Citat:
Har såklart intresse av dom per se. Är inte så att jag plötsligt tröttnat och blivit girig efter pengar eller något annat. Är uppväxt i ”tvspelsrevolutionen” på 80 talet men fastnade för playstation 1 och har aldrig blickat tillbaka. Ingen annan konsoll har tilltalat mig efter ps1an. Jag stannade där och samlade spel till den, även långt upp i vuxen ålder.
Men idag, med dagens svajande ekonomi och priser som jag inte vet är fantasi -eller om det är allvarligt menade, så vill jag ha input från ni andra hur ni tänker. CD-formatet ett utdöende och icke-livsbeständigt format, och det börjar bli bråttom. Alltså någon gång inte allt för långt tid framöver så kommer skivorna som pressades på 90-talet ruttna och spelen bli ospelbara. Det är inte en spekulation - utan ett faktum.
Då frågar jag mig - kommer folk fortfarande vara beredda att betala sanslösa pengar för nya inplastade spel trots att de med stor sannolikhet inte längre fungerar?
Jag vill inte fastna i en diskussion om vilka spel man har, eller hur mycket de är värda, utan jag är ute efter en diskussion där vi samlare med en massa spel tänker kring det fortsatta samlandet. Är det värt det? Är det värt att betala hutlösa priser längre för ett döende medium? Skulle du vara villig att betala en massa pengar idag för ett spel du hade när du var 15 år och har fantastiska minnen ifrån?
Hur kommer framtiden för oss som samlar CD baserad media se ut? Kommer det alltid finnas en köpare eller ska vi sälja nu och springa med pengarna?
Men idag, med dagens svajande ekonomi och priser som jag inte vet är fantasi -eller om det är allvarligt menade, så vill jag ha input från ni andra hur ni tänker. CD-formatet ett utdöende och icke-livsbeständigt format, och det börjar bli bråttom. Alltså någon gång inte allt för långt tid framöver så kommer skivorna som pressades på 90-talet ruttna och spelen bli ospelbara. Det är inte en spekulation - utan ett faktum.
Då frågar jag mig - kommer folk fortfarande vara beredda att betala sanslösa pengar för nya inplastade spel trots att de med stor sannolikhet inte längre fungerar?
Jag vill inte fastna i en diskussion om vilka spel man har, eller hur mycket de är värda, utan jag är ute efter en diskussion där vi samlare med en massa spel tänker kring det fortsatta samlandet. Är det värt det? Är det värt att betala hutlösa priser längre för ett döende medium? Skulle du vara villig att betala en massa pengar idag för ett spel du hade när du var 15 år och har fantastiska minnen ifrån?
Hur kommer framtiden för oss som samlar CD baserad media se ut? Kommer det alltid finnas en köpare eller ska vi sälja nu och springa med pengarna?
Tror nog att folk kommer vara intresserade av boxarna/fodralen ändå, tror faktiskt inte det är så många som samlar PS spel för att spela. Jag betalar massa pengar för spel idag som jag spelade när jag var grabb så helt klart, men det är ju oftast för boxart och nostalgi jag samlar, några snes och nes spel spelar jag fortfarande lite när jag blir sugen ibland. Många PS spel är ju 3d spel och 3d spel från mitten och slutet av 90-talet är faktiskt inte speciellt trevliga att spela idag då styrning och kamera är för klumpigt och de ska helst spelas på tjock tv om man ska få bäst kvalité på bilden. Så därför tror jag att spelen ändå kommer stå sig i värde även om det går upp och ner. Jag kan tänka mig att övrig populärkultur kommer avgörs pris också. Gör tillexempel Netflix en tv-serie på Final Fantasy som blir lika populär som Game of Thrones så kommer säkert spel från final Fantasy franchisen öka i värde.