2023-08-10, 09:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja de stoppades väl inte direkt i de exempel du räknade upp? Oligarkerna styr och då menar jag de som bor och verkar i USA.
Jo, Saddam dödade sin egna befolkning.

Khadaffi dödade också sin egna befolkning.

Milosevic likaså.

Jag tror de slutade allihop faktiskt. Sedan vet jag inte om det blev så mycket bättre iofs. De fortsätter väl att döda varandra ändå. I varje fall i Libyen. Serbien har väl blivit lite fredligare i varje fall även om de fortfarande sitter och hatar varandra i sina kammare.
Citera
2023-08-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Grejen är att detta skapar soldater som är villiga att döda och och dö på kommando, oavsett omständigheterna - till skillnad från i det civiliserade Väst. Här drabbas vi av panikångest till följd av små förluster eller om våra angrepp leder till att några oskyldiga dör. Tack vare detta kan ryssarna förlora stora mängder soldater och fortsätta slakta ukrainare urskiljningslöst. Ryssen ser på sin soldat som en förbrukningsvara medan Väst ser på honom som en investering. Detta leder till att Väst fegar ur och inte vågar kriga annat än när vi är säkra på att vi har ett förkrossande övertag, medan ryssen är villig att kriga trots att priset blir högt.

Tror jag inte. Jag minns lumpen (90-tal) som strikta rutiner, bra mat, fokus på att lära sig sin uppgift och mot slutet träna ihop det med andra. För att lära sig något är det nog bättre att inte vara orolig för stryk hela tiden.
Citera
2023-08-10, 09:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Folkrätten har vart åsidosatt många många ggr, i typ alla anfallskrig/bombningar efter WW2.
Det är en hedervärd regel som ingen bryr sig om direkt det handlar om olja/pengar.

Ok. Jag förstår att utifrån ditt perspektiv så tycker du att man kan strunta i Folkrätten.

Nu var frågan eller mera svaret till den jag svarade, att om hen skulle bilda sig en egen uppfattning, så är det bra att ha med sig Folkrätten.
Hen kanske uppskattar att ha med sig denna kunskap, när hen gör sin oberoende bedömning.

Jag tackar för din åsikt. Roligt att se hur folk resonerar.
Speciellt när det kommer till att "jag ska inte betala fortkörningsböter, för jag såg en annan bil som körde så mycket fortare förra året. Den tog ni inte!"
Citera
2023-08-10, 09:52
Medlem
Patetiska lögner som förs fram här från ryss-sidan att det skulle vara bäst som ligger bakom kriget.

1. Ryssland har invaderat Ukraina
2.Ukraina bad om hjälp, och stora delar av världen ger Ukraina hjälp.

Eftersom Ryssland utmålar väst som en sådan fiende, så får vi väl acceptera att Ryssland är vår fiende. Hoppas vi skickar ännu mer vapen till Ukraina så den röda pesten kan rökas ut och Ryssland tillslut reformeras i grunden. Ryssland ska få tjäna exakt 0 på denna aggression.

Ryssland behöver förlora Nazi-Tyskland style.

Skönt med ett nytt brovud sådär om Dnieper. Det går framåt för Ukraina, om än sakta.
Citera
2023-08-10, 09:52
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ok. Jag förstår att utifrån ditt perspektiv så tycker du att man kan strunta i Folkrätten.

Nu var frågan eller mera svaret till den jag svarade, att om hen skulle bilda sig en egen uppfattning, så är det bra att ha med sig Folkrätten.
Hen kanske uppskattar att ha med sig denna kunskap, när hen gör sin oberoende bedömning.

Jag tackar för din åsikt. Roligt att se hur folk resonerar.
Speciellt när det kommer till att "jag ska inte betala fortkörningsböter, för jag såg en annan bil som körde så mycket fortare förra året. Den tog ni inte!"

Du har fel. Jag tycker folkrätten är beundransvärd. Dock bryr sig inga Oligarker om den, eller Nato för den delen när de går in och bombar länder till stenåldern med enorma civila förluster pga Olja.
Mitt perspektiv är att folkrätten aldrig efterlevs när den behövs som mest.
Citera
2023-08-10, 09:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Du har fel. Jag tycker folkrätten är beundransvärd. Dock bryr sig inga Oligarker om den, eller Nato för den delen när de går in och bombar länder till stenåldern med enorma civila förluster pga Olja.
Mitt perspektiv är att folkrätten aldrig efterlevs när den behövs som mest.

