2023-08-10, 16:31
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Är badrummet stort? Utgår du kanske från teckningen Johanna har gjort, där hon på en teckning har placerat Tove, sig själv (och Maja) i storlek som pyttesmå dvärgar? Till och med mindre än själva toalettstolen. :-)

(Då ska du se mitt badrum...sitter man på toaletten måste man passa sig så man inte slår pannan i handfatet.)

Har du måtten på Js badrum?

Här hittar du måtten:

https://imgur.com/a/SnEKwQu

https://imgur.com/a/4XwJ91f
Citera
2023-08-10, 16:41
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Är badrummet stort? Utgår du kanske från teckningen Johanna har gjort, där hon på en teckning har placerat Tove, sig själv (och Maja) i storlek som pyttesmå dvärgar? Till och med mindre än själva toalettstolen. :-)

(Då ska du se mitt badrum...sitter man på toaletten måste man passa sig så man inte slår pannan i handfatet.)

Har du måtten på Js badrum?

Dessutom fanns det inget handfat under renoveringen.

https://www.google.se/maps/@57.4322368,15.0727918,3a,18.9y,253.68h,86.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7_ci7piO7xT2qmqWfLUH6A!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv&entry=ttu

Det låg utanför dörren:
https://imgur.com/a/5n67MXI

Skon kommer från grannen.

https://imgur.com/a/4XwJ91f
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-08-10 kl. 16:43.
Citera
2023-08-10, 16:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vilka bortförklaringar tänker du på? När man försöker hitta logiska förklaringar till deras agerande anser jag att det mesta J säger går att förklara, medans Majas story är full av ologiska moment som inte klaffar.

Varför skulle hon blanda in ett oskyldigt vittne som kan röja hela storyn och få in henne på livstid?

Om J släpat ut kroppen och gömt den för M borde hon redan vid första lyftet insett att hon inte klarar en transport själv. Varför då vänta tills M käkat hamburgare och somnat om för att be om hjälp? För på toan fanns ju inte kroppen enligt M, där hon satt i 30 min utan att använda sin telefon förutom när hon sms ade J. Det här håller helt enkelt inte!

Jag håller med Sybel, som skrivit flera kloka inlägg om hur vi alla är färgade av våra egna erfarenheter, kunskap vi har och utifrån detta "sållar" eller hur man ska säga, tolkar det vi läser.

Jag kan inte komma på något bra exempel just nu, men jag har flera gånger tänkt att det inte är objektivt att de det på det viset.

Ett exempel är t ex att du tror att Maja har srprungit in och ut från Nöjet fyra gånger för att leta efter Tove, det för att vakten sagt det. Du menar att han inte ljuger.

Jag tror inte heller att han ljuger, men kan inte se att det inte är rimligt att tro att om så skett, skulle inte åklgaren ta upp dett eller att det skulle finnas en enda kommentar i FUP om det. Dessutom kan man väl tolka Majas besök ute en stund med några andra under kvällen, som ett ut och in, plus hur räknar vaken?

Räknar han som du? Att en gång in och en gång ut är två gånger, eller är det enbart en gång?

Att dra in Maja, det tyder på att Johanna inte planerat mordet, liksom att hon tar hem henne i sin egen lgh, att hon dödar Tove trots bråket på Nöjet och att A'lbin pratat med henne kort innan Tove går med hem till Johanna.

Så allt detta pekar mot ett icke planerat mord, och om Johanna kunnat bärg sig, hade hon säkert utfört mordet på ett mycket mer "diskret" sätt, och utan vittnen. Tror jag.

Om hon kunnat övertala Maja att vra med, då hae hon nog haft med henne också, men min tro är att Maja inte gått med på det, utan hade hittat på olika ursäkter, liksom tidigare.
Citera
2023-08-10, 16:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Men det finns ju foton om du backar några inlägg och det syns ju tydligt att badrummet är väl tilltaget. Ditt badrum är helt ointressant i denna utredning och även mitt.

Det såg ut att finnas rejält med plats för både Maja, Johanna och Tove. Frågor?

Badrummet är tillräckligt stort för att 2 personer kan mörda den tredje, såvida mördarna inte är över 2 meter lång och väger 180 kg.
Citera
2023-08-10, 16:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror att Tove sa ”vad fan håller ni på?” när J och M följde efter, eller trängde sig in på toan. Alltså innan fällningen. Varför jag är övertygad om att hon sa så, beror på att det är en av få saker J nämner med säkerhet i sitt erkännande.

