Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Kalla mig naiv men enligt min åsikt har kärnvapen spelat ut sin roll och är numera meningslösa.De kan ju ändå aldrig användas eller hur. Om Ukraina hade haft kärnvapen så hade ändå inget förändrats eftersom att de ändå aldrig hade kunnat använda del. Efterbilvna ryssar har dock ända sen invasionen av Krym 2014 hotat friskt med kärnvapen vilket är lite skumt faktiskt. Allt är ju bara en bluff ändå och nu står de där ensamma med dumstruten på. Oavsett hur många inlägg på Telegram fyllot Medvedev skriver om att de ska bomba med kärnvapen om en viss sak händer så är det ju bara en bluff.
Kärnvapen kan nog fortfarande spela roll i rent defensivt existentiellt syfte, tom Ryssland begränsar sin användning på detta sätt men varit oklart hur de tolkar existentiella syften där de förmodligen hade kunnat tolka att se attacker på nyligen rysk-annekterat territorium på så sätt om de velat/vågat.
Det är tveksamt att Ryssland hade vågat attackera om Ukraina hade haft kärnvapen, i det fall de ändå chansar kan jag tänka mig ett scenario där Ukraina ger Ryssland möjlighet att dra sig tillbaka innan de drar av några taktiska kärnvapen mot ryska styrkorna.
Jag tror inte internationella samfundet skulle ha några synpunkter på en sådan varning om alternativet är att låta ryssarna fortsätta döda, våldta och plundra, men däremot i högsta grad synpunkter på om Ryssland skulle återgälda dessa. Jag tror situationen skulle bli att man låter Ukraina använda några taktiska kärnvapen men skulle slå hårt mot Ryssland med konventionella vapen under samma hot som USA/NATO redan gjort idag.
Kärnvapen bör allra helst inte användas under några omständigheter, men om taktiska kärnvapen ska användas har jag svårt att se ett mindre diskutabelt scenario än när ens land utsätts för ett helt oprovocerat och synnerligen grymt invasionskrig.
Edit: I ett scenario som USA/NATO inte vill ta minsta risk att trigga Rysslands kärnvapen med att sänka ribban för dess användning kan jag också tänka mig att Ukraina avstår defensiv användning om USA/NATO i gengäld efter varning gör processen kort med ryssen via konventionella medel.