2023-08-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Här finns mer information om hur prispengarna i VM ska fördelas.

https://www.nytimes.com/interactive/...ize-money.html

Enligt FIFA ska de fyra semifinallagen t ex ge 60% av pengarna till spelarna. USA, Australien, Japan och Kanada har dock egna regler för hur pengarna ska fördelas.

Så mycket som USA pratar om equal pay är det väl konstigt att de inte delar med sig lite till de andra lagen i VM? Så att det blir just lika. I stället för att skylta med hur mycket mer de tjänar än de andra lagen tack vare att ett helt annat lag deltog i ett helt annat mästerskap. De får ju betalt för att USA:s herrar deltog i herr VM helt enkelt.

En möjlighet som Sverige inte ens har på pappret, eftersom vårt herrlag inte var kvalificerade. De glömmer också att nämna att för deras herrlag är det tvärtom. De tjänar mindre per spelare än alla andra lag för varje bonusnivå.
Citera
2023-08-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Australiens målis var inte den smartaste. Slänger sig för tidigt på alla straffar så motståndaren bara kan vänta ut henne. Sedan när hon väl räddar så får den slås om för att hon gått för tidigt. Och dessutom bränner hon sin egen straff när hon kan avgöra. Obegripligt att Frankrike inte lyckades vinna.

Jag gillar Australien, men matchen kändes nästan lite riggad? Tyvärr alltså. Domaren gav varken frisparkar eller straff till Frankrike. Och inga gula kort till Australien under de första 90 minuterna trots upprepade förseelser.

Jaja. Frankrike hade ju sitt hemma VM 2019. Och de har hemma OS nästa år. Om Cascarino, Katoto och Mbock är tillbaka då så blir de svåra att stoppa.
Citera
2023-08-12, 18:55
Medlem
Citat:
Tre av de fem högst placerade lagen på FIFAs världsranking är nu utslagna ur mästerskapet. England kan bli det fjärde laget om man förlorar kvartsfinalen mot Colombia.

Fetmarkerade nationer är kvar i turneringen.

1. USA (åttondel)
2. Tyskland (gruppspel)
3. Sverige
4. England

5. Frankrike (kvartsfinal)

https://www.fifa.com/fifa-world-rank...nking_20230609

Sverige är just nu den nya ettan på världsrankingen läste jag. Men det kan ju ändras beroende på hur det går i de här sista matcherna. Efter VM kommer väl en ny uppdatering. Kommer bli ordentlig klättring för Colombia, Nigeria och Marocko, och nedflyttning för Tyskland, Brasilien och även USA med några placeringar.
Citera
2023-08-12, 19:09
Medlem
Citat:
Anser du att Sveriges tredje målvakt i VM-truppen, Tove Enblom, som inte har spelat en A-landskamp, förtjänar en VM-bonus mer än Hanna Glas som spelade i sex av de åtta matcherna i VM-kvalet?

Alltså det är klart att den som får rollen som tredjemålvakt, speciellt den här gången när hon aldrig varit med förut, glider in lite på en räkmacka. Men samtidigt behövs en tredjemålvakt i truppen. Det kunde varit någon annan också. Så jag har inget emot att hon får bonus. Det blir inte alltid 100 % rättvist, så länge man inte börjar fördela bonuspengar efter speltid i VM. Hanna Glas och andra som är skadade det är klart att det är tråkigt.

1:an får 10,5 miljoner dollar vet jag. Förbundet totalt alltså. Varav 60 % fördelas ut på spelarna. 4:an någonstans 6-7 miljoner dollar varav 60 % fördelas på spelarna. Det borde i vilket fall som helst bli ca 1,5-2 miljoner dollar, minst, eller säg ca 20 miljoner kr, som går till förbundet och inte till spelarna. Då borde det finnas utrymme för att betala bonus till ett fåtal spelare som varit betydelsefulla i kvalet. Det blir ändå pengar kvar att satsa på ungdomsverksamhet och förbättrade villkor i hela landslagsverksamheten.
Citera
2023-08-12, 19:27
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Sverige är just nu den nya ettan på världsrankingen läste jag. Men det kan ju ändras beroende på hur det går i de här sista matcherna. Efter VM kommer väl en ny uppdatering. Kommer bli ordentlig klättring för Colombia, Nigeria och Marocko, och nedflyttning för Tyskland, Brasilien och även USA med några placeringar.

