2023-08-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Sverige borde skicka Gripen till Ukraina.
Hur kan vi få våra dumma politiker att göra det rätta och skicka Gripen till Ukraina?

Framför allt borde aäfler archers skickas. Och en massa fler CV-90.

Sådant som Sverige kan tillverka självt borde prioriteras då beställningar av nytt skapar jobb.

Ukraina krigar för att väst ska slippa, så det är bara att öppna plånboken.

Kul att se att Ukraina sakta men säkert avancerar också. Kilometer för kilometer.
Citera
2023-08-10, 11:54
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nej det kan man inte, om länder inte följer Folkrätten. Sant.
Nu var det fråga om någons egen bildande uppfattning ihop med propaganda. Här tyckte jag att läs på om Folkrätten.

Vad är rätt och fel, ska väl grundas på Folkrätten. Eller?
Att FN inte har en egen militär, är en annan fråga.
Här agerar länder med sanktioner, istället.

Men du släpper din fundering om att Nato bombar Ukraina eller Ryssland till stenåldern?

Den funderingen har jag aldrig påstått.
Citera
2023-08-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Man får iallafall ge det ryska finansministeriet att de är tydliga med att trycka upp nya pengar inte är ett realistiskt alternativ för Ryssland givet hur ensamma de är. Om/när Putin kör över dem och startar sedelpressen så är kollapsen ett faktum. Givet att deras fonder i stort sett är tömda under 2023 så återstår bara en sak och det är att sälja ut alla ryska råvarutillgångar till Kina. Man får hoppas att de ryska oligarkerna fattar att det är en röd linje Putin måste stoppas från. Det kommer bli ett intressant val i Ryssland våren 2024.
Köpa naturtillgångar i Ryssland? Vad tror du egentligen att en papperslapp som säger att du äger ett oljefält i Ryssland är värd?
Citera
2023-08-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Köpa naturtillgångar i Ryssland? Vad tror du egentligen att en papperslapp som säger att du äger ett oljefält i Ryssland är värd?
Kina har ju lite ekonomiska och militära muskler att backa upp den papperslapp med.
Citera
2023-08-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset

Om det är Ordförande Xi som är innehavare av papperslappen så har den nog ett värde. För dig eller mig - not so much.
Citera
2023-08-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ryssland eroderar redan Kina kör samtliga affärer med Ryssland i Kinesisk valuta ( både import och export ) Och där håller kineserna i tryckpressen och bestämmer värdet . Samtidigt exporterar Ryssland naturtillgångar med hjälp av västerländsk teknik som de inte kan ersätta och kan de mot all förmodan ersätta den så blir det till helt andra kostnader.

Exportmässigt är Ryssland numera en lydstat till Kina

Så är det, men lite mer allierade på andra områden, militärt som det ser ut.

Men fi fan för att vara i klorna på Kina ekonomiskt, det är inget man gör frivilligt.
Citera
2023-08-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ryssland eroderar redan Kina kör samtliga affärer med Ryssland i Kinesisk valuta ( både import och export ) Och där håller kineserna i tryckpressen och bestämmer värdet . Samtidigt exporterar Ryssland naturtillgångar med hjälp av västerländsk teknik som de inte kan ersätta och kan de mot all förmodan ersätta den så blir det till helt andra kostnader.

Exportmässigt är Ryssland numera en lydstat till Kina
Ja, om Kina hade velat hade Ryssland fallit ihop som ett korthus över en natt. Men Kina har egna intressen.
Citera
2023-08-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Sättet att jämföra BNP på det sättet är djupt missvisande och har sågats sönder och samman redan.
Jag hänvisar till detta inlägg:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Vet du inte själv så får du gärna lita på FarbroBarbro. Man undrar vad du tycker är fel med PPP som togs fram då brister finns i mätning BNP. PPP föröker visa köpkraft, en relation mellan produktion och relativa priser i ett land. PPP är heller knappas ett perfekt mätinstrument och framför allt inte om Ryssland ligger högt. Vanlig BNP innehåller mycket luft vad det gäller värden och produktion.

Nu är ju inte BNP ämnet för tråden men det går ju bra för Ryssland trots extrema sanktioner. Jag skrev förra året att sanktionerna var ett mistag som skulle reta upp ryssarna och sparka dom i arslet så dom växer på alla plan. Ett trögrörligt folk men då dom är väckta så ar dom nästan omöjliga att stoppa och det har alla krig mot dom visat i historien (ta inte upp Japan nu som inte var en invasion och ändå hanterades senare). Det som plockar ner Ryssland är inbördeskrig och det kommer knappast då det går bra för landet så därav sura miner i väst.

