2022-11-09, 18:32
Medlem
elektronikfreaks avatar
Om det är dumt att köpa elbil idag november 2022 beror väl dels på vilken köpsumma du har tänkt dig dvs i klarspråk bilmärke, modell, årsmodell och mätarställning och icke att förglömma - hur länge du har tänkt att äga den? Och naturligtvis - hur många mil du tänkt köra per år?

Jag som inte ens kör 1000 mil per år och satsar på bilar i de lägre prisklasserna satsar enbart på bensinare.
Citera
2022-11-09, 21:01
Medlem
PeterNosters avatar
Nej nu blir det en fuldiesel bara för att jävlas med miljön.

Eller ska man kanske dra igång sin gamla katalysatorfria bil?
Citera
2023-08-11, 09:04
Medlem
När försvinner diesel och bensinbilar?

När kommer det inte längre produceras diesel och bensinbilar? Kan tänka mig att det sker ett stoooort tapp i värde snart för sådana bilar
Citera
2023-08-11, 09:09
Medlem
Det är väl som när digitala bilder ersatte kamerafilm, eller när CD ersatte vinyl.

Fossila bilar kommer leva kvar så länge det är lönsamt att köra dem (dvs värdet minskar i korrelation till bränslepriset och tillgången på reservdelar), om nu inte staten går in och reglerar förstås!

Och så blir det samlarobjekt av vissa, som kommer vara eftersökta och vårdade under lång tid. Volvo P1800S och Mercedes 300SL till exempel.
Citera
2023-08-11, 09:20
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
När kommer det inte längre produceras diesel och bensinbilar? Kan tänka mig att det sker ett stoooort tapp i värde snart för sådana bilar
2030 har väl EU som nåt datum då fossila bilar inte lägre ska säljas, och i samma period lär ju produktionen också minska rejält för att övergå till el.
Det är ju tyvärr väldigt snart.
Jag lever på hoppet om att någon klok människa stoppar detta och förstår vansinnet i el-hypen.
Hela omställningen till att allt ska gå på el är galen.
Det är inget fel att ha en blandning men vi kommer inte att klara av att producera tillräckligt med el för att kunna driva allt och tekniken är inte redo för den omfattningen. Allt går för fort.
Om detta fortlöper kommer priserna på fossila bilar att rasa men de bör fortfarande gå att tanka och använda många år efter.
Citera
2023-08-11, 09:29
Bannlyst
Citat:
2030 är det sagt. Har du missat allt?
Citera
2023-08-11, 09:29
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Den dagen då vi sätter vindkraftverk på biltaken.

Varför har ingen tänkt på det.
Det brukar vara väldigt blåsigt utanför bilen har jag upptäckt.
Citera
2023-08-11, 09:57
Medlem
Först måste det komma något vettigt alternativ till fossilbilar.
Har ännu inte sett några sådana lösningar.
Citera
2023-08-11, 09:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
2030 har väl EU som nåt datum då fossila bilar inte lägre ska säljas, och i samma period lär ju produktionen också minska rejält för att övergå till el.
Det är ju tyvärr väldigt snart.
Jag lever på hoppet om att någon klok människa stoppar detta och förstår vansinnet i el-hypen.
Hela omställningen till att allt ska gå på el är galen.
Det är inget fel att ha en blandning men vi kommer inte att klara av att producera tillräckligt med el för att kunna driva allt och tekniken är inte redo för den omfattningen. Allt går för fort.
Om detta fortlöper kommer priserna på fossila bilar att rasa men de bör fortfarande gå att tanka och använda många år efter.

Finns många som inte har råd att köpa en ny bil.
Så fossilbilarna kommer fortsatt ha ett bra begagnatvärde så länge inte begnade elbilar kan tävla prismässigt med dessa.
När tillräckligt många har gått över till elbilar så kommer man troligen införa en km-skatt för att kompensera bortfallet på skatteintäkterna på fossilbränslet.

Hinner man inte bygga ut elproduktionen tillräckligt så kommer elpriset öka och även suget efter elbilar dämpas något.
Citera
2023-08-11, 09:59
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Den dagen då vi sätter vindkraftverk på biltaken.

Varför har ingen tänkt på det.
Det brukar vara väldigt blåsigt utanför bilen har jag upptäckt.

Det är gammalt, har redan avhandlats i rixdan https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

För att svara på frågan kommer bensin och dieselbilar försvinna när människan försvinner. Ganska snart alltså.
Citera
2023-08-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Först måste det komma något vettigt alternativ till fossilbilar.
Har ännu inte sett några sådana lösningar.

Har du missat det här med elbilar? Tror du utvecklingen av dessa avstannat? Betänk bara de senaste 3åren som gått så kommer du inse att det garanterat kommer finnas vettiga alternativ inom en snar framtid. Nu börjar vi även se en begagnatmarknad som gör att vanligt folk har råd att byta till elbil.
Tror att målet EU satt inte är orimligt, det måste till en omställning mot förnyelsebar energi.
Citera
2023-08-11, 10:13
Medlem
Citat:

Min v40 är värd kring 25-30kkr. Kan inte se att det blir något stort tapp där. Finns ju inte mycket värde kvar att förlora.

Detsamma gäller nog alla bensin/dieselbilar. Det största värdetappet är i vilket fall de första tre åren. Även om du slutar sälja nya bilar helt kommer det fortfarande finnas god tillgång på tankstatíoner och reservdelar under rätt lång tid. Definitivt så lång tid att bilen förlorat det mesta värdet i vilket fall....

Dessutom skall man inte överdriva riskerna. Skulle jag gissa själv så kommer det inte bli någon omfattande elektrifiering av bilparken i Europa den närmsta tiden. Politikerna, särskilt då i Tyskland, verkar ju fullt upptagna med att avveckla elnätet och kraftproduktionen. När de slutdatum som satts börjar bli lite för obekväma kommer nya beslut tas tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in