2023-08-11, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Om vi kollar på vad marknaden har påstått sista två åren, hur tycker du att det har stämt?

Lite sådär om du menar prissättningen på forwardmarknaden. Senaste 1-12 månaderna har stämt hyggligt. Senaste 13-24 månaderna betydligt sämre.
Citera
2023-08-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Varför bryr sig om alla andra? Kan vi inte försöka stärka vår egen befolkning? Gör så bankerna bara får tjäna en viss summa per lån och reglera resten med amorteringskrav. Borde väl få samma effekt på marknaden? Bortsett från att pengar inte "försvinner".

För flera hundra år sedan kanske. Nu är det en global värld vi lever i och måste anpassa oss efter.
Citera
2023-08-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Marknaden tror att Riksbanken börjar sänka redan första halvåret nästa år. Kan givetvis bli annorlunda.

Efter att ha höjt 1-2 gånger. Lägre styrränta än nu tror markanden på först december 2024 om 1,5 år.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41052
Citera
2023-08-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe3210
det här är så allvarligt så det kan leda till en dödsspiral för gamla svea rike

det svenska folket är mkt lågintelligent

Tiden får utvisa. Men det ser riktigt illa ut just nu.
Citera
2023-08-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja. Det krävs inte mycket här inne för att det ska bli blodbad, krascher och nattsvart horisont för all framtid.

Sker det en singelolycka på E4:an i eftermiddag börjar väl jubelidioterna i tråden här att förutspå en samhällskollaps om 3 månader.

Riktiga jävla tramskärringar är dom hyreshororna!

Bortom mig hur den här personen kan få hålla på såhär i tråden.

Bostadspriser har korrigerats rekordmycket. Det har aldrig skett ett kraftigare fall. Någonsin. Inte ens under 90 talet föll priserna såhär fort, inflationsjusterat. Sen vad E4 har med det att göra vet jag inte. Heller inte varför du pratar om Plandemin. Vilken besatthet.

Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det svåra för många är att avgiftshöjningen på BRF går ned samtidigt som färre är intresserade av större energiförbrukande bilar som t e x Chevrolet Silverado. Det blir då svårare att få ut pengar från bilen om man ska "casha ut".

Ja. Det blir inga gamla amerikanare för bolånetagare. Just nu försöker de gneta på och klara sig med nöd och näppe. Konsumtion går bort helt.

Men många är tvungna att sälja. Eller bo kvar suboptimalt. För de får knappt ut något vid försäljning.
Citera
2023-08-11, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Bortom mig hur den här personen kan få hålla på såhär i tråden.

Bostadspriser har korrigerats rekordmycket. Det har aldrig skett ett kraftigare fall. Någonsin. Inte ens under 90 talet föll priserna såhär fort, inflationsjusterat. Sen vad E4 har med det att göra vet jag inte. Heller inte varför du pratar om Plandemin. Vilken besatthet.

Ja. Det blir inga gamla amerikanare för bolånetagare. Just nu försöker de gneta på och klara sig med nöd och näppe. Konsumtion går bort helt.

Men många är tvungna att sälja. Eller bo kvar suboptimalt. För de får knappt ut något vid försäljning.

Ja. Alla med bostadslån har ju miljonskulder, och 85% belåningsgrad. Det är därför all konsumtion tvärdött nu när räntan höjts. Eller hur var det nu?
Citera
2023-08-11, 12:12
Medlem
Flera diskuterade objektet på Erikslundsvägen i Täby, och hög belåning med höga skuldebrev. Där man kanske inte tjänar bäst.

Nu står det i annonsen. ERIKSLUNDS BÄSTA LÄGE?

Och så betald placering, högst upp på Hemnet. Vad kostar det. 10000kr? Mer?

Sen ligger det likadana radhus ute också på Erikslundsvägen. Till lägre priser. Då också ERIKSLUNDS BÄSTA UTBYGGNAD?

