2023-08-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Varför skulle Ukraina gömma dom??? rySSnaZZarna skjuter bara på civila...

Eller så träffar dom aldrig det dom siktar på. Men utfallet blir ju detsamma.
Citera
2023-08-12, 17:32
Medlem
[quote=Area55|85379428]
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Fortfarande inga länkar till var dessa byggs.
Det är bara snack från dig.
Kom igen med länkar på var dessa byggs.

Matematik är inte heller din starka sida.
1200. Det är 100 per månad.
Nu säger du 30 i år. Det blir 4 per månad.

Du sitter väl inte och hittar på? Ljuger du?
Var har jag sagt 30 i år?
Ca 300 t 90 hitills byggda uppgraderade plus reparation av skadade och bärgade t 55 t 64 t 72.
Citera
2023-08-12, 17:39
Medlem
dusugermers avatar
[quote=Snauzzer|85379643]
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Var har jag sagt 30 i år?
Ca 300 t 90 hitills byggda uppgraderade plus reparation av skadade och bärgade t 55 t 64 t 72.
Det här med att hänvida till källor är inte din grej va?
Citera
2023-08-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
nix dom har aldrig tillverkat t80 där utan där tillverkar dom t90 idag
Men jo. Eftersom att rätt SKALL vara rätt, så tillverkade de i allra högsta grad T80 i just Omsk. ÄVEN modell U. Det är bättre om man vet eller kanske haft fötter på plats, än att man bara häver ur sig ett konstaterande baserat på bowlingklubbens senaste resultat eller kronans kurirs 3-punktsprogram vad det gäller hur man framför en cykel på grusväg.

Med andra ord så sade du ALDRIG och likt förbannat så har de i allra högsta grad gjort så ja.

Vilken jävla tur att både andra här som i Ukraina och Ryssland har lite mer koll än dig, för annars skulle det hela slutat vid ett konstant upprepande om den svenska tigern som aldrig fanns. Eller ja, ner i Ukraina som just nu finns där några stycken RIKTIGA svenska tigrar och det skall ju bemötas med respekt och tacksamhet det.

"En svensk tiger"...... (staccato) Deeeeeet finns en kyckling som heter Gullefjun, han skulle ut på promenad. Och solen lyste och alla HÖNOR sa, ka ka ka kaka. Och ut i hönsgårdsnätet fanns ett litet hål, så lille Gullefjun han trippa lätt på tå..........och sen kom katten och tog han!

Länge leve riktiga svenska tigrar I UKRAINA!
Citera
2023-08-12, 17:50
Medlem
Lawlines avatar
rySS som avslöjade positionen för luftvärnet vid Krim bron.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/15p2d1e/a_russian_truck_driver_who_revealed_the_exact/

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/15p4q7q/a_halfnaked_russian_man_whom_the_federal_security/
Citera
2023-08-12, 17:56
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kalla mig naiv men enligt min åsikt har kärnvapen spelat ut sin roll och är numera meningslösa.De kan ju ändå aldrig användas eller hur. Om Ukraina hade haft kärnvapen så hade ändå inget förändrats eftersom att de ändå aldrig hade kunnat använda del. Efterbilvna ryssar har dock ända sen invasionen av Krym 2014 hotat friskt med kärnvapen vilket är lite skumt faktiskt. Allt är ju bara en bluff ändå och nu står de där ensamma med dumstruten på. Oavsett hur många inlägg på Telegram fyllot Medvedev skriver om att de ska bomba med kärnvapen om en viss sak händer så är det ju bara en bluff.

Kärnvapen kan nog fortfarande spela roll i rent defensivt existentiellt syfte, tom Ryssland begränsar sin användning på detta sätt men varit oklart hur de tolkar existentiella syften där de förmodligen hade kunnat tolka att se attacker på nyligen rysk-annekterat territorium på så sätt om de velat/vågat.

Det är tveksamt att Ryssland hade vågat attackera om Ukraina hade haft kärnvapen, i det fall de ändå chansar kan jag tänka mig ett scenario där Ukraina ger Ryssland möjlighet att dra sig tillbaka innan de drar av några taktiska kärnvapen mot ryska styrkorna.

Jag tror inte internationella samfundet skulle ha några synpunkter på en sådan varning om alternativet är att låta ryssarna fortsätta döda, våldta och plundra, men däremot i högsta grad synpunkter på om Ryssland skulle återgälda dessa. Jag tror situationen skulle bli att man låter Ukraina använda några taktiska kärnvapen men skulle slå hårt mot Ryssland med konventionella vapen under samma hot som USA/NATO redan gjort idag.

