2023-08-12, 08:23
Medlem
vittbruss avatar
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?
Citera
2023-08-12, 08:25
Bannlyst
Förmodligen har du räknat helt galet fel men sen är det ingen nyhet att svensk diesel är utspäd rejält. Räcker du tankar i Norge så ser du också märkbar skillnad. Men 30%? Det är en överdrift.
Citera
2023-08-12, 08:32
Medlem
För det första har du sluppit hälla en massa tallolja eller annat skit i tanken som inte hör hemma där. Det ger en bättre förbränning som är mindre energikrävande och går åt mindre råvara - diesel alltså.

För det andra har du kört på vägar som är bättre och mer lättrullade. Dessutom förmodligen haft ett bättre flöde som ger mindre förbrukning.
Citera
2023-08-12, 08:39
Medlem
Har sett samma när jag tankat i Danmark, men inte så mycket som 30% men ca10-15%.
Och då har den långa sträckan varit identisk förutom riktningen.
Jag skulle säga att de beror på att svensk diesel är uppblandat med nåt icke petroleum baserat bränsle.
Det gör också att priset blir högre.
Att du ser så mycket som 30% handlar nog om att du gjort fler längre körningar med jämt tempo jämfört med din normala körning.
Men ur rent drivmedelperpektiv är den rena dieseln bättre, men kanske inte för miljön.
Citera
2023-08-12, 08:44
Medlem
Ja du har rätt. Jag körde en lätt lastbil genom Europa och upptäckte precis samma sak, skillnaden i förbrukning var rejäl.

Vart jag förstår är den svenska dieseln av ypperligt låg kvalitet.
Citera
2023-08-12, 08:46
Medlem
Ca 15-20% i min bil skiljer det bara jag tankar i danmark
Citera
2023-08-12, 08:46
Medlem
Trollet420s avatar
Det är samma för mig med bensin bil står på min mätare jag brukar komma 90 mil på en full tank i Sverige men i Tyskland 110ish samma oktan.
Citera
2023-08-12, 08:50
Medlem
citymormors avatar
Har liknande erfarenhet, åkt dieselbil på svenskt mack bränsle och kört diesel bil på riktig diesel. upp emot 30% skillnad.

Citat:
Din bil drar mer när du tankar den med svensk diesel av miljöklass1. Anledningen är att vi har Europas minst smutsiga diesel med lägre halt av kol och svavel. Tester visar att det kan skilja så mycket som en deciliter per mil för en mellanstor bil.

https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-drar-din-bil-mer-pa-svensk-diesel-19314
Från 2019.
Citera
2023-08-12, 08:50
Medlem
Titanicsurvivors avatar
När jag har kört genom i Europa brukar det diffa 20-25%. Min uppskattning är att typ 15-20 procentenheter beror på att det är riktig diesel ute i Europa. Ingen löjlig reduktionsplikt.
Citera
2023-08-12, 08:58
Medlem
Detta har diskuterats i andra forum, till exempel här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657324-svensk-diesel-efter-januari-2022-ar-urvattnad

Biodiesel har väldigt många dåliga egenskaper (utöver den goda, att den är gjord av färska kolkällor istället för fossila).
FAME går till exempel inte att använda alls under den kalla årstiden.
Raps-baserad RME-diesel kräver så stora arealer att om vi försökte ersätta all diesel med RME så skulle vi behöva använda all odlingsbar mark enbart till att odla Raps. (Det kanske skulle fungera i Sverige, men tänk er om tyska miljöpartiet kom på samma dumma idé. Vart skulle dom få areal till det?)
HVO100 är helt otänkbar som miljöbränsle eftersom den görs av slaktavfall eller palmolja. Bara en miljöpartist kan tro att det är bra för miljön.

Och så det faktum att förbrukningen ökar kraftigt. Det enda som är bra med det är väl att det ger folk incitament att byta till en fossilfri bil. Men vad då göra med alla diesel-bilar (och diesel-hybrider) som redan tillverkats? Halva miljöpåverkan kommer ju från tillverkningen.
O.s.v.

Nej, dieselmotorer är gjorda för dieselolja, och därför bör de för bästa miljöresultat köras på ren diesel. Allt annat är vansinne.
Citera
2023-08-12, 09:10
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har sett samma när jag tankat i Danmark, men inte så mycket som 30% men ca10-15%.
Och då har den långa sträckan varit identisk förutom riktningen.
Jag skulle säga att de beror på att svensk diesel är uppblandat med nåt icke petroleum baserat bränsle.
Det gör också att priset blir högre.
Att du ser så mycket som 30% handlar nog om att du gjort fler längre körningar med jämt tempo jämfört med din normala körning.
Men ur rent drivmedelperpektiv är den rena dieseln bättre, men kanske inte för miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Har liknande erfarenhet, åkt dieselbil på svenskt mack bränsle och kört diesel bil på riktig diesel. upp emot 30% skillnad.

https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-drar-din-bil-mer-pa-svensk-diesel-19314
Från 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
När jag har kört genom i Europa brukar det diffa 20-25%. Min uppskattning är att typ 15-20 procentenheter beror på att det är riktig diesel ute i Europa. Ingen löjlig reduktionsplikt.
Ja har upptäckt samma här i Sverige, inte lika stor diff men från 0,50 till 0,43. Då jag tankar vanlig diesel på OK ger det en förbrukning på ca 0,50 per mil och tar jag deras HVO100 sjunker det till 0,43. Jag har funderat på vad detta kan bero på. Märkte detta första gången för 2 år sedan när HVO100 bara kostade 80 öre mer per liter, då var ju det en bra affär, men nu är ju prisskillnaden lite större. Men har provat flera gånger att växla bränsletyp och det är samma sak varje gång.
Citera
2023-08-12, 09:17
Medlem
Studsbolls avatar
I Sverige har vi gretadiesel vilket tysken slipper. Att späda ut bränslet medför såklart att energivärdet sjunker i motsvarande grad. Ingen förbättring för miljön, bara för staten som får äkade intäkter när folk måste tanka mer för att komma samma sträcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in