Jag har svårt att veta vilken som är bäst. Den som beskrivs i mest CAPS LOCK? Är det 368, 258 eller 50 man ska ha? Vilken adress är bäst. Och vem viker sig och säljer för 5 miljoner först. Det är också den som får sitt objekt sålt. Tänker jag.
Citera
2023-08-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det svåra för många är att avgiftshöjningen på BRF går upp samtidigt som färre är intresserade av större energiförbrukande bilar som t e x Chevrolet Silverado. Det blir då svårare att få ut pengar från bilen om man ska "casha ut".
Det är väl klart att avgiftshöjningen går upp annars är det ju en sänkning? Men jag tror att jag hänger med i ditt resonemang. Just det med höjning av avgiften har vi nog inte sett fulla konsekvenserna av än. Tror att många får det svårt om något år när föreningen ska förhandla om sina lån, har föreningen hög skuldsättning kommer dom antagligen få sämre villkor. Kanske går från 1,5% ränta till 4,5%. Då väntar nog ett litet blodbad hos många föreningar. Är glad att vår förening har en skuldkvot på 80 000 per andel och mycket god ekonomi. Senaste höjningen nu förra månaden blev 50 kronor i månaden nu har jag en avgift på 2 300 för 42 kvm centralt
Citera
2023-08-11, 12:14
Bannlyst
https://auktionstorget.kronofogden.se/Aktuellaforsaljningar.html

89 fastigheter ute för exekutiv auktion i hela Sverige.

Riktigt blodbad vi ser här.

Hittar hyreshororna några "fynd" ?
Citera
2023-08-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ja. Alla med bostadslån har ju miljonskulder, och 85% belåningsgrad. Det är därför all konsumtion tvärdött nu när räntan höjts. Eller hur var det nu?

Ja inte i en håla utanför Borås. Men i storstäder är det mer vanligt, bland unga, med 4 miljoner i bolån än 0 i bolån. Vilken sten lever du under.

Belåningen är också väldigt hög i storstäder. Någon här länkade att nya bolånetagare i Stockholm senaste åren har belåning 78%. Vilket betyder amorteringskrav 2%.
Citera
2023-08-11, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är väl klart att avgiftshöjningen går upp annars är det ju en sänkning? Men jag tror att jag hänger med i ditt resonemang. Just det med höjning av avgiften har vi nog inte sett fulla konsekvenserna av än. Tror att många får det svårt om något år när föreningen ska förhandla om sina lån, har föreningen hög skuldsättning kommer dom antagligen få sämre villkor. Kanske går från 1,5% ränta till 4,5%. Då väntar nog ett litet blodbad hos många föreningar. Är glad att vår förening har en skuldkvot på 80 000 per andel och mycket god ekonomi. Senaste höjningen nu förra månaden blev 50 kronor i månaden nu har jag en avgift på 2 300 för 42 kvm centralt

Många föreningar (nybildade) som jag varit inne och kikat på, har bundit sina räntor fram till 2026-2028 i flera fall, på runt 1-1.5% ränta. Så blir nog många som sätter sina skadeglada skratt i halsen när dom inser att många föreningar kommer kunna rida ut den värsta delen av stormen utan större problem.
Citera
2023-08-11, 12:17
Medlem
Citat:
https://auktionstorget.kronofogden.se/Aktuellaforsaljningar.html

89 fastigheter ute för exekutiv auktion i hela Sverige.

Riktigt blodbad vi ser här.

Hittar hyreshororna några "fynd" ?

Varför måste du kolla hos Kronkalle? Är det där man hamnar efter fängelse eller när man inte kan betala sina räkningar. Jag vet inte, du kanske vet.

Många annonser ute på Booli ligger i knipa. Men man behöver inte vara hos Kronofogden bara för det. Eller menar du att alla som måste flytta hamnar hos Kronofogden, och att alltså alla bolånetagare idag inte kommer/behöver sälja -> priserna ska inte ner?

Snacka om fängelsenivå på resonemangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in