2023-08-10, 18:27
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vill minnas att T säger "va fan håller ni på med" efter fällningen.

Förhör med JL 2023-01-10 13:25

Johanna säger det, ja...
Citera
2023-08-10, 18:35
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har sett den där sängbilden flera gånger och allt som ligger där, det är anledningen till att jag inte tror och aldrig har trott att Maja har sovit där.
Det är ju helt omöjligt. Maja sov inte en blund under den timme som var mer än händelserik.
Citera
2023-08-10, 18:36
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade den nu. Det var ett jemla jobb att hitta den.
Ha till godo.. Suck...

JJ´s teckning
https://imgur.com/a/lPJTwaF

Tusen tack 🙏
Undrar vad det där extra krysset vid toadörren är?
Citera
2023-08-10, 18:36
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Läs noga här nu: Jag har INTE ifrågasatt Majas deltagande i mordet eller ej, när jag skrev om duschstången och vad som ev fanns att finna på den (inte särskilt viktig längre).

Det blev bortfäpplat av bl.a dig, till att handla om något helt annat, innan jag ens hann komma till det jag egentligen ville säga.

Jaja, ibland gör jag misstag.

Var inte så känslig.

Jobba vidare.
Citera
2023-08-10, 18:45
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tusen tack 🙏
Undrar vad det där extra krysset vid toadörren är?

Sannolikt är det JJ eller Mållgan...
Citera
2023-08-10, 18:46
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Sannolikt är det JJ eller Mållgan...
Glömde 😂
Citera
2023-08-10, 18:50
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Det är Johanna som säger att Tove sa så. Ingen annan.
Maja kan mycket väl ha deltagit.
Men ska man lita blint på Johannas ord?
Gör åklagaren det?

Åklagaren vet att båda två ljuger sig blåa, han är duktig och jag hoppas att tingsrättens dom står fast.
Citera
2023-08-10, 18:54
Medlem
Citat:
Det var bra tänkt.

En annan sak när det gäller iPhone (jag har Android själv.)
Jag vet att många fordon, speciellt bussar i skåne- och västtrafiken har gratis WiFi.
Vet inte om de har det i Vetlanda förstås. Jag ska kolla upp det senare.

Om man säger att en buss kör förbi kan iPhonen regga tidpunkten när den fick kontakt med typ en buss.

Det ligger ju en hållplats utanför JJ´s hem.

Hållplats:

https://www.google.se/maps/@57.4323641,15.0731904,3a,19.5y,229.42h,90.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgB_FhNQmfLpd6DZ5gbU3gQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv&entry=ttu

https://www.google.se/maps/@57.4321466,15.0728365,3a,15y,51.23h,87.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCavITm7AcKPoJP3yU5W-sw!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv&entry=ttu

Kanske en dum fråga som nog ingen kan svara på...

Bra tänkt själv där men jag inbillar mig att det skulle behövas lite flax med den varianten och hur det nu är med bussar mitt i natten och ifall de har internet ombord osv.
Citera
2023-08-10, 18:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Klart att M fick plats i badrummet och frågan är om inte slangen som på fotografi i FUP lutar mot väggen är den som gav upphov till ljud som grannen uppfattade när han ringde på dörren.

Ponera att M ligger halvt mot väggen eller i vid väggen och tillsammans med J kämpar med att hålla tyst på T, en tyst kamp där M upprepade gånger kommer åt slangen som slår mot väggen.

Det är väl en hypotes värd att beakta?

Den som menar att M inte fick plats i badrummet har antagligen slagit huvudet i sitt badrumshandfat tror jag.

Det där sista var dumt skrivet! Det var ett litet OT om trånga badrum. Sånt är väl du som moderator van vid att folk skriver?

Har aldrig påstått att Maja inte deltog i mordet, jag undrar bara hur de i såfall fick plats och Johannas luddiga snack om HUR Maja höll i Toves armar har jag undrat över.

FLERA gånger har jag dock skrivit att det ENDA sättet att hålla Toves båda armar i schack vore att Maja satt grensle över Toves BEN och höll i Toves armar vid sidorna. Att hon i såfall satt bakom ryggen på Johanna. Något annat sätt gick det inte att inkapacitera Toves armar helt och hållet.

Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå. Så antingen satt Maja där, eller så låste Johanna Toves armar med sina egna ben. "...sen reste jag mig och ställde mig på knä", sa Johanna i förhör.

Då får man också mycket större kraft, säger jag.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-10 kl. 19:32.
Citera
2023-08-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med Sybel, som skrivit flera kloka inlägg om hur vi alla är färgade av våra egna erfarenheter, kunskap vi har och utifrån detta "sållar" eller hur man ska säga, tolkar det vi läser.

Jag kan inte komma på något bra exempel just nu, men jag har flera gånger tänkt att det inte är objektivt att de det på det viset.

Ett exempel är t ex att du tror att Maja har srprungit in och ut från Nöjet fyra gånger för att leta efter Tove, det för att vakten sagt det. Du menar att han inte ljuger.

Jag tror inte heller att han ljuger, men kan inte se att det inte är rimligt att tro att om så skett, skulle inte åklgaren ta upp dett eller att det skulle finnas en enda kommentar i FUP om det. Dessutom kan man väl tolka Majas besök ute en stund med några andra under kvällen, som ett ut och in, plus hur räknar vaken?

Räknar han som du? Att en gång in och en gång ut är två gånger, eller är det enbart en gång?

