2023-08-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tror att Js hat mot tvillingarna särskilt det mot T blev till en form av tvångstanke. Att det uppstod att begär att göra sig av med de som hon inte kunde hantera. Hennes frenetiska festande gjorde troligen att hon bitvis kunde släppa tanken annars hade hon väl gjort fler försök efter fösta branden mot deras hus..

Johanna bör ha förstått att det inte är rationellt att utföra ett mord i sin egen lägenhet. Det ärallt annat än diskret! Särskilt som offret just pratat med sin sambo i mobilen och polisen fått veta att de hade en konflikt på Nöjet.

Men när det gavs ett tillfälle så kunde hon i stunden inte stå emot dvs kontrollera sin aggressivit/sitt hat.
När T väl var död sa fick J säkert en lättnadskänsla. Det som M beskriver.

Jag kan inte heller se att M har mord i sinnet. I så fall hade väl J kunnat göra en Fossmo och få M att utföra brottet åt henne. J hade ju googlat diskret och var uppenbarligen intresserad av att inte åka fast efteråt. Till skillnad från Sara.Svensson tror jag att M hade ett lite starkare jag och Sara var också hjärntvättad med ett religiöst budskap.

Detta är förstås bara spekulation.

Ja, du spekulerar väl.

Dina spekulationer är mina!
Citera
2023-08-10, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Jaha. Jag var inriktad på ändarna på stängerna som ett presumtivt vapen, eftersom övriga skribenter just då skrev om det och "halvmåneformade" märken som en person kan få av typ hammarslag, men även av rörändar. Fetthinnan fanns i ändarna men hur det var med DNA från andra delar av rören minns jag ej.

Jag läser inte om fetthinna i ändarna utan : ". Besudlingen på röret var delvis synlig som en fetaktig hinna. "

Hunden hade även visat ökat intresse för stången också. Floroscerande ljus visade positivt för blod, men blod kunde inte påvisas (tre kriterier krävs). Däreot positivt för Toves DNA alltså, men vr vet vi inte, bara att det var på besudlingen.
Citera
2023-08-10, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vilka bortförklaringar tänker du på? När man försöker hitta logiska förklaringar till deras agerande anser jag att det mesta J säger går att förklara, medans Majas story är full av ologiska moment som inte klaffar.

Varför skulle hon blanda in ett oskyldigt vittne som kan röja hela storyn och få in henne på livstid?

Om J släpat ut kroppen och gömt den för M borde hon redan vid första lyftet insett att hon inte klarar en transport själv. Varför då vänta tills M käkat hamburgare och somnat om för att be om hjälp? För på toan fanns ju inte kroppen enligt M, där hon satt i 30 min utan att använda sin telefon förutom när hon sms ade J. Det här håller helt enkelt inte!
Johanna trodde nog att det skulle gått smidigare att få ner kroppen till bilen och hon hade nog inte i sin vildaste fantasi trott att grannarna i lägenheten under gjorde yoghurt mitt i natten, som krävde övervakning..
Det gick snett och Johanna var tvungen att klämma in kompisen som ramlat och mått dåligt..hon uppgav ett annat namn, dessutom och var tvungen att hitta på storyn med donken. Snabbtänkt men inte särskilt smart.
Jag undrar över om det var våldsamma lekar i hemmet under uppväxten. Johanna är starkare och större än umgängeskretsen. Totalt livsfarlig. Tror att hennes kringflackande som liten skapade ett hårt skal, det är inte lätt att komma som ny gång på gång. Man blir rotlös, sånt sätter spår. Som grand final, skiljer sig föräldrarna.
Johanna tänkte inte torska, absolut inte själv. Maja skulle lyssnat på sina föräldrar som inte ville att hon umgicks med Johanna. Hon valde fel vän, men antagligen var känslan av en vän överväldigande och därför trotsade hon föräldrarna och fulade med sin mobilpejling osv, för att dölja att hon svek föräldrarnas förtroende.
Citera
2023-08-10, 15:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
iPhonen skannar av alla Wi-Fi i närheten och sparar flera tusen sådana när man åker runt i olika miljöer så tanken är inte fel. Nu är ju de här personerna i en hemtam miljö men i ett annat fall så kan en GM få svårt att snacka bort att mobilen skannat massa Wi-Fi på annan ort än den som den misstänkte säger att befann sig på. Kan spräcka ett alibi m a o.

Det var bra tänkt.

En annan sak när det gäller iPhone (jag har Android själv.)
Jag vet att många fordon, speciellt bussar i skåne- och västtrafiken har gratis WiFi.
Vet inte om de har det i Vetlanda förstås. Jag ska kolla upp det senare.

Om man säger att en buss kör förbi kan iPhonen regga tidpunkten när den fick kontakt med typ en buss.

Det ligger ju en hållplats utanför JJ´s hem.

