2023-08-12, 11:54
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vi ser ju återkommande att det sker en hel del sexualbrott inom skolans värld där lärare är förövare, så det kanske är bra att be föräldrarna betala och kolla upp den biten.

Blir läraren dömd för ett brott som inte förenligt med skollagen så underrättas skolan. Det är samma med att socialtjänsten blir informerad i samband med andra brott om den dömde har barn.

Jag ser inte poängen med att veta om läraren haft en grov rattfylla. Hur påverkar det personens förmåga att undervisa.

Läraren lär få svårt att söka andra tjänster livet ut. Träffa en ny partner. Få vänner.
Citera
2023-08-12, 12:00
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Åtmnstone var det så för några år sedan att en del offer och vittnen var med.

Men saker man uppfattar som brott kan i slutändan bli tvistemål. Jag blev lurad på pengar, men polisen ville inte ta i det utan uppmanade mig att vända mig till Kronofogden. Det skulle bli rättegång men skojaren hörde inte av sig till domstolen och jag vann därför målet. Fick pengarna och jag är numera på Lexbase.

Säkert förekommande på Verifiera också (livet ut). Vid rekryteringsprocessen så orkar de inte gå in på detalj i varje fall. Resultatet blir att de som förekommer gallras ut.
Citera
2023-08-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuggetslukaren84
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Det kan även vara ett tvistemål. Eftersom det är en nyanställd lärare så har.personen med all sannolikhet lämnat ett registerutdrag och bedömts lämplig, så gissningsvis är det ett ringa brott, ett trafikbrott eller ett 5vistemål som finns på hen.
Citera
2023-08-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Är läraren bra? Skit i det då. Kan lika gärna vara en fortkörningsbot.
Är läraren jävligt skum? Köp domen för nån ynka hundralapp eller maila tingsrätten (gratis) och gå vidare med era liv.

Köp oavsett säger jag.
Värsta tänkbara är väl om läraren varit åtalad eller dömd för sexbrott, och det vill man ju veta.
Citera
2023-08-12, 15:28
Medlem
Citat:
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Finns vissa krav på lärare så något allvarligare brott är uteslutet.

Kan vara allt från en överklagad parkeringsböter, tvist om en räkning, till en något ”mindre” allvarligt brott såsom misshandel av normalgraden längre tillbaka i tiden.
Senast redigerad av BleakHouse 2023-08-12 kl. 15:30.
Citera
2023-08-12, 15:30
Medlem
MuntertMongos avatar
Du ska vara jävligt glad att du hittade honom där och inte på Grindr.
Citera
2023-08-12, 15:47
Medlem
Symptms avatar
Citat:

Tack i förväg!

Om du inte vet hur lexbase fungerar ska du heller inte söka info där och sedan sprida runt det. Suck.
Citera
2023-08-12, 15:49
Medlem
S3ONs avatar
Jag hade köpt datan. Och visar det sig att hen är dömd för att ha antastat barn, misshandlat partner eller något i den stilen hade jag använt det i utpressning för schyssta betyg. (om jag var yngre och lite omogen)
Citera
2023-08-12, 16:15
Medlem
Man ska låta bli att söka på folk i lexbase, lexbase missbrukar offentlighetsprincipen för att tjäna pengar

Meningslöst att hänga ut folk och starta ryckten, självklart är han inte dömd för nåt allvarligt då skulle han inte kunna jobba på skola

Fråga han istället för att snacka skit bakom ryggen det brukar vara uppskattat
Citera
2023-08-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Köp oavsett säger jag.
Värsta tänkbara är väl om läraren varit åtalad eller dömd för sexbrott, och det vill man ju veta.
Vill man? Vill de ha bra betyg är de fortfarande tvungna att göra ett gott intryck på läraren framöver. De kommer fortfarande att behöva gå på hans lektioner och lyssna på och interagera med honom.

Innan man tar reda på eventuellt obehaglig information så bör man fundera på om detta verkligen kommer att gynna en eller om det kanske är bäst att inte veta.
Citera
2023-08-12, 17:03
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Säkert förekommande på Verifiera också (livet ut). Vid rekryteringsprocessen så orkar de inte gå in på detalj i varje fall. Resultatet blir att de som förekommer gallras ut.

Tyvärr ligger det nog en del i det du skriver, dvs. att många nöjer sig med att man får en "träff" på en person och sedan drar sina egna slutsatser utifrån det. Att den där "träffen" kan vara allt ifrån en fällande dom för styckmord till en tvist om en obetald faktura är inget man bryr sig om att utreda närmare.
Citera
2023-08-12, 17:27
Medlem
Autenticitetisks avatar
Citat:

Tack i förväg!

Fråga hen! Det är vad elever förväntas göra, vara nyfikna! Det är säkert en skitsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in