Att dra in Maja, det tyder på att Johanna inte planerat mordet, liksom att hon tar hem henne i sin egen lgh, att hon dödar Tove trots bråket på Nöjet och att A'lbin pratat med henne kort innan Tove går med hem till Johanna.

Så allt detta pekar mot ett icke planerat mord, och om Johanna kunnat bärg sig, hade hon säkert utfört mordet på ett mycket mer "diskret" sätt, och utan vittnen. Tror jag.

Om hon kunnat övertala Maja att vra med, då hae hon nog haft med henne också, men min tro är att Maja inte gått med på det, utan hade hittat på olika ursäkter, liksom tidigare.

Men om du inte kan komma på en enda sak från Johannas erkännande (förutom 10 sek greppet och tidpunkten för mordet) som är en ologisk lucka, eller massa obesvarade frågor, så borde det mesta rimligen stämma?

Jag kan ju nämna ett par saker från Majas erkännande som inte alls stämmer med vad man kan förvänta sig från en sanningsenlig historia.

Hon säger att hon vinglar och är väldigt berusad. Det motsägs av flera vittnen, samt att hon filmar rådjur och bär en kropp en timme senare. Plus att hon för läkaren kunde i detalj redogöra för händelseförloppet samt sina känslor under aktuell period.

Hon säger att hon sover under tiden för mordet och hör varken duns eller ringklocka. Men hennes telefon visar aktivitet i anslutning till mordet (ett par min). Det finns även två stegserier på flera minuter som inte överensstämmer med hennes vittnesmål.

Hon har ändrat och lagt till saker långt efter det första erkännandet.

Sen finns det mängder av frågor man måste söka svar på för att förstå hur orimlig Majas historia är.

Är det logiskt att J flyttar och gömmer kroppen temporärt för M, när hon ska flytta cykeln och hämta bilen som tar 5-10 min, för att sen släpa tillbaks kroppen?

Är det rimligt att M hjälper till att bära ut kroppen utan att ställa en enda fråga om vad som hänt?

Är det rimligt att J lämnar lägenheten för att åka till McD med Maja ensam kvar med kroppen?

Varför larmar hon inte?
Varför berättar hon inte för sina föräldrar vad som hänt?
Varför skickar J ett sms med ”är i drive nu ✌️” när hon är på McD?
Varför väntar J en hel dag med att informera M om vad som hänt och vad hon ska säga?
Varför ljuger M i flera veckor och tiger om vart kroppen är om hon är oskyldig?
Hur kan M veta att T blivit grovt misshandlad utan att ha sett ansiktet, eller att J berättat det för henne?

F.ö, drog hon ju in M när hon planerade att bränna inne sitt ex, och T vid ett senare tillfälle. Vad M gjorde och inte gjorde vet vi nog inte. Det är ju bara M s version vi hört.
Citera
2023-08-10, 18:59
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Jag hittade den nu. Det var ett jemla jobb att hitta den.
Ha till godo.. Suck...

JJ´s teckning
https://imgur.com/a/lPJTwaF

Tack. Precis den bilden jag ville se.
Undrar vad de där pyttepyttesmå streckgubbarna kan vara för några.....
Bor de i toaletten?
Citera
2023-08-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Ja, du spekulerar väl.

Dina spekulationer är mina!

Jag läste just förhören med Toves tvillingsyster M*y igen. Hon verkar vara en reflekterande och klarsynt person.

M*y talar inte om Maja som någon som har 'mord i sinnet' utan säger bland annat i förhör att 'Maja är en snäll person som bryr sig om andra.' Vidare uppger M*y att hon har haft en bra relation till Maja och tror att andra också haft det. Till skillnad från Johanna 'upplever' hon inte Maja elak 'utan hon följer det som Johanna säger'. Eftersom Maja följde Johanna valde dock M*y att inte umgås med Maja heller. Hon kallar Maja för Johannas följeslagare.

Att Maja följde Johanna vet vi ju t ex med tanke på att hon inte larmade under natten, att hon erkännt gravfridridsbrottet och höll tyst i sex veckor inför FL. Men detta betyder ju inte att hon aktivt deltog i själva mordet. Hon kan ha följt Johanna till en viss gräns.

Maja är inte helt utan åsikter. A*ma berättar t ex i förhör att de hade djupa diskussioner om rasism. Däremot påverkades säkert Majas moraliska kompass av Johannas sjuka tankar.

Så här säger M*y bland andat om Johanna.
'Johanna är en person som har svårt att behålla vänskaper. Hon skapar väldigt mycket drama i alla umgängen hon är i. Hon byter ut sin kompiskrets några gånger per år för att hon blir osams med alla. Hon är väldigt manipulerande. Så länge man är med henne och följer hennes spår så är det inga problem, men så fort man säger emot så blir det drama.

M*y berättar bland annat att A*lbin Toves sambo hade en bra relation med Johanna för han är väldigt konflikträdd. Och då funkade det. Han slutade dock också att umgås med Johanna till slut eftersom hon var elak mot andra.

Maja har troligen lärt sig att man inte säger emot Johanna ostraffad. Den kvällen när Maja mådde dåligt efter haschkakan och inte ville gå in på Nöjet blev hon till exempel utelåst hela natten. Jag tror att Maja utvecklade en väldigt stark känslomässig bindning till Johanna under de två år de kände varandra. Det är förstås ingen ursäkt för hennes beteende utan mer en förklaring.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-10 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in