2023-08-11, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Din usle landsförädare ! Att inte stödja sitt eget land borde vara straffbart, 20 slag med rottingen !
Bättre straff är ett incel-liv utan damer. Det sker nog naturligt i detta fall.
2023-08-11, 14:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ett tag tyckte jag VAR verkade ha börjat fungera , men är nu mer tveksam! Kanske är det reglerna att VAR bara kan överrida rena felaktigheter om de är tydliga.

PS Men som sagt, jag kanske inte såg rätt vinkel ...
Dam-VAR är värt en egen tråd. Nu har det inte funnits så länge så vi vet inte resultatet, det är fortfarande ett experiment. Men jag tror dam-mentaliteten hos domarna inte fungerar med VAR. Dels är dam-domare sämre än erfarna herrar så de missar en hel del ruff eller offside, och det blir helt absurt att ständigt kolla VAR. Dels har dam-domare inte samma självförtroende och blir lättare osäkra och tar då kanske hellre till VAR än ett beslut.

VAR kommer inte att fungera om man tar till det i varenda match. En match med två VAR är en kass match. Det har förekommit 10.000-tals herrmatcher på elitnivå bara under mina 50 år framför TVn, VAR har kanske behövts i 1% av dessa eller ännu mindre. Dammatcher har betydligt lägre tempo, lägre fart, och färre filmningar och VAR borde inte behövas alls. Undantag finns uppenbarligen, som Sveriges straff-mål som var helt absurt och nästan historiskt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-11 kl. 14:43.
2023-08-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Undantag finns uppenbarligen, som Sveriges straff-mål som var helt absurt och nästan historiskt.

Varför var det helt absurt och nästan historiskt?
2023-08-11, 14:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dam-VAR är värt en egen tråd. Nu har det inte funnits så länge så vi vet inte resultatet, det är fortfarande ett experiment. Men jag tror dam-mentaliteten hos domarna inte fungerar med VAR. Dels är dam-domare sämre än erfarna herrar så de missar en hel del ruff eller offside, och det blir helt absurt att ständigt kolla VAR. Dels har dam-domare inte samma självförtroende och blir lättare osäkra och tar då kanske hellre till VAR än ett beslut.

VAR kommer inte att fungera om man tar till det i varenda match. En match med två VAR är en kass match. Det har förekommit 10.000-tals herrmatcher på elitnivå bara under mina 50 år framför TVn, VAR har kanske behövts i 1% av dessa eller ännu mindre. Dammatcher har betydligt lägre tempo, lägre fart, och färre filmningar.
Problematiken för mig är när så enormt avgörande situationer som straff blir fel - då tycker jag personligen det är värt att vänta.
Det är ju så himla viktigt med ett enda mål i fotboll där det kanske inte blir mer än ett eller två mål.

Jag vet att du och andra tycker annorlunda när det gäller det, men det är så trist när en domarmiss blir fullständigt avgörande .
2023-08-11, 14:51
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swahn66
En missad straff, en boll på mållinjen och Japan gör sin klart sämsta match i 70 minuter.
En gratisstraff och ett flippermål av de snedögda - Sveriges bästa 60 minuter någonsin + också ett i stolpen och missat friläge samt en tränare som inte förstod att byta de trötta vid 60 minuter istället för 10 minuter senare och lät därför japanskorna gratis komma in i matchen. Starkt av tjejerna att ändå förmå att samla mod och reda ut det
2023-08-11, 15:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bara att gratulera damerna för en stark insats. Nu är det bara att ladda om inför semi mot Spanien.
Vad tror ni andra kunniga om den matchen?

Hur det det ut i andra gruppen,
Australien - Frankrike
Australien har publiken till hjälp. Vet inte om matchen dessutom spelas i Australien men det vet säkert ni andra. Vilka vinner?

England - Colombia
Någon som kan uttala sig om resultat i denna match?
Blir nog Frankrike och England som tar sig vidare men Australien kan överraska tack vare hemmaplan. England kan inte ge mycket på oddset - säkert under 2 troligen närmare 1.50.

En extra sak om vår mörkhåriga målvakt - hon måste börja våga ta hand om bollen istället för att boxa ut bollen och kanske heller inte spela så långt ut i banan helt i onödan. Tycker faktiskt att vår ljushåriga är säkrare som höll nollan när hon fick chansen.
2023-08-11, 15:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Problematiken för mig är när så enormt avgörande situationer som straff blir fel - då tycker jag personligen det är värt att vänta.
Det är ju så himla viktigt med ett enda mål i fotboll där det kanske inte blir mer än ett eller två mål.

Jag vet att du och andra tycker annorlunda när det gäller det, men det är så trist när en domarmiss blir fullständigt avgörande .
Jag har sett 1.000-tals herrmatcher på TV. Det existerar knappt herr-matcher där domarinsatsen är avgörande för vem som vann. Jag kan faktiskt på rak arm inte nämna en enda. Det vinnande Englands-målet 1966 i VM-finalen är en möjlig kandidat, före min tid.
2023-08-11, 15:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu ska vi inte hetsa upp oss 😀, jag är definitivt inte oskuld men tittar inte en minut på VM fast jag är konsekvent eftersom jag skiter i om det är herr eller damfotboll. Däremot tycker jag att damerna får oförtjänt mycket uppmärksamhet, damfotboll är trots allt en väldigt liten sport det finns många länder där kvinnor flickor inte ens får spela fotboll. Så att folk kallar detta för VM blir konstigt. Dock finansierar jag Piteå damer med lite extra pengar då och då, men det beror på att jag tycker att det är häftigt att dom kan ligga så högt upp som dom gör med dom förutsättningarna. Tänk att det är "derby" mot stockholmslagen.

Du menar att sopgänget på herrsidan borde få mycket mer uppmärksamhet?
2023-08-11, 15:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Varför var det helt absurt och nästan historiskt?
Den bollen är inne med 1 mm marginal och kunde varit ute med 1 mm. Och ingen domare i världen hade kunnat se den skillnaden. Exceptionellt på alla sätt, sällsyntare än hole in one i golf.
2023-08-11, 15:08
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
”Bzzzz”

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-11/gerhardsson-om-matchplanen-som-humlor-bzzz

Varför behandlas dam-landslaget som småbarn?

Därför att knattefotboll för småkillar är av samma kvalitet som fotbolls-VM för Flator/Kvinnor.
2023-08-11, 15:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Du menar att sopgänget på herrsidan borde få mycket mer uppmärksamhet?
Den som tycker Zlatan eller Messi är sopor jämfört med svenska damlandslaget har nog skygglappar på.

Jag brukar ge exemplet att Zlatan ensam tjänar lika mycket per år som alla damspelare i Sverige sammantaget, så att man får perspektiv på vad publiken föredrar.
2023-08-11, 15:11
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Välbehövliga prispengar till det svenska förbundet.

Hur mycket blev det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in