• 1
  • 2
2023-08-13, 14:51
Medlem
Ok, kanske inte bästa forumet för detta ämnet att lufta mina kritiska tankar kring droger/stimulantia.

Jag själv har aldrig tagit droger, dricker inte ens alkohol längre. Min man har tagit kratom av olika sorter ett tag, säger att han får mindre ångest av det samt blir mer fokuserad. Han tar även Sertralin plus en del annat kosttillskott som Gaba teanin, tyrosin och Ashwaganda mm. Jag tror att han har någon odiagnostiserad npf-diagnos och att han självmedicinerar. Saken är den att vi har barn ihop och jag tycker att det rimmar lite fel att ta sånt som är olagligt (?) att inta. Han dricker inte så ofta men när han väl gör det blir han sjukt påverkad efter bara ett par öl, kanske har ett samband med den stimulantia han tar? Jag märker också på honom i humöret att han ibland lite extatisk och ibland sjukt sömnig mitt i allt. Skulle polisen av någon anledning ta drogtest, hade det blivit positivt pga kratom?

Hade vi inte haft barn ihop hade jag väl inte varit så negativt inställd till det men känns fasiken inte bra. Åsikter/tankar?
2023-08-13, 14:52
Medlem
Denoms avatar
Vad säger han om du pratar om det här med honom?
2023-08-13, 14:56
Medlem
Cakewets avatar
Lagstiftningen kring kratom är lite konstig, det är lagligt att köpa pulvret men olagligt att förtära, det har aldrig synts på drogtester för mig, inte ens när det skickats på analys.
2023-08-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Att det är lagligt och att han behöver det. Jag fick honom att förstå att det inte är så bra att ta sånt när man har barn, han höll med och sa att han inte skulle köpa det fler gånger men han har beställt i smyg. Hotade t.o.m med skilsmässa om han köper det fler gånger, vilket han ju gjort. Är orolig att det kan bli konsekvenser om han tex tar för mkt då det verkar vara lätt att överdosera.
Försöker få honom att göra utredning men han säger att jag överdriver (arbetar inom psykiatrin samt har syskon med npf-diagnos) och att det räcker med att han tar dessa tillskott.
2023-08-13, 15:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cakewet
Lagstiftningen kring kratom är lite konstig, det är lagligt att köpa pulvret men olagligt att förtära, det har aldrig synts på drogtester för mig, inte ens när det skickats på analys.

Ja och det är ju just det han gör, förtär, därav borde det vara olagligt.
2023-08-13, 15:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Att det är lagligt och att han behöver det. Jag fick honom att förstå att det inte är så bra att ta sånt när man har barn, han höll med och sa att han inte skulle köpa det fler gånger men han har beställt i smyg. Hotade t.o.m med skilsmässa om han köper det fler gånger, vilket han ju gjort. Är orolig att det kan bli konsekvenser om han tex tar för mkt då det verkar vara lätt att överdosera.
Försöker få honom att göra utredning men han säger att jag överdriver (arbetar inom psykiatrin samt har syskon med npf-diagnos) och att det räcker med att han tar dessa tillskott.
Är du beredd på att skilja dig då eller är det bara tomma hot?
2023-08-13, 15:07
Medlem
Citat:

Jag är beredd, men självklart ligger det med bakom än det. Ovilja att utredas trots stora svårigheter i vardagen, ljugandet om kosttillskott, kass på att kommunicera mm. Synd bara, han är så genuint snäll men är självmedicinerandet som förstör.
2023-08-13, 15:08
Medlem
Citat:

Jag är beredd, men självklart ligger det med bakom än det. Ovilja att utredas trots stora svårigheter i vardagen, ljugandet om kosttillskott, kass på att kommunicera mm. Synd bara, han är så genuint snäll men är självmedicinerandet som förstör. Sonen har noll förtroende för honom.
2023-08-13, 15:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Jag är beredd, men självklart ligger det med bakom än det. Ovilja att utredas trots stora svårigheter i vardagen, ljugandet om kosttillskott, kass på att kommunicera mm. Synd bara, han är så genuint snäll men är självmedicinerandet som förstör.
Om du har testat alla andra utvägar så får du tänka på vad som vore bäst för barnen.
2023-08-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandsoft
Och? Är det rimligt att det är olagligt om det funkar för honom? Om det inte att funkar för honom, är det lagen som spelar roll då?
Sluta fokusera på lagen och fokusera på verkligheten istället. Hjälper det honom? Skadar det honom? Det är dessa frågor som spelar roll.

Är väl mer att jag tycker det är obehagligt när någon ”inte är sig själv”. Har väl att göra med barndomen med en mamma som friskt blandade benso, alkohol och sömnmedicin. Sen är det ju så att när man skaffar barn så får man sluta sätta sig själv i första rummet och fråga sig vad som är bäst för familjen och inte vad som är bäst för sig själv.
2023-08-13, 16:43
Medlem
snooper123s avatar
Borde inte Laro kunna hjälpa?
Det är ju ett opiat/opioid-missbruk.
2023-08-13, 17:06
Medlem
Emelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Borde inte Laro kunna hjälpa?
Det är ju ett opiat/opioid-missbruk.