2023-08-09, 20:42
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Ni gjorde fel… hastighetsskylten ni följde är det högsta tillåtna hastigheten. Det står ingenting om att man måste följa den. Dock får man inte åka hur långsamt som helst på en motorväg. Är lite osäker på exakta siffror där men att köra 100 på 110väg är fullt lagligt.

Ni bröt lagen som gjorde en omkörning i höger körfält och skulle troligen fått böter om polisen sett er. Det ni skulle lagligt gjort är att sänkt er hastighet efter rådande trafik. Avvaktat tills hennes omkörning är avslutad. Sedan skulle ni påbörjat er omkörning.
Ni skulle också kunnat lägga er i vänster körfält med god marginal till tanten och kanske ljustuta (förbjudet vid mötande trafik då det kan blända den motsatt trafiken) om ni behöver få hennes uppmärksamhet så att hon kan gå över till det högra körfältet och ni kunnat passera i det vänstra.

Sen att om hon även gjorde fel i att ”ligga i vänsterfilen” så ursäktar inte det att ni bryter mot lagen. Hade polisen sett henne skulle hon fått böterna istället

Det fetade: höll tanten på med en omkörning?
I så fall är väl inte högerfilen tom?
Det kursiverade: jag får inte ihop hur du menar, kan du utveckla?
Senast redigerad av retardator 2023-08-09 kl. 20:45.
Citera
2023-08-09, 20:43
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Man får köra om till höger i vissa speciella fall, tex "Om det är tät kö i alla körfält" - nån som vet exakt när sådan anses råda? Fast det betyder väl iofs bara att man rör sig så att säga, aldrig gasar på.

Kö är > 7 bilar konstaterades det i ett prejudicerande fall.

Jag kör ofta om när jag ligger i högerfilen.
De som slökör i mittfil borde förlora körkortet.
Citera
2023-08-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
I lagens mening gjorde du fel omkörning till höger ej tillåten på 70 och över, du borde ha lagt dig bakom kärringen och ljustutat så hon flyttade på sig, dock håller jag med dig om att det är enklare att bara bränna förbi till höger istället för att bråka med inavlade mongon som inte kan köra bil

Är det lagligt att "ljustuta" jag blir iaf heligt förbannad när jag utsätts för det? Ligger dock en bra bit över hastighetsbegränsningen när jag är i vänsterfilen.
Citera
2023-08-09, 21:59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Så det verkar som vi gjort fel, ajdå. Det var absolut ingen köbildninng. Och inga andra bilar syntes till, utom någon en bra bit bakom oss.

Jag ska informera föraren som hävdade att det var ok.
Citera
2023-08-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Är det lagligt att "ljustuta" jag blir iaf heligt förbannad när jag utsätts för det? Ligger dock en bra bit över hastighetsbegränsningen när jag är i vänsterfilen.

Lär inte vara lagligt. Däremot borde det vara dödsstraff på att fisköra i vänsterfilen, det om något gör MIG heligt förbannad.
Citera
2023-08-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Lär inte vara lagligt. Däremot borde det vara dödsstraff på att fisköra i vänsterfilen, det om något gör MIG heligt förbannad.

Ja absolut jag kan bli förbannad på dem också - särskilt lastbilar som har farthållaren inslagen 2km/h fortare än sin branschkollega. Men när ngn ligger i 160 och ska förbi mig som ligger i 140 på motorväg och bländar mig i backspegeln, när jag kör om en annan bil, blir jag ännu argare.
Citera
2023-08-10, 01:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Man får dock köra om på höger sida om det körfältet leder till annat "färdmål" Exempelvis vänster körfält leder till Oslo medans höger körfält leder till Sthlm. Då är det bara gasa i högra körfältet.

Nja, det får man bara om man passerat skylten som visar att det är olika riktningar. Det är alltså inte okej att köra om på höger sida även om man vet att vägen går någon annanstans och att det skyltas om det först om 500 meter längre fram.
Citera
2023-08-10, 01:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Man får köra om till höger i vissa speciella fall, tex "Om det är tät kö i alla körfält" - nån som vet exakt när sådan anses råda? Fast det betyder väl iofs bara att man rör sig så att säga, aldrig gasar på.

Det är en bedömningsfråga som faktiskt togs upp i körskolan jag gick i. Där sade man att tät kö innebär att man kör betydligt under hastighetsbegränsningen och att bilar i höger körfält har ungefär lika långt fram till framförvarande bil som man i vänster körfält har till framförvarande bilar. Man får alltså inte köra om till vänster för att körfältet är tomt och höger fält har tät kö i hög hastighet.

Dock finns det undantag, t.ex. om det är kö pga att det är kö till avfart åt vänster. Fast sådana platser är ovanliga för man brukar sänka hastighetsbegränsningen till 70 på sådana platser som ofta har kö.
Citera
2023-08-10, 01:38
Medlem
Sånt där är en bedömningsfråga...

Kör personen om något på högerfilen så är det bara att vänta tills den personen är klar och svänger av till höger fil igen.

