Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Ett tag tyckte jag VAR verkade ha börjat fungera , men är nu mer tveksam! Kanske är det reglerna att VAR bara kan överrida rena felaktigheter om de är tydliga.
PS Men som sagt, jag kanske inte såg rätt vinkel ...
Dam-VAR är värt en egen tråd. Nu har det inte funnits så länge så vi vet inte resultatet, det är fortfarande ett experiment. Men jag tror dam-mentaliteten hos domarna inte fungerar med VAR. Dels är dam-domare sämre än erfarna herrar så de missar en hel del ruff eller offside, och det blir helt absurt att ständigt kolla VAR. Dels har dam-domare inte samma självförtroende och blir lättare osäkra och tar då kanske hellre till VAR än ett beslut.
VAR kommer inte att fungera om man tar till det i varenda match. En match med två VAR är en kass match. Det har förekommit 10.000-tals herrmatcher på elitnivå bara under mina 50 år framför TVn, VAR har kanske behövts i 1% av dessa eller ännu mindre. Dammatcher har betydligt lägre tempo, lägre fart, och färre filmningar och VAR borde inte behövas alls. Undantag finns uppenbarligen, som Sveriges straff-mål som var helt absurt och nästan historiskt.