2023-08-10, 18:15
Medlem
Jag började läsa tråden och 10 sidor senare så har jag sjuka cravings på limpmacka med hamburgerkött.

Häst är förbannat gott och jag tänker nog ta en tur till en välsorterad chark precis nu bara för att köpa häst..

Mvh
Burre
Citera
2023-08-10, 18:16
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Endast sjuka människor äter häst.

Alla som faktiskt bryr sig om hästar äter SVENSKT hästkött!
Citera
2023-08-10, 18:20
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Håller med dig.. dessutom förstår jag inte att det ens är lagligt pga att det flesta hästar som avlivas är sjuka eller skadade..och innan dom avlivas har dom oftast behandlats av veterinär och får diverse injektioner, mediciner osv osv.. väldigt sällan hästar slaktas enbart för att bli mat. 99% brukar det handla om skador och sjukdomar, ålder.
Vem vill ens äta sådant kött?

Hästar som medicinerats kan inte användas till kött för människor. Ibland duger det till djurmat, ibland inte ens det. Då blir det biobränsle eller något annat. Men det finns rigorösa kontroller på det där.
Citera
2023-08-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men om man föder upp hästar till slaktdjur, då är det okej alltså. Bra, då vet jag.

Inom vilket område är du verksam? Har du kontakter?
Med den här tråden så blir intresset större och större för att göra upp en lönsamhetskalkyl för en slakt häststall.
Frigående hästar som får beta på sommaren och bli utfodrade på vintern inomhus.
Citera
2023-08-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Inom vilket område är du verksam? Har du kontakter?
Med den här tråden så blir intresset större och större för att göra upp en lönsamhetskalkyl för en slakt häststall.
Frigående hästar som får beta på sommaren och bli utfodrade på vintern inomhus.
Är inte verksam inom branschen att föda upp hästar som slaktdjur, och vet inte ens om det är lönsamt. Men det borde väl fungera som med nötdjur, tänker jag mig.
Citera
2023-08-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är inte verksam inom branschen att föda upp hästar som slaktdjur, och vet inte ens om det är lönsamt. Men det borde väl fungera som med nötdjur, tänker jag mig.

Principen är ju samma.
Ensilage eller förtorkat hö
Och lite kraftfoder. Skulle tro att kraftfoder för renar passar bättre än nötfoder.
Citera
2023-08-10, 18:38
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

Varför inte?

Grisar är fan mer intelligenta än hästar så vettefan om ditt argument håller. Varför är det mer ok att äta en gris? Finns många som har de som sällskapsdjur också.
Citera
2023-08-10, 18:41
Avslutad
Det är ju lite märkligt hur besatta svenskarna är vid hästar. De har nästan ingen ekonomisk betydelse, tvärtom kostar det multum att ha hästar. Hur alla dessa kvinnor (ja, mestadels kvinnor) har råd med detta har jag funderat mycket på. Räkna med att en häst kostar MINST 5-6000 i månaden, betydligt mer om det är en tävlingshäst. Och dessa kvinnor har aldrig bara en häst...

Att vi har fler hästar än kor är rätt befängt med tanke på hur lite nytta vi har av dem.
Citera
2023-08-10, 19:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!
Är du ridtjej eller? Dom flesta svenskar ser inte hästar på samma sällskapsdjurnivå som hund och katt.
Kanske då som sagt ridtjejer som avgudar dom högre än människor.
Hästkött är riktigt gott.
Citera
2023-08-10, 19:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Det är bara söta djur man inte får äta i Sverige. Hästen klassar inte in där.
Citera
2023-08-10, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttkorvis
Hästar som medicinerats kan inte användas till kött för människor. Ibland duger det till djurmat, ibland inte ens det. Då blir det biobränsle eller något annat. Men det finns rigorösa kontroller på det där.

Det tror jag inte alltid att det är tyvärr.. allt beror på karenstid typ. efter en viss tid syns inte preparat på tester.
Citera
2023-08-10, 19:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
För att djuren har en relation till människan. Kor och grisar kommer inte till samma nytta som häst och hund som klarar av en massa uppgifter till skillnad från kor och grisar. Därav har häst och hund en annan ställning än kor och grisar.

Vad menar du med "nytta"? Flertalet kor och grisar gör nog mer nytta än hästar och hundar. Du verkar även inte ha så mycket erfarenhet av djur för du hade du vetat att getter, kor, grisar och hästar alla kan ha en relation till människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in