2023-08-12, 22:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur upprätthåller vi folkrätten? Vad gör du rent praktiskt/fysiskt för att upprätthålla den? Mer än att skriva om den?
Putin kunde inte åka till Sydafrika för att han riskerar att gripas.
De ryska ledarna kommer att få det tuffare och tuffare.

Här är ett exempel på ett tillämpat straff, för brott mot folkrätten, livstids fängelse.

Hamid Noury född 29 april 1961 i Teheran, är en före detta iransk tjänsteman som fängslades i Sverige i november 2019. Noury anklagas för att vara en nyckelperson i 1988 års avrättningar av iranska politiska fångar i Evinfängelset, där 4 000–5 000 iranier dödades under tre veckor.
Den 9 november 2019 grep svensk polis Noury på Arlanda flygplats efter att han lurats till Sverige av Iraj Mesdaghi.
I början av 2021 väcktes anklagelser om mord och krigsförbrytelser mot den före detta iranska åklagaren, där Noury anklagas för tortyr och omänsklig behandling.
Noury var biträdande åklagare, som enligt uppgift tog på sig en viktig roll i avrättningen av iranska politiska fångar 1988.

Kammaråklagarna i Stockholms tingsrätt, Kristina Lindhoff Carleson och Martina Winslow, åtalade den 27 juli 2021, Hamid Noury för mord och folkrättsbrott, och begärde maxstraffet, livstids fängelse.
Åtalet mot Noury blev möjligt efter att det svenska rättsväsendet fått tillåtelse att tillämpa en så kallad "universell jurisdiktion" för brott mot folkrätten, och åtala gärningsmän, oavsett var brottet begåtts, och oavsett nationalitet för förövarna eller offren.
Den 14 juli 2022 dömde Stockholms tingsrätt Hamid Noury till livstids fängelse, och efter avtjänat straff utvisning på livstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamid_Noury

Det är detta koreanbränningarna handlar om, en Iransk operation för att pressa Sverige att släppa mördaren.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-08-12 kl. 22:53.
Citera
2023-08-12, 22:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Det är just detta jag menar. Känns ju inte särskilt trovärdigt när det kommer från ukrainsk media. Känns mest som propaganda. I verkligheten kan de like gärna ha ”tagit” en liten sketen landremsa på 200 meter…
De ägnar si nu främst åt att nöta bort fiendens logistik.
Svårt att slåss utan bränsle, ammunition, mat, vatten och annat nödvändigt.
Citera
2023-08-12, 22:58
Medlem
Igni-ferroques avatar
Tänkvärd video som visar varför Ukraina behöver stridsflyg så snart som möjligt:

https://www.youtube.com/watch?v=D4R861gpBeo

Rena terrorbombningar av ryssarna...
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De ägnar si nu främst åt att nöta bort fiendens logistik.
Svårt att slåss utan bränsle, ammunition, mat, vatten och annat nödvändigt.

Men det är effektivt för Ukraina om små enkla medel som kolera och tyfys och resistent tbc gör jobbet
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Kärnvapen kan nog fortfarande spela roll i rent defensivt existentiellt syfte, tom Ryssland begränsar sin användning på detta sätt men varit oklart hur de tolkar existentiella syften där de förmodligen hade kunnat tolka att se attacker på nyligen rysk-annekterat territorium på så sätt om de velat/vågat.

Det är tveksamt att Ryssland hade vågat attackera om Ukraina hade haft kärnvapen, i det fall de ändå chansar kan jag tänka mig ett scenario där Ukraina ger Ryssland möjlighet att dra sig tillbaka innan de drar av några taktiska kärnvapen mot ryska styrkorna.

Jag tror inte internationella samfundet skulle ha några synpunkter på en sådan varning om alternativet är att låta ryssarna fortsätta döda, våldta och plundra, men däremot i högsta grad synpunkter på om Ryssland skulle återgälda dessa. Jag tror situationen skulle bli att man låter Ukraina använda några taktiska kärnvapen men skulle slå hårt mot Ryssland med konventionella vapen under samma hot som USA/NATO redan gjort idag.

Kärnvapen bör allra helst inte användas under några omständigheter, men om taktiska kärnvapen ska användas har jag svårt att se ett mindre diskutabelt scenario än när ens land utsätts för ett helt oprovocerat och synnerligen grymt invasionskrig.

