2023-08-10, 23:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Du är ett exempel.

Kolla hur många br och småhus det finns i Sverige. Kolla sedan hur försvinnande få som säljs av Kronofogden. Sen beror inte ju inte ens alla försäljningar hos fogden på att tidigare ägare inte haft råd med räntorna. 99,9% av alla ägare är inte några "bolånetorskar". Skulle gissa att det går minst 1000 hyreshoror på varje bolånetorsk, eller vad tror du?

Du fäktar med de sedvanliga väderkvarnarna. Jag vet mycket väl att det är en minoritet som köpt de senaste åren och att långt ifrån alla av dem har köpt till maxbelåning.

Det finns väl knappast någon HR-torsk som inte klarar sin hyra? De har inte drabbats av några större kostnadsökningar för boende och om det vore så fyller staten oftast på. För BLT har dock kostnaderna ökat dramatiskt och många har inte varit beredda på det då evig nollränta proklamerades för inte så mycket mer än ett år sedan.

En sann BLT sitter med 5x belåning med rörliga lån och värde på bostaden under 85% av köpespris. Då är det svettigt just nu men de kan säkert rida ut det så länge de har kvar jobben.
Citera
2023-08-10, 23:26
Medlem
Kommer räntorna öka ytterligare? Är det rätt tid att köpa bostad som kräver lån på 3 millar?
Citera
2023-08-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Kommer räntorna öka ytterligare? Är det rätt tid att köpa bostad som kräver lån på 3 millar?

Ingen vet om det är rätt tid att köpa.

Just nu tror marknaden på 1-2 höjningar av RB och förväntad boräntetopp mars 2024, men det kan ju så klart ändras.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41052

Tycker du det är värt att betala ca 5% ränta på lånet du ska ta så är det väll bara köpa på. Det kanske är bättre alternativ än du sitter i nu.
Citera
2023-08-10, 23:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du fäktar med de sedvanliga väderkvarnarna. Jag vet mycket väl att det är en minoritet som köpt de senaste åren och att långt ifrån alla av dem har köpt till maxbelåning.

Det finns väl knappast någon HR-torsk som inte klarar sin hyra? De har inte drabbats av några större kostnadsökningar för boende och om det vore så fyller staten oftast på. För BLT har dock kostnaderna ökat dramatiskt och många har inte varit beredda på det då evig nollränta proklamerades för inte så mycket mer än ett år sedan.

En sann BLT sitter med 5x belåning med rörliga lån och värde på bostaden under 85% av köpespris. Då är det svettigt just nu men de kan säkert rida ut det så länge de har kvar jobben.

Den genomsnittliga hyreshoran har garanterat lägre inkomst. Jag tror det finns relativt många hyrestorskar som inte klarar av sin hyra. De är i allmänhet de personer i samhället som har minst.

Tycker introt till denna låt fångar det ganska bra.
Citera
2023-08-10, 23:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Den genomsnittliga hyreshoran har garanterat lägre inkomst. Jag tror det finns relativt många hyrestorskar som inte klarar av sin hyra. De är i allmänhet de personer i samhället som har minst.

https://m.youtube.com/watch?v=tvSU9xFn2Ow&pp=ygUPdW5kZXJrbGFzc211c2lr
Citera
2023-08-10, 23:45
Medlem
Citat:
De flesta pensionärer har inte särskilt mycket lån, så du har fel.
Dagens pensionärer ja men de kunde inte heller låna pengar gratis. Om en tio tjugo år kommer det se väldigt annorlunda ut
Citera
2023-08-10, 23:53
Medlem
Citat:

https://m.youtube.com/watch?v=tvSU9xFn2Ow&pp=ygUPdW5kZXJrbGFzc211c2lr
Det är alltid tragikomiskt när högertomtar ska anknyta till kulturella fenomen. Ännu värre när de ska knyta an till populärkulturella fenomen. Gör för guds skull inte det, du gör bort dig mer än du anar.

Du kanske har en ytlig kunskap om räntor. Jag menar du har tagit lån, det gör dig till ekonomisk expert i dina ögon och ja, du kan kan svamla om det men länka inte till YouTube. Det blir mer cringe än Carl Bildts och Reinfeldts sommarprat tillsammans.
Citera
2023-08-10, 23:57
Medlem
Min villa i blattefri norrkommun till Sthlm har gått ner 10%, typ 800.000:-. 7,6 MSEK nu.

