Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Låter inte som man velat döda poliserna. Tänker mig att man bara haft saker i bilen som skulle skicka iväg dem på många år. Bara att ha skarpladdade automatvapen i ett fordon måste ge flera års fängelse. Följdfrågan blir då varför man har det? Jag tror inte kriminella i Östersund åker runt beväpnade för säkerhets för att man är i väpnade konflikter med varandra, det är inte orten där man skjuter varandra i kebabkön. Jag kan tänka mig att det är för att skydda något av värde som man har mot andra. Tänker spontant ett stort parti knark.
Givetvis är det en stor risk att skjuta mot polis, för de är också beväpnade. Däremot kan det vara så att poliserna inte alls är beredda på det. Det är inte USA, där snutarna har pistolen framme vid rutinkontroller. Man skjuter ett par skott så polisen blir överrumplad och kickar därifrån och skjuter lite automateld i farten, för att visa att man är tyngre beväpnade än poliserna. Det säkerställer att den vanliga ordningspatrullen inte kommer följa efter dem initialt. Sedan Malexander-morden är det väl så att man måste invänta förstärkning. Det är inte för inte insatsstyrkan kopplas in när man ska gripa en misstänkt beväpnad person. Polisen tar det säkra före det osäkra, och mycket riktigt har ingen gripits för det här än.
Kan vara allt från fulla bönder som haft vapnet i bilen för att vara coola till grovt kriminella norrmän som hämtat större parti droger. Att det händer en lördagkväll innan krogarna kommit igång gör att åtminstone jag tror att det inte rör sig om en fyllegrej.
Om busarna började med att bränna av automateld kan dom ha skjutit i fronten på polisbilen för att den inte skulle följa efter, det skulle tyda på tunga gubbar. Sköt dom mot kupén kan det tyda på osvenskar, fyllon eller psykfall.
Har det framkommit hur många det var i bilen? Var det en ensam dåre eller en bil full med gangstas?