2023-08-12, 05:47
Medlem
Om du skriver ekonomiskt bidrag istället för socialbidrag blir din trolltråd mer trovärdig. Tips från coachen.
Citera
2023-08-12, 05:57
Medlem
En förklaring är att många som inte fått jobb på många år blir sjukpensionärer vid +50.
Citera
2023-08-12, 06:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
"Flyktingar" besöker inte socialtjänsten för ekonomisk ersättning. De utvalda går till migrationsverket och får andra sorters bidrag än socialbidraget. Dagersättning, bostadsersättning och särskilt bidrag. Extremt missvisande artikel, man ska ju såklart räkna med alla olika bidrag som ges ut, inte bara socialtjänstens värdelösa bidrag.

Tänkte skriva exakt samma sak, invandrarna blir satta i olika program och plötsligt så flyttas ersättningen från det ens till det andra bidraget och då ett nytt namn och ett nytt kostnadsställe.
Samma sak som med alla invandrare som inte är arbetslösa, de är inskrivna på SFI kanske 1 timme i veckan, de arbetstränar och all lön betalas av staten.

Samma pengar men olika kostnadsställen och olika namn på bidraget. Man kan då fram allt ur statistik bara man väljer att ställa rätt fråga till systemet och vår media älskar när siffrorna säger något bra som de vill visa.

Tar man med alla som får någon form av bidrag så lovar jag att siffrorna visar något helt annat. Pengarna kommer ändå från våra lador där vi arbetande svenskar betalar in pengar varje månad via skattsedeln.
Citera
2023-08-12, 06:40
Medlem
Jag misstänker precis som någon annan gjorde... Att bidrag kommer från annat håll.

Ekonomiskt bistånd (aka socialbidrag) är en form av bidrag.
Det verkar finnas en push för att människor ska få bidrag istället av arbetsförmedlingen/försäkringskassan vilket skulle förklara minskningen i just ena formen av bidrag, är detta ett politiskt skådespel? Fiffla med statistiken för att kunna vinna poäng?
Citera
2023-08-12, 08:33
Medlem
Dom lever väl på knarkpengar numera.. tror det är en jättemarknad faktiskt.. hela klaner och familjer lever på detta..
Citera
2023-08-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
På vilket sätt är detta bra? Det här visar bara vad vi alla vet, att det nya blåbruna styret slår på de som har det sämst. Fattigdom försvinner inte för att en skärper reglerna för ekonomiskt understöd. Det enda detta leder till är mer lidande och människor som tvingas in i exempelvis kriminalitet och prostitution när samhället drar undan mattan under fötterna.

Hur detta kan lyftas fram som ett positivt argument är beyond me.

Möjlig förklaring kan även vara att undersökningen missar ersättning som inte går under just socialbidrag. Socialdemokraterna har inte latat sig när det kommer till att legitimera omfördelningen från skattebetalare till t.ex föreningar, subventionerade privata jobb, offentligt anställda. Sen har vi möjlighet till bidrag genom att bli student, pensionär, bo i dyr bostad.
Citera
2023-08-12, 08:38
Medlem
Oväntade siffror. Hade snarare gissat att det var fler än någonsin. Men det är säkerligen så som andra konstaterat att de får andra typer av bidrag i stället.

Kommunerna har blivit "bättre" på att se till att personer som går på socialbidrag men skulle ha rätt till någon form av ersättning från Försäkringskassan söker detta i stället, till exempel.

Och så har man väl blivit mycket hårdare mot vanliga svenskar med dålig ekonomi. Många som hade fått socialbidrag för 10 eller 20 år sedan nekas det nu. Så att pengarna räcker till Abdririsak och hans 10 barn som just anlänt från Somalia...
Citera
2023-08-12, 08:50
Medlem
BadPostures avatar
Jep. En variant som pratats om är väl att kommunen anställer personen precis så länge som krävs för att kvalificera sig för A-kassa. Då skjuts kostnaden över på Staten istället. När A-kassan stoppas efter X antal dagar kan man göra om proceduren igen.
Citera
2023-08-12, 09:11
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekordfa-i-sverige-far-bidrag

Kan detta stämma? Vad säger ni?

När SvT är med i leken är det bara för att dölja verkligheten. De arbetsskygga får naturligtvis andar bidrag helt enkelt.
Citera
2023-08-12, 09:26
Medlem
Imnshos avatar
Går jag in på Ekonomifakta så ser jag att "andelen bidragsförsörjda" är 11,9%, vilket mycket riktigt är den lägsta nivån i tidsserien.

Varför det är så vet jag inte, men kanske börjar jätteproppen Mohammed att bli "en vinst längre fram"? Eller skjuts de minst produktiva av i gängkrigen.
Citera
2023-08-12, 09:27
Avstängd
TheGretaResets avatar
Artikeln nämner socialstyrelsen:
Socialstyrelsens årsmätningar började 1990, och aldrig någonsin har det varit så få som fått ett tillskott minst en gång under året som 2022. Även personer som får ekonomiskt bistånd under lång tid – minst tio månader på ett år – har minskat.

Men spekuerar också (är det svt eller socialstyrelsen som spekulerar?)
Möjliga förklaringar är att det blivit svårare att få ekonomiskt bistånd

Så inte heller avsändaren (som vi kan utgå ifrån inte är dödsknarksrasist) verkar tro att det skulle handla om att folk har fått det bättre.

Men visst det är usel journalistik som väcker mer frågor än det ger svar. Är det här kvaliten på dagens journalistik?
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-08-12 kl. 09:30.
Citera
2023-08-12, 09:42
Medlem
Imnshos avatar
Naturligtvis glädjande om det är så, men jag är ändå lite skeptisk.

Jag tror att mycket i bidragsväg idag utbetalas på annat sätt. T ex killgissar jag att bostadsbidrag och bostadstillägg idag är så vanligt att även lågavlönade samt de flesta pensionärer har det.

Dessutom lever väl många somaliska frögurkor på barnbidrag och några timmars integrationsprojekt som gör att de inte räknas som bidragsförsörjda. Den icke försumbara andelen av de nya kolonisatörerna som ändå är anställningsbara har väl också börjat få enklare jobb, t ex i hemtjänst och äldrevården.

Flashbackintelligensen får motbevisa mig på den punkten.

Men OK, vi har förvisso haft en högkonjunktur baserad på covidpengar och låga räntor som nu börjar vändas till arbetslöshet istället. Så jag tror bidragskvoten kommer att öka, såvida inte Tidelags-partierna överträffar mina lågt ställda förväntningar och stryper bidragskranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in