2023-08-13, 09:00
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Det finns listor på energiinnehållet:
Bränsle Energiinnehåll kWh/m3

Diesel – Mk1 9 800
Diesel – Mk2 9 800

Diesel – Mk3 9 950
(EU diesel, EN 590)
FAME 9 150
HVO 9 450

Diesel – Mk1 9 770
med 5% FAME (B5)
Diesel – Mk2 9 770
med 5% FAME (B5)
Diesel – Mk3 9 910
(EU diesel, EN 590)
med 5% FAME (B5)

http://207.154.197.103/uppslagsverk/fakta/berakningsfaktorer/energiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/
Citera
2023-08-13, 09:38
Medlem
Citat:
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Håller med dig att upp till 30% är inte omöjligt, körde en sträcka och kollade i somras, med 2022 xc60 . 0,46 mil blev det....
Citera
2023-08-13, 09:40
Medlem
ormbitens avatar
Märker i stort sett ingen skillnad på mina bilar, varken ny eller gammal.
I stort sett samma förbrukning oavsett om jag tankar i Sverige eller något annat land.
Skiljer det något så beror det mer sannolikt på väder och vind och motstånd.
Att det skulle skilja 30 procent är bara blaha blaha.

Apropå reduktionsplikten så är det just bara en "plikt" och även om regeringen tar bort eller minskar plikten så kommer det ändå inte att finnas något förbud för raffinaderier och bensinbolag att fortsätta blanda i biodrivmedel i soppan i den utsträckning som dom själva väljer. Tror mycket väl att det kan komma att bli så i Sverige.

Reduktionsplikten sänks av regeringen, men det svenska drivmedlets inblandning och dess pris består.
Preem är så pass stora på den svenska marknaden med sina båda raffinaderier så dom skulle mycket väl kunna göra så som dom själva önskar. Kanske gör man en mindre sänkning av inblandningen och en mindre sänkning av priset men att det skulle bli några större prisskillnader efter årsskiftet betvivlar jag.
Citera
2023-08-13, 10:37
Medlem
Citat:

I Tyskland är man NOGA ! Där är man noga med kvaliteten. Skulle inte förvåna mig om de även har kvalitetskontroll på kemin.
Citera
2023-08-13, 10:42
Medlem
Eastwings avatar
Både i Tyskland och Frankrike har jag sett en ca 20% lägre dieselförbrukning.
Båda länderna har ju även väl underhållna motorvägar speciellt Frankrikes betalvägar.
Prova att tanka bilen innan ni tar färjan hem till Trelleborg så får ni se att tanken räcker längre norrut än vad den gjorde när ni körde söderut.
Citera
2023-08-13, 10:52
Medlem
Citat:

Svaret är reduktionsdiesel,
"Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030"
Sverige har drygt 30 %.
Reduktionsdiesel är dyrare och sämre, står maskinen stilla kan systemen klägga igen, sämre verkningsgrad. I vart fall en bra sak denna regimen gjort, det sänks till 6 % 2024.
Hos vissa lantbruksleverantörer kan man köp sk blankdiesel, utan reduktionsinblandning.
Citera
2023-08-13, 11:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I vart fall en bra sak denna regimen gjort, det sänks till 6 % 2024.

Bara för att regeringen sänker plikten så är det ju inte säkert att inblandningen sänks hos raffinaderierna och bensinbolagen. Det finns ju inget som hindrar dom från att fortsätta blanda i biodrivmedel även om dom inte är tvungna. Jag är riktigt tveksam till att dom lär skrota den tillverkningsindustri dom har byggt upp inom biodrivmedel.
Citera
2023-08-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
I Tyskland är man NOGA ! Där är man noga med kvaliteten. Skulle inte förvåna mig om de även har kvalitetskontroll på kemin.

Löjligt, Tyskland är ett jävla u-land jämfört med Sverige. Bra kvalité på deras dieselgate, not.

Fult folk, fula hus/städer och halvt efterblivna (stänger ned fina kärnkraftverk och sänker hela Europas energimarknad).

Tyskland har aldrig stått för kvalité.
Citera
2023-08-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bara för att regeringen sänker plikten så är det ju inte säkert att inblandningen sänks hos raffinaderierna och bensinbolagen. Det finns ju inget som hindrar dom från att fortsätta blanda i biodrivmedel även om dom inte är tvungna. Jag är riktigt tveksam till att dom lär skrota den tillverkningsindustri dom har byggt upp inom biodrivmedel.
Om biooljan är dyrare än den vanliga dieseln kommer någon som inte själv investerat stort i produktion av biooljan att sänka priset och tvinga de andra att följa efter.
Citera
2023-08-13, 11:10
Medlem
Citat:
Svaret är reduktionsdiesel,
"Tyskland har i dag en reduktionsplikt på åtta procent, men den minskas till 2,3 procent år 2024 och noll år 2030"
Sverige har drygt 30 %.
Reduktionsdiesel är dyrare och sämre, står maskinen stilla kan systemen klägga igen, sämre verkningsgrad. I vart fall en bra sak denna regimen gjort, det sänks till 6 % 2024.
Hos vissa lantbruksleverantörer kan man köp sk blankdiesel, utan reduktionsinblandning.

Du kan tanka blankdiesel på vanliga mackar i Sverige också. Inte på alla men på många. Samma pris som vanlig diesel.
Citera
2023-08-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Du kan tanka blankdiesel på vanliga mackar i Sverige också. Inte på alla men på många. Samma pris som vanlig diesel.
Alla märken eller bara hos vissa?
Citera
2023-08-13, 11:15
Medlem
Citat:
Alla märken eller bara hos vissa?

Ingen aning, men såg det på OK Q8 här i stan. Dock ligger den macken ganska så nära en småbåthamn så kanske därför de hade den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in