Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Vilka bortförklaringar tänker du på? När man försöker hitta logiska förklaringar till deras agerande anser jag att det mesta J säger går att förklara, medans Majas story är full av ologiska moment som inte klaffar.
Varför skulle hon blanda in ett oskyldigt vittne som kan röja hela storyn och få in henne på livstid?
Om J släpat ut kroppen och gömt den för M borde hon redan vid första lyftet insett att hon inte klarar en transport själv. Varför då vänta tills M käkat hamburgare och somnat om för att be om hjälp? För på toan fanns ju inte kroppen enligt M, där hon satt i 30 min utan att använda sin telefon förutom när hon sms ade J. Det här håller helt enkelt inte!
Jag håller med Sybel, som skrivit flera kloka inlägg om hur vi alla är färgade av våra egna erfarenheter, kunskap vi har och utifrån detta "sållar" eller hur man ska säga, tolkar det vi läser.
Jag kan inte komma på något bra exempel just nu, men jag har flera gånger tänkt att det inte är objektivt att de det på det viset.
Ett exempel är t ex att du tror att Maja har srprungit in och ut från Nöjet fyra gånger för att leta efter Tove, det för att vakten sagt det. Du menar att han inte ljuger.
Jag tror inte heller att han ljuger, men kan inte se att det inte är rimligt att tro att om så skett, skulle inte åklgaren ta upp dett eller att det skulle finnas en enda kommentar i FUP om det. Dessutom kan man väl tolka Majas besök ute en stund med några andra under kvällen, som ett ut och in, plus hur räknar vaken?
Räknar han som du? Att en gång in och en gång ut är två gånger, eller är det enbart en gång?
Att dra in Maja, det tyder på att Johanna inte planerat mordet, liksom att hon tar hem henne i sin egen lgh, att hon dödar Tove trots bråket på Nöjet och att A'lbin pratat med henne kort innan Tove går med hem till Johanna.
Så allt detta pekar mot ett icke planerat mord, och om Johanna kunnat bärg sig, hade hon säkert utfört mordet på ett mycket mer "diskret" sätt, och utan vittnen. Tror jag.
Om hon kunnat övertala Maja att vra med, då hae hon nog haft med henne också, men min tro är att Maja inte gått med på det, utan hade hittat på olika ursäkter, liksom tidigare.