2023-08-11, 13:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Det är ju just denna lilla detaljen hyreshororna har missat.

Det hamnar aldrig några "klipp" eller "fynd" hos Kronofogden. Hos fogden hamnar antingen vrak/spökhus, eller bostäder som är såpass dyra att ingen vanlig människa har råd med dom.

Hade det varit "klipp" och "fynd" hade dom blivit sålda via en vanlig mäklare direkt, så det bara visslar om det. "Klipp" och "fynd" görs inte hos Kronofogden.

Ja, så är det ju. 90% av objekten är sådant som vanligt folk inte vill ta i med tång ens en gång. Ytterst ovanligt med normalt attraktiva bostäder där och de få gånger det händer brukar slutpriset bli rätt högt ändå.

Tror också att hyreshororna får vänta ett tag till på sina "klipp". Skulle gissa att botten nås någon gång i vinter, men förväntar mig inget ras. Kanske nedgång på några procent. Personligen har jag dock inga tankar på att vare sig köpa eller sälja, så tittar mest på. Tror inte jag tänker amortera något på mina blygsamma lån heller.
Citera
2023-08-11, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, så är det ju. 90% av objekten är sådant som vanligt folk inte vill ta i med tång ens en gång. Ytterst ovanligt med normalt attraktiva bostäder där och de få gånger det händer brukar slutpriset bli rätt högt ändå.

Tror också att hyreshororna får vänta ett tag till på sina "klipp". Skulle gissa att botten nås någon gång i vinter, men förväntar mig inget ras. Kanske nedgång på några procent. Personligen har jag dock inga tankar på att vare sig köpa eller sälja, så tittar mest på. Tror inte jag tänker amortera något på mina blygsamma lån heller.
Låter bra det
Citera
2023-08-11, 13:11
Medlem
Citat:
Jag är jätteglad. Sitter inne på Avanza och tittar nu och tar en Fredagsöl och lyssnar på Metallica.

Är det svårt för er som har autism att tolka text kanske?

Du kanske behöver en smiley eller 10 i varje inlägg, för att inte bli orolig över att någon är arg?

Här ska du få, bara för din skull!

Så, blir det lättare för dig att tolka? Eller ska jag kanske länka till någon bild på Google?

Du har i flera dagar kallat folk för idioter, horor, och liknande. Och du lurar ingen, du är jättearg. Har du verkligen så mycket på spel i ”bostadsmarknaden ” att du känner en sånn oerhörd ilska över åsikter som inte sammanfaller med dina egna?

Eller är det för att du satt inne? Det är inte samhällets fel att du blev kåkfarare. Ta ansvar för det och sluta vara arg på allt och alla.
Citera
2023-08-11, 13:22
Medlem
Citat:
Fast hyreshoror är ju horor och idioter och liknande. Ser inte felet i att kalla en spade, för just en spade om det faktiskt är så att objektet ifråga är en spade.

Du får slipa på dina diagnoser du ställer gällande humör hos andra användare Dr.Einehjärnzellen.

Blir det disco i sovjeträtten ikväll? Eller vad händer?

Förstår inte ilskan mot folk som väljer en annan boendeform än en själv. Jag har bott i bostadsrätt i flera år. Hade aldrig någonsin kommit på tanken att kalla folk som hyr sina bostäder för ”horor”. Sånt språk hör till kåkfarare och eviga lexbase-människor. Trasiga själar.
Citera
2023-08-11, 13:33
Medlem
Liksom-fb et al försvann och nu kommer ett nytt gäng illitterata fånar.

Diskussion har återigen tappat kvalitet.

Den amerikanska inflationen ökade till 3,2 % i juli från 3 % i juni. Detta med en styrränta på 5,25-5,5 %.

Hur ska vår inflation sjunka från 9,3 % till 2 % med en styrränta på 3,75 %?
Citera
2023-08-11, 13:36
Medlem
Citat:
Fast hyreshoror är ju horor och idioter och liknande. Ser inte felet i att kalla en spade, för just en spade om det faktiskt är så att objektet ifråga är en spade.

Du får slipa på dina diagnoser du ställer gällande humör hos andra användare Dr.Einehjärnzellen.

Blir det disco i sovjeträtten ikväll? Eller vad händer?

Hyreshoror kan inte finnas om de inte finns bolåne torskar som e beroende av att vara en torsk
Citera
2023-08-11, 13:45
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Förstår inte ilskan mot folk som väljer en annan boendeform än en själv. Jag har bott i bostadsrätt i flera år. Hade aldrig någonsin kommit på tanken att kalla folk som hyr sina bostäder för ”horor”. Sånt språk hör till kåkfarare och eviga lexbase-människor. Trasiga själar.

Obegripligt för mig också. Verkar finnas en del som går omkring med svårt ångest över sin privata livssituation och så hittar de någon liten ventil, i denna tråd t ex, där de kan få utlopp för sin frustration. Trasiga människor som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Liksom-fb et al försvann och nu kommer ett nytt gäng illitterata fånar.

Diskussion har återigen tappat kvalitet.