Kärnvapen bör allra helst inte användas under några omständigheter, men om taktiska kärnvapen ska användas har jag svårt att se ett mindre diskutabelt scenario än när ens land utsätts för ett helt oprovocerat och synnerligen grymt invasionskrig.

Edit: I ett scenario som USA/NATO inte vill ta minsta risk att trigga Rysslands kärnvapen med att sänka ribban för dess användning kan jag också tänka mig att Ukraina avstår defensiv användning om USA/NATO i gengäld efter varning gör processen kort med ryssen via konventionella medel.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-12 kl. 18:13.
Citera
2023-08-12, 17:56
Medlem
Bron verkar inte va helt frisk.

Google uppger långa köer vid bron. På den ryska sidan är det 7 km köer på fastlandet och 3 km köer på bron. På den ockuperade ukrainska sidan är köerna fem kilometer.
Citera
2023-08-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Grejen med RSV är inte att den ska gå rakt igenom heller, den är gjord för att bränna upp allt inne i en stridsvagn/stridsfordon, att den går rakt igenom är bara slöseri, det lär inte vara helt ofarligt dock, men tvivlar på det att den skulle gå igenom då kopparen som formas för att slå igenom drastiskt ändrar form och hastighet
Helt rätt. Efter att första penetreringen skett så är där ingen "stråle" kvar, så att den plötsligt börja vandra vidare genom nästa vägg är helt åt helvete uppåt väggarna(no pun intended) fel.

Eftersom att det dessutom handlar om en projektil med RSV som fördas i max 300 knyck, så är det inte bara tossigt utan dessutom kinetiskt omöjligt.

Det finns RSV som penetrerar igenom dubbla pansar och luftspalter, men dessa är inte 8 kg's hobby"snokar" på drönare dem. Dessa levereras via kanonrör eller från hög höjd med kinetisk egenenergi som andra slagverkan.

Sedan så vill man så klart inte att en liten "femkrona" skall bröta sig igenom till någon "andra sidan", så därför är den triaterala laddningen, om den finns, ALLTID antingen HS eller MHE. Annars är det som att jaga mygg med tennisracket som du säger JA
Citera
2023-08-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Helt rätt. Efter att första penetreringen skett så är där ingen "stråle" kvar, så att den plötsligt börja vandra vidare genom nästa vägg är helt åt helvete uppåt väggarna(no pun intended) fel.

Eftersom att det dessutom handlar om en projektil med RSV som fördas i max 300 knyck, så är det inte bara tossigt utan dessutom kinetiskt omöjligt.

Det finns RSV som penetrerar igenom dubbla pansar och luftspalter, men dessa är inte 8 kg's hobby"snokar" på drönare dem. Dessa levereras via kanonrör eller från hög höjd med kinetisk egenenergi som andra slagverkan.

Sedan så vill man så klart inte att en liten "femkrona" skall bröta sig igenom till någon "andra sidan", så därför är den triaterala laddningen, om den finns, ALLTID antingen HS eller MHE. Annars är det som att jaga mygg med tennisracket som du säger JA

Ja sen är det viktigt för strålen att nå målet i exakt rätt avstång +- cm annars överformas strålen istället.

FD robot skytt på RBS 56
Citera
2023-08-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ja sen är det viktigt för strålen att nå målet i exakt rätt avstång +- cm annars överförmas strålen istället.

FD robot skytt på RBS 56
Förstod att du visste vad du pratade om ja "Jaay". Men nu återgår vi till hur denna stridsspets i frågan INTE gick igenom några dubbla hulls på en stridsvagn utav något slag. Tack för att du tillför profession till tråden min herre! Det är uppskattat
Citera
2023-08-12, 18:04
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Alltså, vars köper man så här stora skämskuddar?

Ha ha Putin verkar inte vara den skarpaste kniven I lådan det är säkert därför det går som det går i kriget.
Citera
2023-08-12, 18:11
Medlem
DDRTVs avatar
Ryskt skepp som brinner i norra Ryssland. Kan mycket väl vara ryskt slarv. Men alla ryska skepp kan vara byten för Ukraina.

Russia: cargo ship on fire at the port in Arlkhangelsk.

https://twitter.com/igorsushko/status/1690393643897802752
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in