Edit: I ett scenario som USA/NATO inte vill ta minsta risk att trigga Rysslands kärnvapen med att sänka ribban för dess användning kan jag också tänka mig att Ukraina avstår defensiv användning om USA/NATO i gengäld efter varning gör processen kort med ryssen via konventionella medel.
Jag kan väl lite motvilligt hålla med om att kärnvapen (förmodligen) har en viss avskräckande effekt även för konventionella vapen. Men det finns ingen defensiv användning av kärnvapen. Det finns heller inget som kan kallas taktiska kärnvapen. Det där är en skröna från Bond/Ryan filmer bara. Knappt några tester alls med kärnvapen har genomförts efter att Sovjet lades ner heller. Har för mig att Indien har genomfört nåt test och sen har vi NK då kanske. Alla vet ju om att man aldrig kan använda kärnvapen ändå så varför slösa pengar på det liksom? Men det finns ju galningar som står i rysk TV på bästa sändningstid och påstår att kärnvapen är ett prisvärt vapen. Nazi-Ryssland är ett stort skämt just nu där några parkbänksfyllon har tagit makten så lite svårbedömt där alltså. Alla (nästan iaf) världens övriga länder undrar ju vad fan det är som pågår egentligen?

Hittade lite information om hur statusen på kärnvapentester är just nu. Som sagt, knappt några tester alls har gjorts efter att Sovjet lades ner 1991. Pakistan, Indien och så möjligen NK då. Men Sovjet gjorde ju rätt mycket tester dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comprehensive_Nuclear-Test-Ban_Treaty
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-08-12 kl. 23:01.
Citera
2023-08-12, 23:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Men det är effektivt för Ukraina om små enkla medel som kolera och tyfys och resistent tbc gör jobbet
Sämre logistik ger sämre sjukvård, mindre mat och vatten ger ger sämre hälsa, brist på vatten tvingar soldaterna att dricka orenat vatten, vilket kan ge skitjobbigt resultat.
Citera
2023-08-12, 23:21
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Tänk dig en random svenne som säger åt frugan och barnen att det blir badsemester på Krim under nuvarande situation. Det skulle bli en rejäl utskällning och bättrar sig inte gubben så skulle det skickas in en skilsmässoansökan.

Pfft. Det är ryssar vi snackar om.
Om hustrun ifrågasätter maken slår han in pannbenet på henne. Och det är ju helt OK i deras samhälle.

MVH/Gnomegirl
Citera
2023-08-12, 23:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Tänkte lite på Taurus och Kerchbron.
Taurus är ju bra på att knäcka bunkrar, Tänk att sätt några Tarus i pelarna som håller uppe brospannen.
Faller brospannen, är bron körd för en mycket lång tid, de täpper också igen farleden.
Sedan kan Ukraina använda egentillverkade drönare för att släppa klusterammunition under reparationsarbetet.
Citera
2023-08-12, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Dåliga nyheter :

Russia has started producing its own version of Iran’s Shahed drones, researchers say

A United Kingdom-based organization that investigates weapon components says it has discovered Russian efforts to produce its own domestic version of Iran’s Shahed series drones.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-new-08-12-23/index.html

Då har det nog gått snabbare, än väntat.
Citera
2023-08-12, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det går inte fort .

Urozhaine med 1000 invånare diskuterades den 16e juni

Har Nato tagit fram Dödsstrålen än?

Eller är det det sjätte sinnet du pratar om?

Så många frågor. Men inga svar.
Citera
2023-08-12, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Så klart att jag pekar på den rätten som råder för ändamålets skull. Folkrätt är något man diskuterar utanför nödvändigheten och är alltid sekundär om den missbrukas utav oförstånd.

Denna regeln gäller både här som i Ukraina och Ryssland. Någon sorts automatisk rätt till att sitta i skyddad verkstad efter felaktiga handlingar finns inte. Och som tur är så upprätthåller vi civilisera människor dessa regler oavsett om det kostar lite konspirationsideer från stackar Ulf på gärdet

Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur upprätthåller vi folkrätten? Vad gör du rent praktiskt/fysiskt för att upprätthålla den? Mer än att skriva om den?

Är du HEEELT dum i huvudet?

Vi har en (minst) 1000-årig historia av att skriva ner saker i vårt land. Sånt som är viktigt.

Typ Västgötalagen.

Men det innebär ju inte att "var man" ska vara där och kladda, varje år, varje månad, varje dag - eller ens varje timme.

Dumfitta.
Citera
2023-08-13, 00:22
Avstängd
smaug20017s avatar
Den mongoliska valutan som kallas Rubel går stark framåt. 100 Rubel för en Dollar. Kör på mina herrar!

https://pbs.twimg.com/media/F3R-Y_ZXcAA5rWA?format=webp&name=small

Döden i vitögat men svinen förstår inte det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in