Precis, dels vill hon inte röja mer än vad hon tror M redan sagt. Men hon behöver även matcha sin story med vad hon tror M sagt. Är hon precis och säker i sin beskrivning kan det slå tillbaks. Därför är hon diffus när det kommer till vad som hände i badrummet.

Och återigen, om Maja inte hade varit med i badrummer så hade inte Johanna varit så vag i sin beskrivning. Hon hade troligen inte ens nämnt att hon tagit ett stryptag på Tove.

Jag vill minnas att T säger "va fan håller ni på med" efter fällningen.

Förhör med JL 2023-01-10 13:25
Citera
2023-08-10, 16:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med Sybel, som skrivit flera kloka inlägg om hur vi alla är färgade av våra egna erfarenheter, kunskap vi har och utifrån detta "sållar" eller hur man ska säga, tolkar det vi läser.

Jag kan inte komma på något bra exempel just nu, men jag har flera gånger tänkt att det inte är objektivt att de det på det viset.

Ett exempel är t ex att du tror att Maja har srprungit in och ut från Nöjet fyra gånger för att leta efter Tove, det för att vakten sagt det. Du menar att han inte ljuger.

Jag tror inte heller att han ljuger, men kan inte se att det inte är rimligt att tro att om så skett, skulle inte åklgaren ta upp dett eller att det skulle finnas en enda kommentar i FUP om det. Dessutom kan man väl tolka Majas besök ute en stund med några andra under kvällen, som ett ut och in, plus hur räknar vaken?

Räknar han som du? Att en gång in och en gång ut är två gånger, eller är det enbart en gång?

Att dra in Maja, det tyder på att Johanna inte planerat mordet, liksom att hon tar hem henne i sin egen lgh, att hon dödar Tove trots bråket på Nöjet och att A'lbin pratat med henne kort innan Tove går med hem till Johanna.

Så allt detta pekar mot ett icke planerat mord, och om Johanna kunnat bärg sig, hade hon säkert utfört mordet på ett mycket mer "diskret" sätt, och utan vittnen. Tror jag.

Om hon kunnat övertala Maja att vra med, då hae hon nog haft med henne också, men min tro är att Maja inte gått med på det, utan hade hittat på olika ursäkter, liksom tidigare.
Oj vad det daltas och redogörs för hur oskyldig det lilla lammet Maja är? Era personliga utredningar och antaganden börjar bli to much nu. Ljuger man i förhör i en mordutredning så kan du lita på att man är skyldig. Om nu Maja är så oskyldig så skulle hon talat ur skägget från början istället för att harkla sig genom förhören. Maja är på rätt plats och ska så förbli.
Citera
2023-08-10, 16:57
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Badrummet är tillräckligt stort för att 2 personer kan mörda den tredje, såvida mördarna inte är över 2 meter lång och väger 180 kg.
Precis. Dessutom låg dom väl inte ner allihop så även om dom var 2 meter borde dom fått plats. Det har blivit en fars nu av amatörernas utredning och man undrar ibland om hen var på plats eftersom detaljerna är så noggrannt beskrivna? Jag har min teori men behåller den för mig själv...
Citera
2023-08-10, 17:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Haha, blir nog inte mer avancerat än så här när man kör Apples egna AI-ramverk för att tolka hur en iPhone funkar.

Utmaningen är att iPhonen inte sparar den här datan från accelerometern. Den översätter det till steg mm i appen och sen tömmer den den datan från accelerometerns axlar.

Hade den datan funnits tillgänglig för mig så hade jag kunnat köra den mot min maskininlärningsmodell.

Men det man kan lyckas med här istället är att logga de tillfällen då de här sengångarstegserierna uppstår. Så man inte behöver hålla på att kika i Hälsa-appen alltså. Sen kan man köra det mot koordinater så vet modellen var man befann sig och den börjar man se mönster. I samma veva får man sen köra datan mot Apples egna data (stegserier) den fångar upp för att jämföra osv. Och sen kan man fortsätta tills man är sysselsatt på heltid med det...

Och yes jag har en metod där man kan låta sätta en liten drönare i ”follow me” läge så de tidsfönster med de här sengångarstegserierna filmas av drönaren som följer efter en. Det är rent tekniskt lätt men kruxet är att många av de här situationerna sker vid våningsförflyttningar, ombord tåg och bussar, i köer osv. Så inte så praktiskt genomförbart.

Men det börjar formuleras en känsla i mig baserat på det jag ser i min egen Hälsa-app. Alltså i vilka situationer det här rörelsemönstret uppstår.