Ifall det är en sån där härlig person som "ligger och sover" i mittfilen trotts den inte kör om något (håller en hastighet på 90 på en 110-väg) så ska du givetvis betrakta denne som en trafikfara - och då är det viktigare att du ser till att trafiken är säkert och flyter på bra, snarare än att du är "tekniskt korrekt". Generellt sett så är det säkrare att tuffa på i högerfältet och därmed "köra om" skulle jag säga, än att ta ansvar för den personens felaktiga körning.
Citera
2023-08-10, 02:42
Medlem
Precis som du konstaterar så är det helt olika regler som gäller om det är hastighetsbegränsat upp t.om. 70 km/h eller över 70 km/h.

Är det en flerfilig 70-väg (eller lägre), som t.ex. Essingeleden genom Stockholm, så är det förbjudet att byta körfält annat än om man ska placera sig rätt inför en avfart eller om man hinner ikapp någon som man ska köra om, vilket man får göra på både höger och vänster sida i denna situation. Tanken är att du ska vara säker på att den du hinner ikapp håller sig kvar i sitt körfält (principen kallades "keep your lane" när den infördes) och därmed kan du köra om till höger utan att den du hinner ikapp får för sig att själv byta till höger mitt under din omkörning. Regeln tillkom med tanke på, och är mest logisk i, tätortstrafik, men i och med att man senare sänkt hastigheten även på stora fina motorvägar runt stadskärnor utan att uppdatera reglerna så gäller de även där, vilket som sagt gör att reglerna skiftar så fort skyltarna visar 80 eller mer. Det här förvirrar förstås idioter, så man kan inte vara säker på att den man hinner ikapp ska ligga kvar - likväl som man kan vara säker på att om man väl har hamnat i det "vänstraste" körfältet och ligger där och kör sina 20+ över 70-begränsningen, så kommer det alltid komma någon idiot i 30+ och tuta och blinka och ha sig och inte förstå att det är HANS uppgift att byta körfält om han vill köra om. Blända med dimbakljuset, tvärnita eller polisanmäl (han uppmanar faktiskt till brott eftersom du inte FÅR byta körfält).

Men i ditt fall var, om jag förstår dig rätt, hastighetsbegränsningen över 70, och då gäller istället att du ALLTID så snart det är möjligt ska välja det "högraste" körfältet - mitten av tre räcker inte (bl.a. Södertäljepolisen brukar tycka om att bötfälla detta beteende på E4/E20 Södertäljevägen). Det är även förbjudet att köra om på höger sida, men om alla sköter sig och byter till höger så fort de kan uppstår aldrig situationen då du kan köra om på höger sida... Vilket gör sin situation intressant. Tanten kör olagligt. Du kan börja med att försöka korrigera hennes beteende genom att blinka med helljuset (kom ihåg att den som tutar förlorar). Förstår hon inte hinten så gäller det i stället att vara kreativ för att ta sig rätten att köra om till höger trots att det är förbjudet. För det första är ju högerfältet tomt och även om inte tanten förstår att hon ska lägga sig där kan du förstå att DU måste göra det - eftersom du kan. Om du istället ligger kvar bakom tanten så har det uppsåt en s.k. "spontan filkörning", dvs. köbildning. Vid köbildning är det plötsligt tillåtet att köra om på höger sida ifall den kön tillfälligt rör sig fortare än den till vänster och samtidigt är det plötsligt förbjudet att byta körfält (man får inte sicksacka mellan köer där än den ena än den andra går fortast) så om du är med och bildar kön bakom tanten får du inte köra om, men om du hunnit hävda din skyldighet att byta till det tomma högerfältet kan du i nästa steg hävda att tanten sitter och är en kö som väntar på att hända, vilket kanske kan tolkas som tillräckligt för att du ska få köra om i högerfältet, eller så får du snällt vänta tills nästa stackare hinner ikapp tanten så att det de facto har bildats en kö bakom henne och DÅ får du köra om. Vattentätt! En något djärvare approach skulle kanske vara att helt sonika följa reglerna, byta till höger eftersom där är tomt, och sedan envist hävda att "det ser nästan ut som om det är en bil till vänster, men det är ju omöjligt eftersom det är olagligt att köra där när det är fritt till höger" och med den insikten så gasar du på i det tomma högerfältet. Eller, som JHappyTimes är inne på, vägra ta ansvar för tantens felaktiga körning och gör det som är säkert: dra på i det tomma fina högerfältet och låt tanten fortsätta sin brottsliga bana ifred.
Citera
2023-08-10, 06:28
Avslutad
TS skulle väntat till tanten gjort klart sin omkörning och inte varit en sån otålig och aggressiv person.

Han undanhåller ju självklart hennes omkörning för tråden för att rättfärdiga sitt beteende. så uppenbart.
Citera
2023-08-10, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
TS skulle väntat till tanten gjort klart sin omkörning och inte varit en sån otålig och aggressiv person.

Han undanhåller ju självklart hennes omkörning för tråden för att rättfärdiga sitt beteende. så uppenbart.

Vilken omkörning? Kärringen såsade ju bara i vänsterfilen helt utan anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in