Då borde du istället poängtera, till den som jag svarade, vikten av att verkligen läsa in Folkrätten.
Själv så vet jag en hel del om Folkrätten och behöver således inte upplysas om den.

När det gäller Nato och denna tråd.
Det var en nyhet om att Nato gått in och bombat någon av parterna i denna konflikt till "stenåldern".
Kan du länka till detta?
Hur har Ukraina/Ryssland reagerat på det? Något som jag totalt har missat.
Citera
2023-08-10, 09:57
Medlem
Sverige borde skicka Gripen till Ukraina.
Hur kan vi få våra dumma politiker att göra det rätta och skicka Gripen till Ukraina?
Citera
2023-08-10, 09:57
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Folkrätten har vart åsidosatt många många ggr, i typ alla anfallskrig/bombningar efter WW2.
Det är en hedervärd regel som ingen bryr sig om direkt det handlar om olja/pengar.

Nja, i ärlighetens namn har det ibland varit kontroversiell implementering men det har från västhålll iaf funnits en viss ambition att ta folkrätt och krigets lagar på allvar och inte bara avfärdas utan vidare.

Vetefan om inte waterboarding implementerades som tortyrmetod med hänvisning att offret inte skadades på riktigt där man funderat fram maximalt obehag till minimal skada just för att inte göra det lika uppenbart som tortyrmetod i krigets lagar.

Detta till skillnad från ryssarna som helt ohämmat torterar offer utan några ambitioner att begränsa skadan, och det är ingen slump att ryska värnpliktiga blivit handikappade för livet eller tom dödade från pennalismen där.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-10 kl. 10:00.
Citera
2023-08-10, 10:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Då borde du istället poängtera, till den som jag svarade, vikten av att verkligen läsa in Folkrätten.
Själv så vet jag en hel del om Folkrätten och behöver således inte upplysas om den.

När det gäller Nato och denna tråd.
Det var en nyhet om att Nato gått in och bombat någon av parterna i denna konflikt till "stenåldern".
Kan du länka till detta?
Hur har Ukraina/Ryssland reagerat på det? Något som jag totalt har missat.

Min poäng är återigen att det är få som kan stoppa en invasion med hjälp av folkrätten. Funkar sällen eller aldrig. Oavsett vart på jorden invasionen det inträffar.

"Vad finns det för problem med folkrätten?
Vad är folkrätt?
Ibland agerar stater militärt utan att säkerhetsrådet gett sitt stöd. Detta är inte förenligt med folkrätten och därför mycket kontroversiellt. Ett annat problem är att FN inte har några påtryckningsmedel för att se till att stater följer folkrätten."
Citera
2023-08-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Sverige borde skicka Gripen till Ukraina.
Hur kan vi få våra dumma politiker att göra det rätta och skicka Gripen till Ukraina?

NATO, sen händer det.
Citera
2023-08-10, 10:15
Medlem
Folkrätten och FN var rätt användbara för att legitimera första gulfkriget.

Märkligt att att ha ett forum och kalla det yttrandefrihet när ena parten vill bekämpa väst, döda vara barn och våldta både kvinnor och män.
Vi måste försvara oss mot nationens fiender var de än är. 90 talet är slut och kommer inte tillbaka
Citera
2023-08-10, 10:17
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Nja, i ärlighetens namn har det ibland varit kontroversiell implementering men det har från västhålll iaf funnits en viss ambition att ta folkrätt och krigets lagar på allvar och inte bara avfärdas utan vidare.

Vetefan om inte waterboarding implementerades som tortyrmetod med hänvisning att offret inte skadades på riktigt där man funderat fram maximalt obehag till minimal skada just för att inte göra det lika uppenbart som tortyrmetod i krigets lagar.

Detta till skillnad från ryssarna som helt ohämmat torterar offer utan några ambitioner att begränsa skadan, och det är ingen slump att ryska värnpliktiga blivit handikappade för livet eller tom dödade från pennalismen där.

Ja det är nog vanligt under alla krig vi sett de senaste 60 åren. Även innan såklart.

"Sverige undertecknade stadgan den 7 oktober 1998 och deponerade ratifikationsinstrumentet hos FN:s generalsekreterare den 28 juni 2001."

"Krigsfångar har utsatts för tortyr under kriget i Ukraina. Både Ryssland och Ukraina anklagas av FN efter att 159 ukrainska och 175 ryska krigsfångar har intervjuats. Både Ukraina och Ryssland har gjort sig skyldiga till krigsbrott genom att tortera krigsfångar."

Så begreppet folkrätten följ inte heller i denna konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in