2023-08-10, 15:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vilken otroligt obegåvad kommentar. Låt oss ta exemplet med en kvinna som är gift och har två barn, 8 och 10 år gamla. Hon skilde sig för två år sedan. Nu är hon ensamstående för att mannen inte vill betala något alls för barnen. Hon får inte vardagen att gå runt. Exakt hur skulle hon tänkt på den här situationen för 8-10 år sedan?
Hon kunde till exempel ha tänkt: ”Jag har två barn. Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden, men jag kommer alltid att ha ansvaret för mina barn. Det är bäst att redan nu börja spara ihop till en buffert som jag kan använda om något oväntat händer.”
Citera
2023-08-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobstler
Var går gränsen mellan personligt ansvar och politikens ansvar i dagens Sverige?

Har man ett ekonomiskt ansvar för vem man gifter sig med, att man skaffar barn och att man skiljer sig?

Eller är det politikernas roll att alltid rätta upp folks medvetna äventyrliga val och dess misslyckanden och ekonomiska konsekvenser?

Betalartikel

Du ska alltså tänka ekonomiskt när du gifter dig och skaffar barn?

Det kan hända mycket under livets gång. Du kan bli tvungen att lämna en dålig man, din kropp kan bli utsliten, du kan bli sjuk. Det är inte heller alla som kan läsa på universitet.

Var förresten glad att vissa tar skitjobb så du förmodligen slipper.
Senast redigerad av Hiitsme 2023-08-10 kl. 15:36.
Citera
2023-08-10, 15:34
Medlem
Är det nya mobiler, PS5 och märkeskläder mammorna ska ha råd till eller är det bra mat man inte får råd till?

Jag tror inte ett dugg på att de har de svårt, de behöver snarare ekonomisk rådgivning. det finns inga fattiga i sverige.
Citera
2023-08-10, 15:46
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Är det nya mobiler, PS5 och märkeskläder mammorna ska ha råd till eller är det bra mat man inte får råd till?

Jag tror inte ett dugg på att de har de svårt, de behöver snarare ekonomisk rådgivning. det finns inga fattiga i sverige.

Detta. Man skulle gärna vilja ta en titt på vad de lägger pengarna på, 2000 kronor varje månad minst på kläder till sig själva och sedan ett par 100-lappar för väskor och smink och annat skit.
Citera
2023-08-10, 15:48
Medlem
Siffror or it didn't happen.

Vad för siffror är det de pratar om? Hur mkt har de att röra sig med, när fasta utgifter är betalda är det enda som är intressant om man ska diskutera ämnet.
Citera
2023-08-10, 15:49
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Då kan du ta hand om dina gamla föräldrar själv.
De är friska och krya så det behövs inte 😘
Citera
2023-08-10, 15:50
Medlem
Är du ensamstående pappa och har barnen fulltid boende hos dig så är det 1 % chans att du kan få en kvinna att betala underhåll. Men i vårt samhälle så pratar man aldrig om dessa pappor och dom finns och dom får det att gå ihop, men ingen kollar hur ensamstående pappor gör
Citera
2023-08-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vilken otroligt obegåvad kommentar. Låt oss ta exemplet med en kvinna som är gift och har två barn, 8 och 10 år gamla. Hon skilde sig för två år sedan. Nu är hon ensamstående för att mannen inte vill betala något alls för barnen. Hon får inte vardagen att gå runt. Exakt hur skulle hon tänkt på den här situationen för 8-10 år sedan?

Hon skulle naturligtvis ha varit synsk och förstått att karln var ett kräk.

För HAN kan ju inte ha något ansvar.

Det är säkert, enligt flashbackeliten, hennes fel att han är ett kräk också.
Citera
2023-08-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Är du ensamstående pappa och har barnen fulltid boende hos dig så är det 1 % chans att du kan få en kvinna att betala underhåll. Men i vårt samhälle så pratar man aldrig om dessa pappor och dom finns och dom får det att gå ihop, men ingen kollar hur ensamstående pappor gör

Det är inte så att det oftast är kvinnor som är ensamstående föräldrar?
Citera
2023-08-10, 15:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
De är friska och krya så det behövs inte 😘
Ja nu jag. Men när dem blir dementa och bajar ner sig flera gånger om dan bir det inte så kul. Du kanske tänkt avliva dem?
Om du själv råkar ut för en olycka kan du sitta i dina egen baja för alla har fina högavlönade jobb och skiter fullständigt i dig kan du sitta där i stugan och begrunda vad du vräkt ur dig. Du förstår livet innehåller inga garantier för dig heller.
Citera
2023-08-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det är inte så att det oftast är kvinnor som är ensamstående föräldrar?

Som jag skrev det finns en förklaring till det. Aldrig har jag läst om män som gnäller. De alltid kvinnor, de borde kolla hur män får ekonomin att gå ihop när de lever som ensamstående. I USA har man börja detta och resultaten är överraskande positiva. Ja
Citera
2023-08-10, 16:01
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vem fan ska jobba i vården då?

Folk som klarar sig på 50 000 - 60 000 kr/mån i lön.

https://bonliva.se/2020/10/01/hyrsjukskoterska-lon/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in