Vilken världsranking? FIFA presenterar väl ingen lista förrän efter VM så den från 9:e juni är den som gäller.
Citera
2023-08-12, 19:28
Medlem
Har det ännu publicerats några expert-analyser med odds inför tisdagens match mot Spanien? Eller kommer det snart?
Citera
2023-08-12, 19:37
Medlem
Hur högt skulle ett Dam VM-Guld räknas i prestige om man jämför med herrarnas VM! som om Herrarna går till Åttondelsfinal kanske?
Citera
2023-08-12, 19:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Hur högt skulle ett Dam VM-Guld räknas i prestige om man jämför med herrarnas VM! som om Herrarna går till Åttondelsfinal kanske?
Kanske om du pratar om junisarna. Damerna ska jämföras med herrarna ungefär lika mycket som Divison Ett Norra ska jämföras med Premier League, dvs inte alls. Det är inte samma sport. Jag hade målat i dam VM och inte bara en gång. Som sagt, "Hon kan få en cykel".

Jag är helt uppriktigt imponerad av skribenter i tråden som kan namnen på spelare som inte trycks i ansiktet varje gång man öppnat upp Aftonhoran och fått deras könskvotering tryckt i ansiktet i form av Asllani fula ansikte.
Senast redigerad av Teu 2023-08-12 kl. 19:46.
Citera
2023-08-12, 19:48
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99

Vem ska stå för den värderingen?
Citera
2023-08-12, 20:02
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Har det ännu publicerats några expert-analyser med odds inför tisdagens match mot Spanien? Eller kommer det snart?

Det ska väl vara här i så fall. Jag vet inte om jag personligen besitter den kompetensen, men Salma Paralluelo ser glödhet ut. Om det är någon som kan grusa de blågula gulddrömmarna så är det nog hon. Som rasse blir man även lite mer sympatiskt intälld när melaninboosten inte är ett resultat av the usual Gambiaresa. https://en.wikipedia.org/wiki/Salma_...elo#Early_life
Citera
2023-08-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Hur kunde du inte ha koll på det? Evighetslånga diskussioner här inne (som är dötråkiga), men missar ändå en sådan viktig grunddetalj?

Har själv även nämnt detta och läst det i media flera gånger, sedan har nog inte heller gruppen några problem att dela med sig av "kakan" till spelare som varit med i VM-kvalet och framför allt Glas är ju en viktig kugge i detta lag..

För övrigt är det här med pengarna bara en välförtjänt bonus och visar att damfotbollen är respekterad, men det är närmast oväsentligt nu när tjejerna är framme i VM-semifinal och lever sin dröm, som de strävat efter hela livet..

Hur jag kunnat missa? Jo, jag har väl missat en hel del runt detta mästerskap. Jobbat, varit på annan fotboll, samt tyckt att det finns annat i livet man bör hinna med, så har i stort sett valt bort allt försnack och eftersnack i media samt knappt läst en enda rad i tidningar etc. Framförallt i inledningen av turneringen missade jag dessutom en hel del matcher. Och läser inte allt som skrivs här. Kanske upplevs "stationär" här, men riktigt så är det inte.
Citera
2023-08-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Det ska väl vara här i så fall. Jag vet inte om jag personligen besitter den kompetensen, men Salma Paralluelo ser glödhet ut. Om det är någon som kan grusa de blågula gulddrömmarna så är det nog hon. Som rasse blir man även lite mer sympatiskt intälld när melaninboosten inte är ett resultat av the usual Gambiaresa. https://en.wikipedia.org/wiki/Salma_...elo#Early_life
Jag tänker på dedikerade sidor som denna: https://www.betting.se/artikel/odds-sverige-japan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in