2023-08-12, 10:17
Medlem
Jag är försiktigt optimistisk.

Fler i arbete och fler som studerar, är två bra saker
Citera
2023-08-12, 10:19
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
På vilket sätt är detta bra? Det här visar bara vad vi alla vet, att det nya blåbruna styret slår på de som har det sämst. Fattigdom försvinner inte för att en skärper reglerna för ekonomiskt understöd. Det enda detta leder till är mer lidande och människor som tvingas in i exempelvis kriminalitet och prostitution när samhället drar undan mattan under fötterna.

Hur detta kan lyftas fram som ett positivt argument är beyond me.
På vilket sätt lyfter vänstern upp folk ur fattigdom?
Bidrag är ett mycket farligt instrument som förslappar och förslavar individen.

"Du ÄR svag, du FÖDDES svag, du måste ha bidrag för att klara dig. Du kommer ändå aldrig jobba dig ur gettot, det klarar du aldrig av."
Citera
2023-08-12, 10:19
Medlem
feemaxxxs avatar
Det riktiga vore att uppge hur många procent av befolkningen (över 18) som ej erhåller några bidrag/stöd (undantaget barnbidrag/CSN).
Citera
2023-08-12, 10:25
Medlem
Ja men andra typer av bidrag har ökat markant tex pension för folk som aldrig arbetat. Det är bara siffer och statistik fiffel som vanligt.
Citera
2023-08-12, 10:30
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Jag tänker mig att en SFI kurs levererar typ 30 000 i månaden. Och man behöver nog inte vara där.

Sedan måste jag säga att många invandrare kör buss bra.
Citera
2023-08-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Typiskt clownhögern. När det kommer en bra nyhet så är allt så klart "påhitt", "mygel" osv.

Det är väl bra att färre personer lyfter försörjningsstöd?
Givetvis är det bra om det stämmer, dvs att det finns fler som arbetar och inte lyfter andra bidrag. Men om fler är förtidspensionärer, har sjukpenning, eller arbetar där staten betalar ut 75% av lönen, gör det ingen skillnad i praktiken.

För mig har detta inte bara med invandringen att göra. Det finns en hel del svenskar som också har soc pga att det är svårt att hitta arbeten i Sverige. Det som stör mig med invandringen är att det hela tiden kommer hit fler människor när det redan är svårt att hitta arbeten och bostäder.

Anledningen till varför jag inte tror på det beror på att det inte går ihop. Vad skulle det bero på? Invandringen är lika hög som tidigare. För att färre ska kunna leva på bidrag, måste det finnas fler som arbetar. För att det ska finnas fler som arbetar, måste det finnas fler arbets-positioner. Det enda jag kan se är möjligtvis att det idag finns många som får 75% av lönen från staten, vilket är detsamma som bidrag, dvs det är inget som höjer tillväxten, och det är därför Sverige inte har haft någon tillväxt per capita på väldigt många år.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om detta är ett försök från Moderaterna att få det att framstå som att de har fört en framgångsrik politik. När de gör sådana här mätningar kan de få fram det önskade resultatet på väldigt manipulativa sätt.
Citera
2023-08-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Kan detta stämma? Vad säger ni?

Det stämmer ju naturligtvis inte, snarare är det så att fler än någonsin lever på bidrag! Sen om man väljer att kalla det socialbidrag eller något annat spelar inte så stor roll.
Citera
2023-08-12, 10:34
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja detta stämmer med all sannolikhet. Inte vad Flashback vill läsa, men det är verkligheten.

Svensk ekonomi är så oerhört mycket bättre idag än på 1990-talet, och så mycket färre är bidragstagare, och fler jobbar. Som sagt, inte vad Flashback vill läsa, så vi får väl försöka förvanska verkligheten till att allt går under istället

Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja färre och färre får försörjningsstöd (socialbidrag). Det trodde ni väll inte era smygnassar!

Såklart så hittar ni lustiga förklaringar att dom går på andra bidrag som inte finns.

Det forntida socialbidraget har blivit mindre frekvent idag, det stämmer.

Däremot är det en illusion eftersom det idag ersatts med andra former av ersättningar, bidrag, tillägg osv som har andra namn. Exempelvis etableringsersättningen, bostadsbidragen, flerbarnstillägg och andra bidrag kopplade till låtsas anställningar osv. Även mycket etableringsprojekt osv.

Same shit, different names.
Citera
2023-08-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja färre och färre får försörjningsstöd (socialbidrag). Det trodde ni väll inte era smygnassar!

Såklart så hittar ni lustiga förklaringar att dom går på andra bidrag som inte finns.
Ja, alla som inte vill att deras land ska exploateras är "nassar". Tycker du även att de afrikaner i landet Niger är nassar för att de just nu sparkar ut fransmännen ur sitt land? Nej givetvis inte, för de är inte vita. Ni är riktigt vidriga hycklare som anser att vita människor inte har rätt till något land öht. Med andra ord, ni är rasister!
Citera
2023-08-12, 10:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Kan detta stämma? Vad säger ni?

Klart det stämmer. Menar du att Socialstyrelsen skulle ljuga om detta?
Citera
2023-08-12, 10:45
Medlem
Om man lever på något olagligt söker man kanske inte bidrag i första taget. Kan ju
faktiskt rentav tänkas att det åtminstone framöver kommer att göras riktade kontroller
när myndigheterna lärt sig att samordna sina respektive verksamheter på något sätt.
Eller om det nu var så att enda myndighet skulle sköta alla utbetalningar.
Citera
2023-08-12, 10:49
Avstängd
Citat:
Här är en mer utförlig artikel.

https://landetsfria.nu/2023/nummer-444/rekordfa-lever-pa-bidrag-provningen-har-blivit-hardare/

Nämner bara att 57 % av socbidragstagarna är födda utomlands vilket är självklart. Räknar vi ras och etnicitet så är det i stort sett bara svartskallar och negrer som går på socbidrag.
Det som med stor sannolikhet har hänt är att lite mer av dem numera går på bidragsanställningar hos staten, att kommunerna får lite lägre kostnader pga det är ganska ointressant.
Det kostar fortfarande oss skattebetalare enorma summor att hålla slöddren vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in