här var över 100-år sen. De var före sin tid. Både engelsmän och ryssar har varit varit här och pangat. Tycho Brahe. Ven alltså.

Nej, Bornholm är det.
Senast redigerad av PerOF 2023-08-13 kl. 20:19.
Citera
2023-08-13, 21:08
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Först tänkte jag på danagälden. En affär mellan England och Danmark. Men det här är senare.

Kan det vara Ven eller Anholt? Svart vita öar med kalkstens klippor och sand. I den historiska romanen om den sista seglande fiskebåten Vasan, kan man läsa om bilaterala uppgörelser . Svenskar och Danskar höll nere fiskekvoterna för att rädda fiskebestånden i Öresund. . Det här var över 100-år sen. De var före sin tid. Både engelsmän och ryssar har varit varit här och pangat. Tycho Brahe. Ven alltså.

Nej, Bornholm är det.

Intressanta gissningar och resonemang! Men tyvärr inte rätt ute. Tänk på i vilket sammanhang jag nämner det svartvita. Ledtrådarnas nummer och bokstäver.

3c. USA.
Citera
2023-08-13, 21:21
Medlem
Citat:
Intressanta gissningar och resonemang! Men tyvärr inte rätt ute. Tänk på i vilket sammanhang jag nämner det svartvita. Ledtrådarnas nummer och bokstäver.

3c. USA.

Lagar, svartvita.. USA.. Kan det ha något med Jungfruöarna att göra?.. Danska öar i Västindien.. Grönland.. väldigt klurigt! Dansk slavhandel kanske.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-08-13 kl. 21:25.
Citera
2023-08-13, 21:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Lagar, svartvita.. USA.. Kan det ha något med Jungfruöarna att göra?.. Danska öar i Västindien.. Grönland.. väldigt klurigt!

Från Grönland till Västindien, det kallar jag ett skott med öppna choker! Jag säger absolut inte att du tänker fel men det är något mer specifikt som efterfrågas och som kan knytas till tidsperioden.

Inte vilka lagar som helst heller, notera det.

3d. USA köpte något av Danmark.

4c. Både oväder och kapare bidrog till bakslag med etableringen.

Har du slutat med punchrullar? Jag trodde du skulle tagit denna nu?
Citera
2023-08-13, 21:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Lagar, svartvita.. USA.. Kan det ha något med Jungfruöarna att göra?.. Danska öar i Västindien.. Grönland.. väldigt klurigt! Dansk slavhandel kanske.

Det är ju söndag: Du är nära. Men jag tycker inte nära nog, det är själva namnet jag vill ha upp på bordet.

Edit: Framför allt får du bestämma dig, nord eller syd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in