Ukrainas ekonomi är därimot förstörd av detta angrepp mot Ryssland som började långt före 2014. Ukraina förstörde sig själv med fagra löften om paradiset från Washington genom att angripa Ryssland, dess folk, språk, historia och kultur.
Citera
2023-08-10, 13:01
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Kadyroviter är ökända för att vara fega och usla krigare. Kadyroviter tillämpar samma strategi som Wagner-luffare som kommit upp sig nazi-hierarkin. Tvångsrektyrade LPR:are och DPR:are samt tvångsrekryterade ryska fångar skickas fram till fronten och sedan agerar Kadyroviterna som spärrtrupper. ISW:s analys från 8:e augusti tar upp att Kadyorov hittat nytt material som får gå i främsta ledet i köttkvarnen: tjetjensk politisk opposition.

Citat:
Chechen authorities appear to be sending the families of prominent Chechen opposition activists to fight in Ukraine as a means of punishment. Chechen human rights activist and former lawyer for Russian opposition group “Committee Against Torture” Abubakar Yangulbaev reported on August 7 that several of his relatives are now fighting with Chechen forces in Donetsk Oblast after they were forcibly mobilized by Chechen authorities.[61] Yangulbaev noted that footage posted by Chechen Republic Head Ramzan Kadyrov on August 6 shows his relatives being sent to the combat zone in Ukraine.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-8-2023
Citera
2023-08-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vet du inte själv så får du gärna lita på FarbroBarbro. Man undrar vad du tycker är fel med PPP som togs fram då brister finns i mätning BNP. PPP föröker visa köpkraft, en relation mellan produktion och relativa priser i ett land. PPP är heller knappas ett perfekt mätinstrument och framför allt inte om Ryssland ligger högt. Vanlig BNP innehåller mycket luft vad det gäller värden och produktion.

Nu är ju inte BNP ämnet för tråden men det går ju bra för Ryssland trots extrema sanktioner. Jag skrev förra året att sanktionerna var ett mistag som skulle reta upp ryssarna och sparka dom i arslet så dom växer på alla plan. Ett trögrörligt folk men då dom är väckta så ar dom nästan omöjliga att stoppa och det har alla krig mot dom visat i historien (ta inte upp Japan nu som inte var en invasion och ändå hanterades senare). Det som plockar ner Ryssland är inbördeskrig och det kommer knappast då det går bra för landet så därav sura miner i väst.

Ukrainas ekonomi är därimot förstörd av detta angrepp mot Ryssland som började långt före 2014. Ukraina förstörde sig själv med fagra löften om paradiset från Washington genom att angripa Ryssland, dess folk, språk, historia och kultur.

Haha, det är så barnsligt att förneka normal statistik. Väx upp och argumentera som en vuxen.

Den ryska ondskan ska stoppas, och nu trycks Ryssland tillbaka på flera ställen samtidigt vid fronten.
Citera
2023-08-10, 13:10
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Den funderingen har jag aldrig påstått.

Inte?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Du har fel. Jag tycker folkrätten är beundransvärd. Dock bryr sig inga Oligarker om den, eller Nato för den delen när de går in och bombar länder till stenåldern med enorma civila förluster pga Olja.
Mitt perspektiv är att folkrätten aldrig efterlevs när den behövs som mest.

Jag svarade:
Citat:
Då borde du istället poängtera, till den som jag svarade, vikten av att verkligen läsa in Folkrätten.
Själv så vet jag en hel del om Folkrätten och behöver således inte upplysas om den.

När det gäller Nato och denna tråd.
Det var en nyhet om att Nato gått in och bombat någon av parterna i denna konflikt till "stenåldern".
Kan du länka till detta?
Hur har Ukraina/Ryssland reagerat på det? Något som jag totalt har missat.

Det fetade.
Citera
2023-08-10, 13:14
Medlem
leachs avatar
Ukraina beordrar evakuering i ett gäng byar.

Ukrainian authorities order mandatory evacuation for Kupyansk city and surrounding area
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-new-08-10-23/h_de42c3c45a0bd296a9d0d01862f838c8

⚡️#BREAKING Mandatory evacuation has been announced in the Kupyansk district of the Kharkiv region — Authorities
https://twitter.com/WarMonitors/status/1689588048621670400
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in