2023-08-12, 02:19
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Citat:
Trots att många lever på marginalen har det aldrig delats ut ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag) till så få personer i Sverige som nu.

Socialstyrelsens årsmätningar började 1990, och aldrig någonsin har det varit så få som fått ett tillskott minst en gång under året som 2022. Även personer som får ekonomiskt bistånd under lång tid – minst tio månader på ett år – har minskat.

Möjliga förklaringar är att det blivit svårare att få ekonomiskt bistånd och att färre söker trots att de kan vara berättigade till det.

Kan detta stämma? Vad säger ni?
Citera
2023-08-12, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Personligen hade jag behövt det vid vissa tillfällen. Men som hederlig svensk är det bara att glömma.

Skillnad på folk och folk i Sverige.

Jag har hört talas om hederliga människor som av olika anledningar hamnat i utsatta situationer och efter ett tag behövt stöd från socialtjänsten. Socialtjänsten har då frågat bl.a. om de behöver skydd från en kriminell gruppering de bråkat med eller behöver beroendevård. Om svaret är nej svalnar intresset snabbt. Vissa återvänder till socialkontoret några månader senare och säger "Nu har jag börjat knarka. Kan ni hjälpa mig med härbärge och bistånd nu då?".
Citera
2023-08-12, 02:40
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Jag har hört talas om hederliga människor som av olika anledningar hamnat i utsatta situationer och efter ett tag behövt stöd från socialtjänsten. Socialtjänsten har då frågat bl.a. om de behöver skydd från en kriminell gruppering de bråkat med eller behöver beroendevård. Om svaret är nej svalnar intresset snabbt. Vissa återvänder till socialkontoret några månader senare och säger "Nu har jag börjat knarka. Kan ni hjälpa mig med härbärge och bistånd nu då?".
Jag fick bara massa misstänksamma frågor om diverse saker.
Med den attityden vågade jag inte svara på något för att råka göra något fel så jag la på helt enkelt.
Har aldrig sökt bidrag innan det telefonsamtalet och kommer aldrig att göra det efter.

Har förstått att Sverige bara är för vissa.
Men det visste jag ju innan. Det är akademikerna, "konstnärerna", adeln och nya adeln som gäller.

Kommer aldrig förstå mig på Sveriges märkliga attityder när det kommer till "sociala skyddsnät".

Personligen har jag fallit mellan stolarna när det kommer till ekonomi, sjukvård, psykvård och utbildning. Men det är ju mig det är fel på vill alla påminna mig.

Men hjälp finns att få. Bara inte för mig.

Riktigt snurrigt land det här! Men visst ös pengar över världens alla länder och dess invånare. Men förvänta er ingen lojalitet mot skräplandet Sverige från min sida.
Citera
2023-08-12, 02:50
Medlem
Urusel trådstart, artikeln hos svt nämner varken antal eller procent vilket är ett säkert tecken på trams.
Citera
2023-08-12, 02:56
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Urusel trådstart, artikeln hos svt nämner varken antal eller procent vilket är ett säkert tecken på trams.

Här är en mer utförlig artikel.

https://landetsfria.nu/2023/nummer-444/rekordfa-lever-pa-bidrag-provningen-har-blivit-hardare/
Citera
2023-08-12, 03:07
Avslutad
"Flyktingar" besöker inte socialtjänsten för ekonomisk ersättning. De utvalda går till migrationsverket och får andra sorters bidrag än socialbidraget. Dagersättning, bostadsersättning och särskilt bidrag. Extremt missvisande artikel, man ska ju såklart räkna med alla olika bidrag som ges ut, inte bara socialtjänstens värdelösa bidrag.
Citera
2023-08-12, 03:07
Medlem
Dom får väl det ekonomiska biståndet (inte hyran) från arbetsförmedlingen bara dom dyker in på något proppmöte varannan vecka typ.

Man flyttar bara vart dom betalar ut det ifrån.

En annan grej kan vara att när väl fått sin lägenhet så är den ju din och sos betalar den biten direkt till hyresvärden så att man slipper deklarera sina uppgifter till sos och sedan tar man en praktik och hyr ut sin 1a för 12000kr i månaden till företag som hyr ut den i 3e hand men det syns inte då företag aldrig skriver sina arbetare på adressen och den enda kontrollen dom gör att att kolla om ashamed bor där på skatteverket.se sen bor dom hos flickvännen eller familjen.

