2023-08-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Kan detta stämma? Vad säger ni?

Precis VARJE regering ser till att skapa förutsättningar att dels faktiskt göra något reellt åt våra problem och dels också fixa siffrorna. Det går nog att göra på väldigt många olika sätt.

Men, jag är ju lite av en cyniker. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-08-12, 17:44
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapdevguru
Jag är försiktigt optimistisk.

Fler i arbete och fler som studerar, är två bra saker

Tyvärr är ju 50-80 procent av lönen betalade av skattebetalarna via Arbetsförmedlingen.
Kallar du det arbete?
Citera
2023-08-12, 17:55
Medlem
ja, invandrarna får andra bidrag. Stäng tråden.
Citera
2023-08-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Kan detta stämma? Vad säger ni?
Skruvarna har dragit rätt så rejäl och ca 80 % nekas på ett ungefär. Heter du Mohammed så har du dock betydligt större chans.

Sedan så finns det ju mängder av andra bidragsformer än socialbidrag också såsom sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning osv och personligen så tror jag att även om just de traditionella socialbidragen har minskat så har garanterat inte de andra bidragen gjort det.
Citera
2023-08-12, 18:08
Bannlyst
Andersson som har jobbat hela livet och sett hur hans släkt byggde Sverige. Bli neka socialbidrag om han seglar lite snett.

Medan Muhammed som är gängkriminell och råna gamla och sjuka, vräker socialen resuser över.
Citera
2023-08-12, 18:10
Medlem
Bazze1s avatar
Rekordfå etniska svenskar får socialbidrag kan nog stämma.

Det är lättare och ofarligt att neka en etnisk Svensk bidrag till skillnad mot en invandrare.

Svensken muttrar lite kan även fälla en tår men vänder på klacken och går därifrån...invandraren som nekas slår sönder inredningen och eventuellt handläggaren, hjälper inte det så hotar vederbörande med att ta dit släkten/klanen...vips så sätts bidraget in på kontot.

Fiffel och båg med siffror och statistik är troligen också en faktor.
Citera
2023-08-12, 18:15
Medlem
GoranPongs avatar
Eftersom det finns så många olika bidrag numera så har socialen skärpt kraven. Man måste ha sökt alla bidrag man har rätt till innan det ens kan bli tal om försörjningsstöd vilket är helt riktigt. Sen kräver dom att man står till arbetsmarknadens förfogande, är inskriven på arbetsförmedlingen och är aktivt arbetssökande. Men uppfyller man bara dom kraven så är det inga problem att få försörjningsstöd. Så jag tror många har andra typer av bidrag helt enkelt men sen kan man alltid diskutera hur riktigt rapporten är. Jag tror dom trixar med siffrorna så att det ska se bättre ut.
Citera
2023-08-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Urusel trådstart, artikeln hos svt nämner varken antal eller procent vilket är ett säkert tecken på trams.

Man nämner inte ens vilken tidsperiod man jämför. Är övertygad om att antalet som får socialbidrag är betydligt högre idag än under tex 1960-1970 talen. Dessutom finns så många andra former av bidrag än socialbidrag nu för tiden.
Citera
2023-08-12, 18:21
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Om du skriver ekonomiskt bidrag istället för socialbidrag blir din trolltråd mer trovärdig. Tips från coachen.

Ekonomiskt bistånd heter det. Troll.
Citera
2023-08-12, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Andersson som har jobbat hela livet och sett hur hans släkt byggde Sverige. Bli neka socialbidrag om han seglar lite snett.

Medan Muhammed som är gängkriminell och råna gamla och sjuka, vräker socialen resuser över.
Så har jag också uppfattat det som. Man hör ju ett och annat om hur folk blir behandlade men våra långväga gäster går det fan ingen nöd på.
Citera
2023-08-12, 18:33
Medlem
Andra, mycket mer lukrativa bidrag når rekordnivåer. De flesta satsar hellre på en diffus sjukskrivning för ryggont och kan casha in åratal utan att blanda in soc. Eller varför inte en liten depression eller så?
Citera
2023-08-12, 18:38
Medlem
Driftstopps avatar
En vän till mig sökte för få jobb och fick avslag för socialbidrag så vi är på rätt väg.
Jag svarade. "Skyll dig själv inget kommer gratis"
Efter avslaget har vederbörande sökt trippel med jobbannonser varje månad.

Ni ska inte sitta hemma och få pengar utan att engagera er, sova på dagarna och vara uppe på nätterna.
Vi går mot strängare tider med all rätta. Jag är egen företagare och jobbar 12 timmar varje dag.
Senast redigerad av Driftstopp 2023-08-12 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in