Rena toalettbesök dör någon sitter på toa flera minuter är det inte tal om bedömer jag. Baserat på de hittills ändå rätt knapphändiga data jag ”orkat” kolla igenom hittills så bör det, om stegserierna sker inomhus, motsvara ett trögt, långsamt och kanske lite desorinterat rörelsemönster.

Kan vara någon som ”lullar runt” med iPhonen i en väska eller liknande, men som sagt jag ska samla på mig data kring det här så får vi se.

01:52:58 så tänker jag att det är intressant att se vilken sluttiden är på MH:s steg. Borde ju vittna om något. Alltså hur länge hon är aktiv med iPhonen ”på sig”. Är en liten blunder att inte ha med det i protokollet nu när de ändå tog ett omtag med stegserierna start- och sluttid där.

Ja, det känns lite segt att man inte har en sluttid på 01:52 tiden. Och man får då hoppas på att de har koll på den tiden för att det inte är intressant nog, även om varje detlj är viktig.

Nu ser man ju HUR viktig den är också, eftersom Johanna tar upp att mordet sker direkt när de kommer hem.

Jag tänker ändå att varje stegserie bör dokumenteras lika detaljerat som mina stegserier gör. Det är helt sjukt detaljerat i sekunder, bra en liten vända upp till övervåningen och ner.

Nu har jag kollat det som du skrev i ett annt inlägg; testet i badrummet.

Och ja, mobilen lyser upp bara man lyfter mobilen, dottern talar om för mig att låset syns på skrmen om jag har mobilen vänd mot henne, medan om jag vänder skärmen mot mig ser jag att låset "låses upp", utan att jag gör något med mobilen utom att vända den mot mitt ansikte.

Samtidigt, detta kan väl göras om man ligger i en säng eller var som helst? Behöver typ inte vara på ett badrum?

Jag hoppas på att dina nya tips kommer utredningen till godo iaf, allt för rättvisans skull.
Citera
2023-08-10, 17:02
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vill minnas att T säger "va fan håller ni på med" efter fällningen.

Förhör med JL 2023-01-10 13:25
Precis. Om det bara varit Johanna så borde hon sagt "vad fan gör du.. Bara en känsla då man inte niar en mördare...
Citera
2023-08-10, 17:02
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Oj vad det daltas och redogörs för hur oskyldig det lilla lammet Maja är? Era personliga utredningar och antaganden börjar bli to much nu. Ljuger man i förhör i en mordutredning så kan du lita på att man är skyldig. Om nu Maja är så oskyldig så skulle hon talat ur skägget från början istället för att harkla sig genom förhören. Maja är på rätt plats och ska så förbli.

Exakt, är jag oskyldig så finns det ingen som helst anledning för mej att ljuga för polisen men är jag däremot skyldig till anklagelsen så försöker jag självklart att ljuga mej ur situationen.

Maja verkar ha haft svårt redan innan mordet på Tove att tala sanning.
Citera
2023-08-10, 17:06
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt, är jag oskyldig så finns det ingen som helst anledning för mej att ljuga för polisen men är jag däremot skyldig till anklagelsen så försöker jag självklart att ljuga mej ur situationen.

Maja verkar ha haft svårt redan innan mordet på Tove att tala sanning.
Dessutom ljuger hon ju i varenda mening förutom då det är eh, öh...Ska bli så intressant att se om hon håller fast vid tupplurarna eller om hon hittat på nya lögner?
Citera
2023-08-10, 17:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vilka bortförklaringar tänker du på? När man försöker hitta logiska förklaringar till deras agerande anser jag att det mesta J säger går att förklara, medans Majas story är full av ologiska moment som inte klaffar.

Varför skulle hon blanda in ett oskyldigt vittne som kan röja hela storyn och få in henne på livstid?

Om J släpat ut kroppen och gömt den för M borde hon redan vid första lyftet insett att hon inte klarar en transport själv. Varför då vänta tills M käkat hamburgare och somnat om för att be om hjälp? För på toan fanns ju inte kroppen enligt M, där hon satt i 30 min utan att använda sin telefon förutom när hon sms ade J. Det här håller helt enkelt inte!
Vari ligger det logiska att J poängterar att M är med i badrummet?
Om M skulle berätta något från badrummet kunde J bara avfärdat det som lögn, ord mot ord.

Hur logiskt är det att T tar stryptag på J då hon sitter på henne och M tar bort Ts händer, när J har fria armar och dessutom kan luta sig bakåt?

Skulle det vara Js ärlighet och sanningsiver som förklarar ovanstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in