Kolla Göteborgs bostadsgrupp och se vilka som hyr ut. 90 procent blattar och dom frågar mig alltid (kommer någon skriva sig på adressen?)
Citera
2023-08-12, 03:30
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag fick bara massa misstänksamma frågor om diverse saker.
Med den attityden vågade jag inte svara på något för att råka göra något fel så jag la på helt enkelt.
Har aldrig sökt bidrag innan det telefonsamtalet och kommer aldrig att göra det efter.

Har förstått att Sverige bara är för vissa.
Men det visste jag ju innan. Det är akademikerna, "konstnärerna", adeln och nya adeln som gäller.

Kommer aldrig förstå mig på Sveriges märkliga attityder när det kommer till "sociala skyddsnät".

Personligen har jag fallit mellan stolarna när det kommer till ekonomi, sjukvård, psykvård och utbildning. Men det är ju mig det är fel på vill alla påminna mig.

Men hjälp finns att få. Bara inte för mig.

Riktigt snurrigt land det här! Men visst ös pengar över världens alla länder och dess invånare. Men förvänta er ingen lojalitet mot skräplandet Sverige från min sida.

Meh! Jag har aldrig haft problem med Soc/Fk. Tvärtom, sekreteraren har gett mig tips hur en söker fonder etc. Samma med FK som har hjälpt till. Nu har jag så jag klarar mig och mer därtill. Vet inte hur det är i övriga landet men här i Malmö är Soc/FK toppenbra!

Att fler inte uppbär stöd betyder ju att fler jobbar. Bra för oss alla.
Citera
2023-08-12, 03:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Meh! Jag har aldrig haft problem med Soc/Fk. Tvärtom, sekreteraren har gett mig tips hur en söker fonder etc. Samma med FK som har hjälpt till. Nu har jag så jag klarar mig och mer därtill. Vet inte hur det är i övriga landet men här i Malmö är Soc/FK toppenbra!

Att fler inte uppbär stöd betyder ju att fler jobbar. Bra för oss alla.
Haha, kan tänka mig att fler jobbar svart eller försörjer sig kriminellt när kommunerna dragit åt svångremmen. Det här konstiga landet alltså. Vem fan vill betala skatt som slösas bort på en massa konstiga projekt. Tänk att idioterna slängde iväg 150 miljarder (ej miljoner) till EU's medelklassfond. Resultat? Spanien sänkte pensionsåldern, i Sverige höjde man den! Hur jävla dum kan man vara alltså?
Citera
2023-08-12, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
På vilket sätt är detta bra? Det här visar bara vad vi alla vet, att det nya blåbruna styret slår på de som har det sämst. Fattigdom försvinner inte för att en skärper reglerna för ekonomiskt understöd. Det enda detta leder till är mer lidande och människor som tvingas in i exempelvis kriminalitet och prostitution när samhället drar undan mattan under fötterna.

Hur detta kan lyftas fram som ett positivt argument är beyond me.

Prostituerade levererar åtminstone någonting av värde, vilket inte kan sägas om värdelösa parasiter på socialbidrag. Är du ledsen över att socialen snålar? Du kanske borde överväga prostitution så slipper du krav på jobbsökande m.m.
Citera
2023-08-12, 05:13
Medlem
Rubriken är extremt missvisande: "Rekordfå i Sverige får bidrag", medan artikeln endast handlar om ett enda bidrag, ekonomiskt bistånd. De enda riktigt relevanta siffrorna kan man få fram om man redovisar hur många människor som faktiskt försörjer sig själva.
Citera
2023-08-12, 05:41
Medlem
Det totala antalet var 708 249 st. vilket motsvarar 11,9 procent av befolkningen i arbetsför ålder.

Antalet helårspersoner som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag minskade med 9,7 procent år 2022.
Andelen var lägst i pendlingskommuner nära en storstad, 9,3 procent och högst i lågpendlingskommun nära
större stad och pendlingskommun nära mindre tätort, 14,5 procent.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2022/

Rätt många ändå som är i bidragsträsket, merparten är väl ej ickesvenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in