Riktigt skönt att idioten av alla idioter försvann till sist, men som du säger, det är ett ständigt tillflöde av nya trådförstörare.

Otroligt känsloladdat ämne detta.
Senast redigerad av Nordanvindarna 2023-08-11 kl. 13:47.
Citera
2023-08-11, 13:49
Medlem
Jag saknar lite av en nyanserad diskusion om det faktiska läget på bostadsmarknaden i Sverige utanför stockholm.

På många orter i Sverige även med bra arbetsmöjligheter har villapriserna gått upp ca.300% sen början av 90 talet. Dvs. i takt med löneökningarna. Samt att räntorna idag forfarande ligger på under halva nivån då och driftkostnaderna har inte ökat i samma takt.
Faktum är att öven om räntan hamnar på 8% är det knappast några problem för en meddelinkomstagare att köpa ett radhus för 1.5 mille eller en villa för 3. Även med 85% belåning.

Lite skillnad på BR som i samma komuner ökat med närmare drygt 1000% men avgifterna har knappt fördubblats. Det är inte svårt att köpa klara en lägenhet med 300000 i lån och en avgift på 4000.

Jag förstår de som nu pratar stockholm där det inte är ovanligt med lån på 5-10 miljoner.
Men i småkomuner(Dvs inte stockholm, göteborg, malmö och uppsala), där den större delen av befolkningen bor är verkligheten en helt annan.
Citera
2023-08-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag saknar lite av en nyanserad diskusion om det faktiska läget på bostadsmarknaden i Sverige utanför stockholm.

På många orter i Sverige även med bra arbetsmöjligheter har villapriserna gått upp ca.300% sen början av 90 talet. Dvs. i takt med löneökningarna. Samt att räntorna idag forfarande ligger på under halva nivån då och driftkostnaderna har inte ökat i samma takt.
Faktum är att öven om räntan hamnar på 8% är det knappast några problem för en meddelinkomstagare att köpa ett radhus för 1.5 mille eller en villa för 3. Även med 85% belåning.

Lite skillnad på BR som i samma komuner ökat med närmare drygt 1000% men avgifterna har knappt fördubblats. Det är inte svårt att köpa klara en lägenhet med 300000 i lån och en avgift på 4000.

Jag förstår de som nu pratar stockholm där det inte är ovanligt med lån på 5-10 miljoner.
Men i småkomuner(Dvs inte stockholm, göteborg, malmö och uppsala), där den större delen av befolkningen bor är verkligheten en helt annan.

Kan du konkret berätta vilka områden med god arbetsmarknad som man kan få loss villor för 3 miljoner? För det du säger är tyvärr nonsens. En god och stabil arbetsmarknad där lönerna är minst medellön (35k) kommer att leda till huspriser för cirka 4 miljoner (4,5 gånger årsinkomsten plus kontantinsats) och uppåt.

Men upplys oss gärna om dessa områden med billiga bostäder och god arbetsmarknad.
Citera
2023-08-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om folk inte kan betala är det ju hos Kronkalle de hamnar tids nog. De flesta som tycker det är ansträngt försöker nog rida ut stormen. De som inte lyckas hamnar hos Kronkalle. Oftast ruckel ute på landet. Kände en som hamnade där. Ett riktigt nedsupet vrak. Något bolån hade han nog aldrig fått, så tveksamt om han var "bolånetorsk". Huset sålde dock fogden så han slutade som hyreshora hos socialtjänsten. Hans gamla ruckel kanske glädje någon, eller om det revs. Inget jag skulle viljat köpa i vart fall.

Lite ute och cyklar ser jag. Nej, kronkalle är sista destination. Just nu säljer folk bilar, försöker dra sig ur leasingavtal, kör på KALP liv, lånar från mamma&pappa, säljer fruns väskor mm.

Det är där många bolånetagare är.
Citera
2023-08-11, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Lite ute och cyklar ser jag. Nej, kronkalle är sista destination. Just nu säljer folk bilar, försöker dra sig ur leasingavtal, kör på KALP liv, lånar från mamma&pappa, säljer fruns väskor mm.

Det är där många bolånetagare är.

Jaha. Är det därför priserna på det mesta inkl begagnade bilar bara ökar? Vad är KALP liv?
Citera
2023-08-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Kan du konkret berätta vilka områden med god arbetsmarknad som man kan få loss villor för 3 miljoner? För det du säger är tyvärr nonsens. En god och stabil arbetsmarknad där lönerna är minst medellön (35k) kommer att leda till huspriser för cirka 4 miljoner (4,5 gånger årsinkomsten plus kontantinsats) och uppåt.

Men upplys oss gärna om dessa områden med billiga bostäder och god arbetsmarknad.

I princip hela sverige om man undantar storstäderna och Stockholms, gotland samt hallands län.

Finns relativt många orter med en skaplig arbetsmarknad samt vettiga huspriser, om man kan acceptera en boendestandard som var runt 1990.
Givetvis får du inte en stor kåk med lyxrenoverade badrum och tipptopp kök för de pengarna. Men det fick du inte för 1 mille 1990 heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in