Hållplats:

https://www.google.se/maps/@57.4323641,15.0731904,3a,19.5y,229.42h,90.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgB_FhNQmfLpd6DZ5gbU3gQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv&entry=ttu

https://www.google.se/maps/@57.4321466,15.0728365,3a,15y,51.23h,87.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCavITm7AcKPoJP3yU5W-sw!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv&entry=ttu

Kanske en dum fråga som nog ingen kan svara på...
Citera
2023-08-10, 15:30
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tack för bilderna det friskade upp minnet lite. 👍
Sorgligt vad My ska sakna sin tvillingsyster..🙁

Någon skrev att det inte får plats tre stycken i badrummet, vad jag kan se så får det lätt plats tre stycken därinne.
Håller med. Tycker t.o.m att badrummet är ganska stort. Det är Majas vurmare som vill ha det till att Maja inte fick plats. Bullshit.
Citera
2023-08-10, 15:33
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nästan varje gång jag slår en spik i botten, så blir det ett halvmåneformat märke i träet. En sådan skada i Toves huvud rimmar väldigt väl med en hammare.
Jag visste det. Nu ska en påhittad hammare analyseras i veckor. Har du kontaktat polisen och utredarna om ditt nya fynd? Dåligt av obducenten att inte hitta hammarslaget som du nu konstaterat. Så dina missade hammarslag är det nya beviset? Tycker du börjar gå för långt nu och du är värre än Maja när det gäller att hitta på saker!
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-10 kl. 15:37.
Citera
2023-08-10, 15:34
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, DNA från Tove på duschstången.
Gjort tillägg i mitt inlägg. Kolla.

Tillägg:
Grad +4 DNA från Tove på S011, besudling duschstång (A 156/136)

Det var intressant. Det missade jag.

Besudling på duschstång.

Hur i h-e hamnade det där.
Har TT grabbat tag i den, svingat den runt, slå sig fri eller...

Jag tänkte på bankarna i väggen som grannen hörde.

Var det enbart TT´s DNA på den?
Citera
2023-08-10, 15:43
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag visste det. Nu ska en påhittad hammare analyseras i veckor. Har du kontaktat polisen och utredarna om ditt nya fynd? Dåligt av obducenten att inte hitta hammarslaget som du nu konstaterat. Så dina missade hammarslag är det nya beviset? Tycker du börjar gå för långt nu och du är värre än Maja när det gäller att hitta på saker!

En s.k. Schürrer hammare - hmmm...

En hammare var också mystiskt försvunnen från lägenheten.
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/christine-31-slog-ihjal-barnen-med-hammare/

Lägg ner hammar mojset...
Citera
2023-08-10, 15:52
Medlem
ziggarillens avatar
Helt otroligt att läsa hur alla amatörutredare beskriver denna timme i detalj och alla har sina egna teorier/fakta. Häpnadsväckande då förråd och påhittad hammare kan fortsätta och trigga igång ännu mer vilket man trodde var omöjligt. Tur är att det finns utbildat folk som ska redogöra för vad som bevisats i HR och inte en massa fans till en av mördarna.

Den som har rent mjöl i påsen behöver inte ljuga i en enda mening. En normal människa som är oskyldig skulle inte nästla in sig i lögner eller ens komma på tanken att skydda någon väninna i ett mordfall. Maja må vara korkad och lida av alla diagnoser som någon här radat upp men när det gäller att ljuga finns inga gränser för att spela oskuldsfull och timid. Ska följa hammarslaget nu och även förrådet som avhandlas i tråden.
Citera
2023-08-10, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det var intressant. Det missade jag.

Besudling på duschstång.

Hur i h-e hamnade det där.
Har TT grabbat tag i den, svingat den runt, slå sig fri eller...

Jag tänkte på bankarna i väggen som grannen hörde.

Var det enbart TT´s DNA på den?

Det borde det vara, eftersom det inte står något om någon blandbild, som det gjorde på sadeln.
Citera
2023-08-10, 16:26
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Håller med. Tycker t.o.m att badrummet är ganska stort. Det är Majas vurmare som vill ha det till att Maja inte fick plats. Bullshit.

Är badrummet stort? Utgår du kanske från teckningen Johanna har gjort, där hon på en teckning har placerat Tove, sig själv (och Maja) i storlek som pyttesmå dvärgar? Till och med mindre än själva toalettstolen. :-)

(Då ska du se mitt badrum...sitter man på toaletten måste man passa sig så man inte slår pannan i handfatet.)

Har du måtten på Js badrum?
Citera
2023-08-10, 16:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Är badrummet stort? Utgår du kanske från teckningen Johanna har gjort, där hon på en teckning har placerat Tove, sig själv (och Maja) i storlek som pyttesmå dvärgar? Till och med mindre än själva toalettstolen. :-)

(Då ska du se mitt badrum...sitter man på toaletten måste man passa sig så man inte slår pannan i handfatet.)

Har du måtten på Js badrum?
Men det finns ju foton om du backar några inlägg och det syns ju tydligt att badrummet är väl tilltaget. Ditt badrum är helt ointressant i denna utredning och även mitt.

Det såg ut att finnas rejält med plats för både Maja, Johanna och Tove. Frågor?
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-10 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in