Men jag bor. Och vill inte sälja. Lån= 0

Det är bara trappen. Kanske nån gång framöver orkar man inte gå upp i den. Eller så sitter jag nere i min mancave och så får sköterskan gå nerför trappen med mat och sånt. Jag kan kvarta i mancavens soffa, den är skön och utprovad.

Som ni fattar, jag gjorde bostadskarriär långt före er. Men tänkte inte så då. Då på 80-talet. Man bara körde, alla sa att det skulle gå åt helvete för mig och familjen. Ekonomiskt. Men jag knep ihop.
Citera
2023-08-10, 23:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Nu verkar du lite allmänt efterbliven men jag får väl göra ett försök att förklara hur det ser ut...

En hyresmupp som redan ligger på samhällets botten har ingen fallhöjd. Om ensamstående fembarnsmorsan, arbetslös analfabet i Rinkeby, får sin hyra höjd med 300kr per månad berör inte personen alls.

Den äkta BLTn som ser sin månadskostnad för ettan i Vasastan, köpt med 1 mille från päronen, öka från 10k/mån till 25k/mån samtidigt som kommunikatörsjobbet på Spotify/Klarna/SBB har skrotats faller rätt tungt från toppen ner under hyresmuppen i exemplet tidigare.

Hyresadlen i reglerade HR i fina lägen med goda inkomster berörs nu inte alls. De har inte heller gynnats av den tidigare hysterin så det jämnar väl ut sig.
Citera
2023-08-11, 00:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det är alltid tragikomiskt när högertomtar ska anknyta till kulturella fenomen. Ännu värre när de ska knyta an till populärkulturella fenomen. Gör för guds skull inte det, du gör bort dig mer än du anar.

Du kanske har en ytlig kunskap om räntor. Jag menar du har tagit lån, det gör dig till ekonomisk expert i dina ögon och ja, du kan kan svamla om det men länka inte till YouTube. Det blir mer cringe än Carl Bildts och Reinfeldts sommarprat tillsammans.

Du anar inte hur fel du har. Både vad gäller min politiska hemvisst och mina kunskaper om nationalekonomi och räntor. Nästan lite charmigt faktiskt.
Citera
2023-08-11, 00:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Min villa i blattefri norrkommun till Sthlm har gått ner 10%, typ 800.000:-. 7,6 MSEK nu.

Men jag bor. Och vill inte sälja. Lån= 0

Det är bara trappen. Kanske nån gång framöver orkar man inte gå upp i den. Eller så sitter jag nere i min mancave och så får sköterskan gå nerför trappen med mat och sånt. Jag kan kvarta i mancavens soffa, den är skön och utprovad.

Som ni fattar, jag gjorde bostadskarriär långt före er. Men tänkte inte så då. Då på 80-talet. Man bara körde, alla sa att det skulle gå åt helvete för mig och familjen. Ekonomiskt. Men jag knep ihop.

Låter som du har det bra där i Stocksund. Men enligt intelligentian här på FB så är du en "bolånetorsk" som snart tvingas söka bostadsbidrag i Rinkeby...
Citera
2023-08-11, 00:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu verkar du lite allmänt efterbliven men jag får väl göra ett försök att förklara hur det ser ut...

En hyresmupp som redan ligger på samhällets botten har ingen fallhöjd. Om ensamstående fembarnsmorsan, arbetslös analfabet i Rinkeby, får sin hyra höjd med 300kr per månad berör inte personen alls.

Den äkta BLTn som ser sin månadskostnad för ettan i Vasastan, köpt med 1 mille från päronen, öka från 10k/mån till 25k/mån samtidigt som kommunikatörsjobbet på Spotify/Klarna/SBB har skrotats faller rätt tungt från toppen ner under hyresmuppen i exemplet tidigare.

Hyresadlen i reglerade HR i fina lägen med goda inkomster berörs nu inte alls. De har inte heller gynnats av den tidigare hysterin så det jämnar väl ut sig.

Ja, för de flesta ettor i Vasastan har förstås köpts för 10 mille med 90% belåning, varav sista slantarna är finansierade med SMS-lån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in