2023-08-12, 10:40
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trams och tramsebyxa-tråd, som vanligt. Varför accepterar vi att Flashback är så här?

Rätt svar är att vi har exakt samma diesel och bensin som i andra länder. Och svenska motorvägar är dessutom bättre än Autobahn kan jag definitivt intyga, så bilen lär dra aningen mindre här om något.

Trams och tramsebyxa-tråd som vanligt på Flashback.

Varför skall vi acceptera på fb att det finns personer som ger sig in i trådar och skriver skit utan att ens känna till ämnet? Som även säger tramstrådar. Är det du som avgör om det är trams? Autobahn är betydligt bättre än många av våra eller era svenska vägar.

Kolla in hur vägarna ser ut i tex Norge och sedan jämför med Sverige .
Kan man lätt tro att asfaltsläggarna strejkat sista 20 åren. Sverige ett förbannat uland. Men ot för denna diskussionen.

Läs på om både bensin och diesel innan du skriver i trådar och gör bort dig själv!
Citera
2023-08-12, 10:44
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Så reduktionsplikt, innebär att man skickar in 30% material som inte påverkar föbränningnen. Och säkerligen kräver riktig diesel för att tillverkas

Till alla FB:are
Gå till närmsta bonde eller fiskare och fråga om ni kan köpa grön diesel.

Nej så är det inte.
Man tillsätter RME eller FAME i dieseln, vilket förbränns fast med lägre energiinnehåll och till högre pris jämfört med diesel.
Citera
2023-08-12, 10:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har sett samma när jag tankat i Danmark, men inte så mycket som 30% men ca10-15%.
Och då har den långa sträckan varit identisk förutom riktningen.
Jag skulle säga att de beror på att svensk diesel är uppblandat med nåt icke petroleum baserat bränsle.
Det gör också att priset blir högre.
Att du ser så mycket som 30% handlar nog om att du gjort fler längre körningar med jämt tempo jämfört med din normala körning.
Men ur rent drivmedelperpektiv är den rena dieseln bättre, men kanske inte för miljön.

Utspädningen i Sverige ligger väl på 30%?
Citera
2023-08-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Nej så är det inte.
Man tillsätter RME eller FAME i dieseln, vilket förbränns fast med lägre energiinnehåll och till högre pris jämfört med diesel.

Exakt. Det innebär att för varje liter man tankar kommer man kortare på "svensk diesel " jmf med exempelvis "tysk diesel".

Bränsletransporterna ökar och regnskogen skövlas för att ge plats åt att odla exempelvis majs vilket ofta är det som används för att flytta etanol som sen blandas in i den svenska dieseln.
Citera
2023-08-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

För att dieseln i Tyskland är renare.

Även Norge har en lägre reduktionsplikt än Sverige. Min bil drog på 5 liter per 100km på motorvägen med svensk fuskdiesel och 4,6 på norsk diesel. Samma last, samma medelhastighet, samma vägbana (i princip).

Ignorera vitruvianska trollet som alltid ska förstöra trådar. Givetvis stämmer det att svensk fuskdiesel är sämre.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2023-08-12 kl. 11:02.
Citera
2023-08-12, 11:00
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det stämmer också det bonden säger.
Det är en annan typ av diesel som de får levererat till sina farmar tankar på gården.
Vi är några stycken med dieselbilar som genom alla år tankat från olika lantbrukare och våra bilar går faktiskt bättre.

Innan fick jag alltid hälla i en massa extra satser för det inte skulle bildas skit i bränsletanken på bilen och även sätta igen spridarna.

Den eller de som säger det är ingen skillnad på diesel är okunnig eller bara dum.

Mest humor är att man betalar mycket mer på stationen också för sämre diesel än det man betalar hos lantbrukaren.
Håll er väl med era bönder där ute. Det har ni alltid nytta av.

