2023-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Endast sjuka människor äter häst.

En ayshire eller Highland ko är ju så mycket finare än alla hästar jag har sett.
Och både ayshire och Highlandkossan njuter jag av varje tugga av. Samma som Lilla Gubben fastän han inte var lika fin
Citera
2023-08-10, 17:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag anser inte att man kan äta alla djur hur som helst nej. Hästkött borde vara förbjudet.
Vad tycker du man ska göra med allt köttet när man avlivat hästen?
Citera
2023-08-10, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är ju dock bara ett känsloargument. Allt kött som är tjänligt borde användas, allt annat är slöseri.
Det är inget dåligt med att en häst som dött slaktas för att bli mat, det är enbart för hästens ägare det har betydelse.
Det gör inte dig någon som helst skillnad om en häst som avlivats blir kött till mig, kött till en gris eller om den kremeras.
Känslomässigt påverkar det hästägaren, i övrigt är det bara positivt om köttet används istället för att gå till spillo. Det är mer ekonomiskt och mer miljövänligt. Alltså bättre för samhället

Sen har du fel, hästar kan visst födas upp som slaktdjur. Det sker i flertalet länder som t.ex. Kina, Kazakstan, Mexiko, Frankrike och Kanada(och en hel hög andra länder).

Men det är "förbrukade sällskapsdjur" oftast och bör därför gå till djurfoder till alla katter, hundar osv! Inte till människor! Vad är det ni inte begriper? De är inga uppfödda slaktdjur och ska därför heller inte säljas som sådana.
Citera
2023-08-10, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad tycker du man ska göra med allt köttet när man avlivat hästen?

Blanda ut i djurfoder eller att folk tar reda på det själv men inte säljer.
Citera
2023-08-10, 18:01
Medlem
Citat:
Vad är grejen med att man inte ska få sälja köttet? Är du orolig över att någon kryddar det fel och gör en pepparstek av din polle?
Citera
2023-08-10, 18:01
Medlem
Citat:

Vad fan är skillnaden om min katt äter upp lilla gubben eller om min katt gör det?

Det är ju lika skenheligt i båda fallen
Citera
2023-08-10, 18:02
Medlem
Kedoxs avatar
H*n verkar inte begripa att alla hästar inte är dressyr, hopp och fälttävlingshästar.

Om någon använder sin nordsvensk (klassisk jordbrukshäst) till att dra plogen likt en oxe. Är det då fortfarande ett sällskapsdjur? Varför är oxen i samma sits mindre värd.
Citera
2023-08-10, 18:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Blir inte det ännu mer oetiskt? Hundar och grisar ska få äta upp Brunte, men inte människor. Eller får tonåriga Elin sin ridhäst sedan hon var åtta till söndagsmiddag.
Citera
2023-08-10, 18:07
Medlem
Citat:
Men det är "förbrukade sällskapsdjur" oftast och bör därför gå till djurfoder till alla katter, hundar osv! Inte till människor! Vad är det ni inte begriper? De är inga uppfödda slaktdjur och ska därför heller inte säljas som sådana.

Jag förstår inte varför du bryr dig? Det är upp till ägaren, om ägaren känner att det är ok så påverkar det inte dig på något sätt.
Sen så föds faktiskt hästar upp till mat i en hel hög med länder, vi importerar 400ton hästkött varje år för att för lite slaktas i Sverige.

Sen är det fullständigt ologiskt att du tycker att det är ok att hästkött blir djurfoder men inte mat åt människor?
Det betyder att det handlar inte om någon form av respekt för hästen, du skiter ju i att de blir till mat. Du är bara mot att det blir mat till människor. Och det är för att du tycker att det är fel/äckligt att äta sällskapsdjur. Men det är din personliga åsikt inget annat.
Jag tycker att det är vidrigt att äta hund eller katt. Men jag anser inte att det borde vara förbjudet så länge det sköts på ett humant och hygieniskt sätt. Jag skulle inte köpa och äta det. Men jag skiter fullständigt i om någon annan gör det.
Citera
2023-08-10, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad är grejen med att man inte ska få sälja köttet? Är du orolig över att någon kryddar det fel och gör en pepparstek av din polle?

För att häst inte är ett vanligt slaktdjur. Försäljningen utav det tar en illegitim plats på marknaden. Man bör föda upp djuren till slakt och inte använda dom som sällskapsdjur och sedan som slaktdjur, eftersom det är omoraliskt emot djuret. Hästar bör vara fredade emot sånt.
Citera
2023-08-10, 18:12
Medlem
Citat:
För att häst inte är ett vanligt slaktdjur. Försäljningen utav det tar en illegitim plats på marknaden. Man bör föda upp djuren till slakt och inte använda dom som sällskapsdjur och sedan som slaktdjur, eftersom det är omoraliskt emot djuret. Hästar bör vara fredade emot sånt.
Men om man föder upp hästar till slaktdjur, då är det okej alltså. Bra, då vet jag.
Citera
2023-08-10, 18:13
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

Om du är hästälskare så äter du svenskt höstkött så ofta du kan. Gör det för hästarnas skull. Om vi inte äter svenskt hästkött här sp skeppas dom ner till Europa och till länder som gör det.

Och du vet vilka hästar som blir hästkött va?

Jo hästar son skall avlivas utan att dessförinnan pumpats med medicin (för då blir köttet inte godkänt för människor att äta).

Och vilka hästar är det?

Jo det är dom som skadats svårt i olyckor och inte kan räddas.

Så ät svenskt höstkött för höstarnas skull!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in