Citat:
Ursprungligen postat av
Pusher.
Typiskt clownhögern. När det kommer en bra nyhet så är allt så klart "påhitt", "mygel" osv.
Det är väl bra att färre personer lyfter försörjningsstöd?

Givetvis är det bra om det stämmer, dvs att det finns fler som arbetar och inte lyfter andra bidrag. Men om fler är förtidspensionärer, har sjukpenning, eller arbetar där staten betalar ut 75% av lönen, gör det ingen skillnad i praktiken.
För mig har detta inte bara med invandringen att göra. Det finns en hel del svenskar som också har soc pga att det är svårt att hitta arbeten i Sverige. Det som stör mig med invandringen är att det hela tiden kommer hit fler människor när det redan är svårt att hitta arbeten och bostäder.
Anledningen till varför jag inte tror på det beror på att det inte går ihop. Vad skulle det bero på? Invandringen är lika hög som tidigare. För att färre ska kunna leva på bidrag, måste det finnas fler som arbetar. För att det ska finnas fler som arbetar, måste det finnas fler arbets-positioner. Det enda jag kan se är möjligtvis att det idag finns många som får 75% av lönen från staten, vilket är detsamma som bidrag, dvs det är inget som höjer tillväxten, och det är därför Sverige inte har haft någon tillväxt per capita på väldigt många år.
Det skulle inte förvåna mig det minsta om detta är ett försök från Moderaterna att få det att framstå som att de har fört en framgångsrik politik. När de gör sådana här mätningar kan de få fram det önskade resultatet på väldigt manipulativa sätt.