Det slutar väl att man själv flyttar ut på landet... Bor i Stockholm dessvärre och egentligen behöver jag inte bil. Kör inte så mkt, men det är säkerligen vi som cyklar som bestämt att alla andra ska tanka biodiesel. Det blir några resor till lantstället om året och nu en hiskelig Europa-trip... sätta sig i bilen och betala för oss skulle alla vi statsråttor göra för att fatta vad andra får genomlida som behöver bil dagligen. Vill påpeka att jag INTE har röstat på Miljöpartiet. Så lågt skulle jag aldrig sjunka.

För 40 år sen när jag pluggade och var riktigt fattig fick jag köpa rapsolja billigt genom en skolkamrat och vi tankade det i min gamla golf. Jag minns att det kostade oss 50 kr att köra till Göteborg fram och tillbaka. En aning lustigt var att det luktade gatukök om oss när vi kom åkande. Som en låda pommes frite hahaha
Citera
2023-08-12, 11:02
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Utspädningen i Sverige ligger väl på 30%?

Minst 30%.

Det kan i själva verket vara 99,9%. Det har flera bolag. St1 garanterar att MINST 50% inte är diesel.
Citera
2023-08-12, 11:04
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Exakt. Det innebär att för varje liter man tankar kommer man kortare på "svensk diesel " jmf med exempelvis "tysk diesel".

Bränsletransporterna ökar och regnskogen skövlas för att ge plats åt att odla exempelvis majs vilket ofta är det som används för att flytta etanol som sen blandas in i den svenska dieseln.

Man blandar inte etanol i diesel....
Citera
2023-08-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trams och tramsebyxa-tråd, som vanligt. Varför accepterar vi att Flashback är så här?

Rätt svar är att vi har exakt samma diesel och bensin som i andra länder. Och svenska motorvägar är dessutom bättre än Autobahn kan jag definitivt intyga, så bilen lär dra aningen mindre här om något.

Trams och tramsebyxa-tråd som vanligt på Flashback.

Nej ditt lilla särbarn. Jag fyllde min bil med norsk diesel och kom 10% längre, i SVERIGE, på samma vägar som jag kör på som vanligt. Samma medelhastighet, samma last. Och jag kan enkelt följa förbrukning för varje resa via Volvo-appen.

Så håll käften och sluta förstöra trådar
Citera
2023-08-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det stämmer också det bonden säger.
Det är en annan typ av diesel som de får levererat till sina farmar tankar på gården.
Vi är några stycken med dieselbilar som genom alla år tankat från olika lantbrukare och våra bilar går faktiskt bättre.

Innan fick jag alltid hälla i en massa extra satser för det inte skulle bildas skit i bränsletanken på bilen och även sätta igen spridarna.

Den eller de som säger det är ingen skillnad på diesel är okunnig eller bara dum.

Mest humor är att man betalar mycket mer på stationen också för sämre diesel än det man betalar hos lantbrukaren.
Håll er väl med era bönder där ute. Det har ni alltid nytta av.

Hur kommer man i kontakt med bönder för detta?
Citera
2023-08-12, 11:11
Medlem
Det är helt orimligt att 30% inblandning skulle ge 30% sämre effekt. Det skulle innebära som någon skrev att tillsatsen har 0% energivärde vilket ju är absurt. Nu hade TS tydligen tankat en riktigt skitprodukt med mer än 50% (man kan alltså bara gissa sig till den faktiska siffran) och då klarnar det hela.

Jämför man en produkt med säg 75% biodiesel med en med endast 8% börjar siffrorna kännas rimliga.
Citera
2023-08-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Det är helt orimligt att 30% inblandning skulle ge 30% sämre effekt. Det skulle innebära som någon skrev att tillsatsen har 0% energivärde vilket ju är absurt. Nu hade TS tydligen tankat en riktigt skitprodukt med mer än 50% (man kan alltså bara gissa sig till den faktiska siffran) och då klarnar det hela.

Jämför man en produkt med säg 75% biodiesel med en med endast 8% börjar siffrorna kännas rimliga.

Alltså att sitta och haka sig upp på siffran 30% är helt autistiskt. Sluta med det. Poängen med tråden är att svensk fuskdiesel är sämre än riktig diesel i andra länder. Och det är 100% sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in