• 1
  • 2
2023-08-08, 18:55
År 2020 fick jag ett presentkort på Systembolaget med en giltighet på 5 år av diverse orsaker så blev det inte använt omedelbart.
Jag ser nu när jag tänker använda kortet att det har skett en hel del prisökningar på de produkter som jag tänker köpa, borde inte jag kompenseras för dessa prisökningar och ha rätt att köpa varorna för 2020 års priser då kortet utfärdades just år 2020.
När jag frågade i butiken så var de helt avvisande till detta, bör jag ta detta vidare till Systembolagets huvudkontor?
Citera
2023-08-08, 19:02
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
År 2020 fick jag ett presentkort på Systembolaget med en giltighet på 5 år av diverse orsaker så blev det inte använt omedelbart.
Jag ser nu när jag tänker använda kortet att det har skett en hel del prisökningar på de produkter som jag tänker köpa, borde inte jag kompenseras för dessa prisökningar och ha rätt att köpa varorna för 2020 års priser då kortet utfärdades just år 2020.
När jag frågade i butiken så var de helt avvisande till detta, bör jag ta detta vidare till Systembolagets huvudkontor?

Tror inte systembolaget betalar ränta till dig.
Citera
2023-08-08, 19:14
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Men du skämtar hoppas jag. Men din "logik" så måste du ju anse att om vi tänker oss att all alkoholskatt togs bort 2022 och att allt skulle vara hälften i pris jämfört med 2020 så skulle du betala det dubbla priset idag?
Citera
2023-08-09, 06:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Nej, du bör inte ta det vidare till Systembolagets huvudkontor. Du bör ta det med din vårdnadshavare alternativt Gode man eller motsvarande så att denne förhoppningsvis kan förklara för dig att saker och ting förändras och att det gäller att passa på.

Det är ju inte Systembolagets fel att du inte använt presentkortet tidigare och därför är det ditt problem och inte Systembolagets att priserna gått upp.

You Snooze, You Lose...
Citera
2023-08-10, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, du bör inte ta det vidare till Systembolagets huvudkontor. Du bör ta det med din vårdnadshavare alternativt Gode man eller motsvarande så att denne förhoppningsvis kan förklara för dig att saker och ting förändras och att det gäller att passa på.

Det är ju inte Systembolagets fel att du inte använt presentkortet tidigare och därför är det ditt problem och inte Systembolagets att priserna gått upp.

You Snooze, You Lose...
Vad är det som säger att jag har vårdnadshavare eller gode man, ditt jävla arsle?
Citera
2023-08-10, 13:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Vägrar dom så anmäl till Almäna reklamationsnämnden och gör dej själv till en pajas
Citera
2023-08-10, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vägrar dom så anmäl till Almäna reklamationsnämnden och gör dej själv till en pajas
Jag avstår nog från att göra mig till pajas dessa finns ju i överflöd på Flashback
Citera
2023-08-10, 17:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Vad är det som säger att jag har vårdnadshavare eller gode man, ditt jävla arsle?

Nej, det är inte "ditt jävla arsle" som säger att du har en vårdnadshavare eller Gode man . Det är det den sammantagna bedömningen av vad du skriver, om vad och hur du resonerar som gör det. Bara en mentalt tillbakastående individ med behov av hjälp för att klara sig i samhället skulle få för sig att det du föreslår skulle vara aktuellt.

Hur du än vrider och vänder på det hela kommer Systembolaget inte låta dig handla något för de priser som gällde när du fick presentkortet. Det är ditt problem och inte deras att du väntat med att använda det medans priserna gått upp.

Det samma om du sparar dina pengar i madrassen/en spargris samtidigt som inflationen pågår utanför din madrass/spargris.

Du kan göra ett experiment som ligger på samma nivå som ditt resonemang genom att köpa en liter mjölk. Spara den sedan lika länge som du nu har haft presentkortet och försök sedan få det till att mjölken ska smaka likadant när du dricker den som den gjorde vid inköpdtillfället... Det kommer inte hända. Precis som Systembolagets priser inte heller kommer bevaras för evigt förändras saker och ting med tiden; så även pengars värde och mjölkprodukter.
Citera
2023-08-10, 21:59
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorre
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Får man även handla med presentkortet om man råkar vara under 20?

Jo man får handla alkoholfritt på systembolaget 18-20år
Citera
2023-08-13, 01:06
Jag är av den åsikten att Systembolaget borde förbättra sin policy när det gäller deras presentkort, man kan tro att man har med någon skitfirma att göra
Nej ropen skalla rättvisa presentkort till alla
Citera
2023-08-13, 01:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Jo man får handla alkoholfritt på systembolaget 18-20år
Detta undrar jag över hur det håller juridiskt i förhållande till alkohollagen.

Vet at Systembolaget skriver så men de har haft fel förr.

Vad är de rättsliga grunderna till att en femtonåring inte skulle få köpa en alkoholfri öl?

Känns som tyckande och önskemål från systemets sida för att kunna behålla sin coola image.
Citera
2024-03-17, 05:30
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta undrar jag över hur det håller juridiskt i förhållande till alkohollagen.

Vet at Systembolaget skriver så men de har haft fel förr.

Vad är de rättsliga grunderna till att en femtonåring inte skulle få köpa en alkoholfri öl?

Känns som tyckande och önskemål från systemets sida för att kunna behålla sin coola image.

Jag tilläts köpa alkoholfria drycker på Systemet när jag var 15, vilket förvisso var ganska länge sen men jag tvivlar på att det har förändrats sen dess.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in