2023-08-07, 13:46
Medlem
KerhoffizHs avatar
Hej!
Har just skaffat en Xiaomi Mi Electric Scooter 3.
Är det någon som har lyckats trimma en sådan?
Jag har provat att byta till gammal programvara, även provat flera olika trim utan att lyckas…
Någon som kan hjälpa mig?
Mvh
Citera
2023-08-08, 13:59
Medlem
bajssprutans avatar
Japp, jag nergraderade programvaran först med appen "scooter hacking utility" med en döskalle som ikon.
Efter det gick det fint att flasha med en customfirmware från scooterhacking.org
Citera
2023-08-08, 16:05
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Japp, jag nergraderade programvaran först med appen "scooter hacking utility" med en döskalle som ikon.
Efter det gick det fint att flasha med en customfirmware från scooterhacking.org
Tusen tack! Ska absolut prova
Citera
2023-08-09, 18:43
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Fungerade inte ens att nedgradera programvaran
Citera
2023-08-11, 17:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Fungerade inte ens att nedgradera programvaran
Surt. Kanske den har för ny firmware.
Jag ska flasha om en likadan på måndag, ska notera exakt hur jag gör.

Annars finns det en app som heter xiaodash du kan testa med att ändra region till us.

Den appen har även en funktion som ger dig stealth-trimläge, men det kostar en slant.
Citera
2023-08-11, 20:25
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Surt. Kanske den har för ny firmware.
Jag ska flasha om en likadan på måndag, ska notera exakt hur jag gör.

Annars finns det en app som heter xiaodash du kan testa med att ändra region till us.

Den appen har även en funktion som ger dig stealth-trimläge, men det kostar en slant.
Tack, hör gärna av dig efter du har testat
Citera
2023-08-14, 13:39
Medlem
bajssprutans avatar
Blev tvärstopp pga för ny programvara i BLE.
Jag antar att det är samma på din.

Jag har forskat lite och det verkar som att vi har tre alternativ:

1. Enklast är att låna styret från en äldre xiaomi som har den gamla versionen av programvaran. Kostnad gratis, måttligt jobb.

2. Beställa en ny display från ali med gamla programvaran. Kostnad 300ish och krångligt att hitta rätt.

3. Nergradera programvaran i ble genom att löda in tre kontakter på kretskortet och sedan flasha om med en pryl som heter st-link och ett gäng batfiler. Kostnad 150 för en st-link och kräver en del kunskaper.

Jag satsar på alternativ 1 till att börja med och lånar styret från den som gick att flasha men har beställt en st-link. Jag behöver ändå den till ett annat projekt.
Citera
2023-08-14, 20:35
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:

1. Enklast är att låna styret från en äldre xiaomi som har den gamla versionen av programvaran. Kostnad gratis, måttligt jobb.

2. Beställa en ny display från ali med gamla programvaran. Kostnad 300ish och krångligt att hitta rätt.

3. Nergradera programvaran i ble genom att löda in tre kontakter på kretskortet och sedan flasha om med en pryl som heter st-link och ett gäng batfiler. Kostnad 150 för en st-link och kräver en del kunskaper.

Jag satsar på alternativ 1 till att börja med och lånar styret från den som gick att flasha men har beställt en st-link. Jag behöver ändå den till ett annat projekt.
Låter ju helt klart smidigast att hitta nåt styre från en äldre modell.
Men tusen tack för hjälpen och alla tips!
Citera
2023-10-04, 20:42
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

Köpte en ny Xiaomi Scooter Essential och försökte flasha den. Det gick inget vidare och det är nog som du säger, för ny programvara. Fick felmeddelande 27 (Faulty Motherboard) och inget har funkat. Den står bara och tjuter när den är påslagen, så jag får koppla ur batteriet.

Pallar verkligen inte att hålla på med ST-Link och löda, så jag funderar på att köpa ett nytt kretskort med nedgraderad programvara i. Det är en skitscooter egentligen och gör bara 20, men jag vill få den att göra 25, vilket räcker för mig sträckan hemifrån och till jobbet.

Känner du nån som köpt nedgraderat kretskort och fått det att funka smidigt?
Citera
2023-10-04, 20:53
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Köpte en ny Xiaomi Scooter Essential och försökte flasha den. Det gick inget vidare och det är nog som du säger, för ny programvara. Fick felmeddelande 27 (Faulty Motherboard) och inget har funkat. Den står bara och tjuter när den är påslagen, så jag får koppla ur batteriet.

Pallar verkligen inte att hålla på med ST-Link och löda, så jag funderar på att köpa ett nytt kretskort med nedgraderad programvara i. Det är en skitscooter egentligen och gör bara 20, men jag vill få den att göra 25, vilket räcker för mig sträckan hemifrån och till jobbet.

Känner du nån som köpt nedgraderat kretskort och fått det att funka smidigt?
Nix, jag valde till slut alternativ tre eftersom jag redan beställt en st-link till ett annat projekt.
Ett rent helvete att löda på ytmonterat men jag löste det. Scootern gör 33-34 på plan mark med nyladdat batteri sommartid.
Har dock ett ilsket blinkande error 42 som tydligen är externt batteri, men det skiter jag i.

Borde vara hyfsat enkelt att byta ble lödfritt. Men det gäller att köpa rätt med den gamla programvaran.
Citera
2023-10-04, 20:56
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Nix, jag valde till slut alternativ tre eftersom jag redan beställt en st-link till ett annat projekt.
Ett rent helvete att löda på ytmonterat men jag löste det. Scootern gör 33-34 på plan mark med nyladdat batteri sommartid.
Härligt!

Citat:
Borde vara hyfsat enkelt att byta ble lödfritt. Men det gäller att köpa rätt med den gamla programvaran.
Ja, jag kikar runt just nu, får se vad det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in