2023-08-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Finns det öht någon bra eller åtminstone något sånär pålitlig källa ang. hur det faktiskt går i kriget…? Allt jag kan hitta är antingen kraftigt färgat av västmedia eller ryssvänlig media. Det är svart eller vitt, och inte ett dugg transparent. Enligt ryska källor (t.ex ryssar jag snackat med på discord, samt div. nyhetsartiklar) kommer ukraina att falla när som helst. Och läser man t.ex valfri svensk morgon/dags/kvällstidning så heter det att ukraina minsann är på framfart och ryssen sitter med ballen i brevinkastet. Men hur går det egentligen?

Man måste tyvärr ta del av medborgarjournalistik utanför MSM.
En bra första källa är t ex Judge Napolitano på youtube. Informationen man får där är ungefär precis hur kriget utvecklas i verkligheten.
Han intervjuar även personer som fortfarande tror att Ukraina håller på att vinna kriget.
Citera
2023-08-13, 00:28
Medlem
Kaptagons avatar
Nu är det strider inne i Ryssland igen.

Citat:
Pro Russian channel report that near the village of Kraasnaya Yaruga at #Belgorod Region in #Russia, the sounds of battle are heard 👀

https://twitter.com/Ukrainene/status/1690487509879246848?t=srabJuQaknfQGfWmoLb4jQ&s=19
Citera
2023-08-13, 00:28
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Finns det öht någon bra eller åtminstone något sånär pålitlig källa ang. hur det faktiskt går i kriget…? Allt jag kan hitta är antingen kraftigt färgat av västmedia eller ryssvänlig media. Det är svart eller vitt, och inte ett dugg transparent. Enligt ryska källor (t.ex ryssar jag snackat med på discord, samt div. nyhetsartiklar) kommer ukraina att falla när som helst. Och läser man t.ex valfri svensk morgon/dags/kvällstidning så heter det att ukraina minsann är på framfart och ryssen sitter med ballen i brevinkastet. Men hur går det egentligen?
Du skulle ju kunna använda lite kritiskt tänkande och lita på dom nyheterna som har visat sig att inte ljuga. Vi har sett ryska medier och Kreml blåljuga om allt möjligt gång efter annan. Har du sett Ukrainska eller våra vanliga svenska medier ljuga? Visst är dom Ukrainska och vanliga svenska medierna pro-Ukraina, men det är ju inte så konstigt eftersom ryssarna beter sig som svin och är dom som har startat alltihop, men har dom ljugit?

Jag tänker faktiskt hjälpa dig där. Ja. Svenska medier ljuger faktiskt lite då och då. För ibland rapporterar dom direkt vad Kreml säger, vilket ibland har varit rena lögner.

Vad säger detta dig?
Citera
2023-08-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
I Ukraina, vi har utbildat mekaniker och tekniker inte bara förare.

(fixade lite stavfel åt dig).
Att ta minerad terräng tar givetvis tid, desto större framgång har de haft med att slå ut fiendens logistik.

ja det är nog jättelätt att utbilda ukrainska meniga till mekaniker och tekniker på svenska system, och detta bara på några månader.

att ta minerad terräng tar tid, se och lär av ryssland, allt de tagit är minerad och fortifierad terräng.. som ukraina har jobbat på i åtta år... ryssland vinner territoritum i ukrainas offensiv, det borde vara en varningsflagga någonstans

men ukraina har nu tagit några hundratals meter på tre elelr fyra fronter, på två månaders offensiv.
ryssland har varit exemplariska i det närmaste att slå ut infrastruktur, radar och artilleri, inte så att ukraina inte har gjort det , men inte i lika stor grad.
Citera
2023-08-13, 00:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ok.

Men då kan man ju stå på ordentligt, utanför Norrköping och Linköping igen. För det vet vi ju, att svensk polis är ett skämt.

Skämtet går nog förbi mig en smula..

Eu lovade "stort och brett" massa artilleri-ammo till Ukraina. Tills nu har man givit 224.000 artilleri-granater. Då upp ifrån 220.000 granater. Dvs ökningen är på blygsamma 4000 granater.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/eu-land-har-levert-224000-artillerigranater-til-ukraina.JNyeXRbed

Är även snack om att F16 paketet skall bli försenat. Jänkarna skall tydligtvis "pusha" på men det är i Eu som skon klämmer..(Kommer det även att bli förminskat ?)

Blir svårare då att vinna krig då. Medans Putins tuppkam växer med "mañana, mañana" attityd i Europa.
Senast redigerad av Snapcount 2023-08-13 kl. 00:41.
Citera
2023-08-13, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skämtet går nog förbi mig en smula..

