Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag håller med Sybel, som skrivit flera kloka inlägg om hur vi alla är färgade av våra egna erfarenheter, kunskap vi har och utifrån detta "sållar" eller hur man ska säga, tolkar det vi läser.
Jag kan inte komma på något bra exempel just nu, men jag har flera gånger tänkt att det inte är objektivt att de det på det viset.
Ett exempel är t ex att du tror att Maja har srprungit in och ut från Nöjet fyra gånger för att leta efter Tove, det för att vakten sagt det. Du menar att han inte ljuger.
Jag tror inte heller att han ljuger, men kan inte se att det inte är rimligt att tro att om så skett, skulle inte åklgaren ta upp dett eller att det skulle finnas en enda kommentar i FUP om det. Dessutom kan man väl tolka Majas besök ute en stund med några andra under kvällen, som ett ut och in, plus hur räknar vaken?
Räknar han som du? Att en gång in och en gång ut är två gånger, eller är det enbart en gång?
Att dra in Maja, det tyder på att Johanna inte planerat mordet, liksom att hon tar hem henne i sin egen lgh, att hon dödar Tove trots bråket på Nöjet och att A'lbin pratat med henne kort innan Tove går med hem till Johanna.
Så allt detta pekar mot ett icke planerat mord, och om Johanna kunnat bärg sig, hade hon säkert utfört mordet på ett mycket mer "diskret" sätt, och utan vittnen. Tror jag.
Om hon kunnat övertala Maja att vra med, då hae hon nog haft med henne också, men min tro är att Maja inte gått med på det, utan hade hittat på olika ursäkter, liksom tidigare.
Men om du inte kan komma på en enda sak från Johannas erkännande (förutom 10 sek greppet och tidpunkten för mordet) som är en ologisk lucka, eller massa obesvarade frågor, så borde det mesta rimligen stämma?
Jag kan ju nämna ett par saker från Majas erkännande som inte alls stämmer med vad man kan förvänta sig från en sanningsenlig historia.
Hon säger att hon vinglar och är väldigt berusad. Det motsägs av flera vittnen, samt att hon filmar rådjur och bär en kropp en timme senare. Plus att hon för läkaren kunde i detalj redogöra för händelseförloppet samt sina känslor under aktuell period.
Hon säger att hon sover under tiden för mordet och hör varken duns eller ringklocka. Men hennes telefon visar aktivitet i anslutning till mordet (ett par min). Det finns även två stegserier på flera minuter som inte överensstämmer med hennes vittnesmål.
Hon har ändrat och lagt till saker långt efter det första erkännandet.
Sen finns det mängder av frågor man måste söka svar på för att förstå hur orimlig Majas historia är.
Är det logiskt att J flyttar och gömmer kroppen temporärt för M, när hon ska flytta cykeln och hämta bilen som tar 5-10 min, för att sen släpa tillbaks kroppen?
Är det rimligt att M hjälper till att bära ut kroppen utan att ställa en enda fråga om vad som hänt?
Är det rimligt att J lämnar lägenheten för att åka till McD med Maja ensam kvar med kroppen?
Varför larmar hon inte?
Varför berättar hon inte för sina föräldrar vad som hänt?
Varför skickar J ett sms med ”är i drive nu ✌️” när hon är på McD?
Varför väntar J en hel dag med att informera M om vad som hänt och vad hon ska säga?
Varför ljuger M i flera veckor och tiger om vart kroppen är om hon är oskyldig?
Hur kan M veta att T blivit grovt misshandlad utan att ha sett ansiktet, eller att J berättat det för henne?
F.ö, drog hon ju in M när hon planerade att bränna inne sitt ex, och T vid ett senare tillfälle. Vad M gjorde och inte gjorde vet vi nog inte. Det är ju bara M s version vi hört.