Citat:
Ännu en gång har vi förutsatt (fantiserat) att personer sitter med 85% belåningsgrad här förmodar jag.
Du tror på fullaste allvar att alla som sitter med bostadsrätter har miljonbelopp i lån och är hyperkänsliga för räntan?
Att ni hyreshoror inte begriper att man kunde köpa bostadsrätt även innan pristoppen förra året är ju ren jävla komedi.
Jag har ca 20% belåningsgrad. Amorterat ned helt okej sedan jag köpte för runt 15 år sedan. Räntan påverkar mig inte märkbart. Vi snackar hundralappar. Såhär är det för en väldigt stor del av bostadsägarna i Sverige.
Sorry to break it to you.
Du tror på fullaste allvar att alla som sitter med bostadsrätter har miljonbelopp i lån och är hyperkänsliga för räntan?
Att ni hyreshoror inte begriper att man kunde köpa bostadsrätt även innan pristoppen förra året är ju ren jävla komedi.
Jag har ca 20% belåningsgrad. Amorterat ned helt okej sedan jag köpte för runt 15 år sedan. Räntan påverkar mig inte märkbart. Vi snackar hundralappar. Såhär är det för en väldigt stor del av bostadsägarna i Sverige.
Sorry to break it to you.
Det är få "hyreshoror" som tror att de som köpt för 15 år sedan och amorterat på något sätt skulle bli påverkade.
Det som förändrats är att med stillaastående eller nedåtgående priser så kommer bostadskarriärister inte kunna använda prisuppgången till insatsen till nästa större lägenhet. Prissättningen blir sundare när även de som redan har en bostad faktiskt behöver spara och inte kan använda prisuppgången som insats till nästa lägenhet. Spelplanen jämnas ut där de som bor i hyreslägenheter faktiskt har möjlighet att konkurrera med de som köpt bostad senaste åren i hopp om att göra bostadskarriär.
Det var längesedan detta hände på bostadsmarknaden. Sen är väl de som köpt senaste 5 åren ganska oberörda av detta.
Är ändock sunt med en sättning efter en 15 år lång bullrun på bostadsmarknaden. 5% ränta får väl en del att klia i huvudet med.
Man får aldrig glömma att i hyreslgh slipper du pröjsa för underhåll, vilket du själv får fixa i en BR/villa. När räntekostnaden var 30-40k per år för 4m (3m lån) villa så var det betydligt billigare än än hyreslgh. Men nu har den kostnaden betydligt när lånen läggs om.
Med det sagt, grattis till dig som varit vettig och amorterat av ditt lån. Gissningsvis är du medveten om riskerna med hög belåning och att marknaden kan pendla fram och tillbaka.