Eu lovade "stort och brett" massa artilleri-ammo till Ukraina. Tills nu har man givit 224.000 artilleri-granater. Då upp ifrån 220.000 granater. Dvs ökningen är på blygsamma 4000 granater.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/eu-land-har-levert-224000-artillerigranater-til-ukraina.JNyeXRbed

Är även snack om att F16 paketet skall bli försenat. Jänkarna skall tydligtvis "pusha" på men det är i Eu som skon klämmer..(Kommer det även att bli förminskat ?)

Blir svårare då att vinna krig då.

Om piss-ryzzarna ska tillverka så många drönare. Så behöver de kameror. Såna som sitter i Transportstyrelsens fartkamera-hus.

Ifjol försvann 286 stycken.

Och det var inte "kalle" som stal dom.

Edit: Och ingen av de försvunna kamerorna (a k a "diplomatpost") kom någonsin tillrätta.
Senast redigerad av ABanderas68 2023-08-13 kl. 00:44.
Citera
2023-08-13, 00:51
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
vet du ens om att zelensky gick till val på fred och vänskap med ryssland?
Om jag tillåts gissa så tror jag att Zelenskyj inte upplever att den vänskapsinviten är besvarad. Nu handlar det för honom att få ut de ryska nazisterna som ockuperat hans land.
Det är ju skönt att se nu att rubeln störtdyker. Det är svårt att handla med Ryssland nu när de startat krig också i svarta havet.
Citera
2023-08-13, 00:56
Bannlyst
Citat:
nu verkar du inte veta ang avtalen som kalla minsk agreement, eller kuppen i 2014 som usa genomförde för att störta ukraina in i det som nu är en verklighet.

vet du ens om att zelensky gick till val på fred och vänskap med ryssland?

Och sen kom piss-ryzzen menar du? Bara anföll sådär?

Intog by efter by, stad efter stad, våldtog och mördade vilt? Skar upp underliv, magar, halsar på civilbefolkningen? "knäppte" att par pilsner och fortsatte att skjuta folk i huvudet, slå sönder skallar, slå in tänder, skära ut ögonvitor?

Och du tänker att Zelensky ska ha några förutsättningar alls till ett avtal baserat på "fred och vänskap"`?

Är du helt jävla efterbliven i hela huvudet eller vad är felet med dig?
Senast redigerad av ABanderas68 2023-08-13 kl. 00:58.
Citera
2023-08-13, 00:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om jag tillåts gissa så tror jag att Zelenskyj inte upplever att den vänskapsinviten är besvarad. Nu handlar det för honom att få ut de ryska nazisterna som ockuperat hans land.
Det är ju skönt att se nu att rubeln störtdyker. Det är svårt att handla med Ryssland nu när de startat krig också i svarta havet.

Personligen skulle jag ha "köpt" rakt av en 30 % ökning utav rubeln, mot att Ukraina skulle ha fått en 30 % ökning utav faktiska leveranser.

För jag får mer känslan av att det stinker..

Då speciellt ifrån större länder ifrån Eu/Nato.., "window dressing"...
Senast redigerad av Snapcount 2023-08-13 kl. 01:00.
Citera
2023-08-13, 01:01
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen skulle jag ha "köpt" rakt av en 30 % ökning utav rubeln, mot att Ukraina skulle ha fått en 30 % ökning utav leveranser.
Är det tydligt varför rubeln dyker just nu? Jag tänkte att det kanske handlar om att Ryssland har problem att handla genom sin stora hamn i Novorossijsk efter att de drog sitt krig dit också?
Citera
2023-08-13, 01:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är det tydligt varför rubeln dyker just nu? Jag tänkte att det kanske handlar om att Ryssland har problem att handla genom sin stora hamn i Novorossijsk efter att de drog sitt krig dit också?

En ytterst personlig spekulation :

Handeln Kina/Ryssland har ju gått upp rejält. Kina meddelar nu om deflation. Ryssland säljer ju med "bägge händer" allt vad man kan dit, rabatterat.

Därför ?
Citera
2023-08-13, 01:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
du menar såklart ukraina här då? som konstant beskjutit staden donetsk i 9 år, sedan de fick tag i HIMARS så används den oxå.

(sieg heil)
Varför hålla på med dina nazistiska lögner här? Ryska nazister invaderade Krim och Donbas 2014 och Ukraina har försökt ta tillbaka sina områden sedan dess. Det är fakta. Rysslands infantila lögner om att ukrainare är zombies, satanister och nazister hör inte hit. Och det uppskattas inte när du skriver sieg heil, nassejävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in