2023-08-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharpArrow
Jo visst. Vissa menar på att det kan ske på naturlig väg men det finns inga vetenskapliga bevis för det bara spekulationer. Vissa menar på att det skett med Guds hjälp och det finns inga bevis för det heller. Men mattematiska sannolikheter ger än så länge Guds förklaringen en klar fördel.

Då tar vi det en gång till.

Påståendet var: Alla är överens om att liv bara kan komma från liv.

Och mitt svar på det var: Nej, alla är inte alls överens om det, och så nämnde jag abiogenes, som är en teori som många tror på.

Mitt svar var alltså inte: Abiogenes är ett obestridligt faktum som bevisligen har ägt rum.

Jag vet inte hur jag kan förklara det tydligare.
Citera
2023-08-10, 11:49
Medlem
Jag har alltid tänkt att det enda hållbara för religion är just tron, inte logik.

Att tron prövas är hela premissen för att få komma till guds rike. ”Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig” osv är ju inte svåra prövningar att sträva efter om existensen är bevisad.

Det är så mycket i religion som handlar om tro och kampen man har i sin tro kring prövningar i livet.

Så jag tänker att om guds existens bevisas så kommer hela premissen för hans prövning försvinna och hans himmelrike vara som vilken överexponerad semesterort som helst.

Så den dagen någon bevisar guds existens är den dagen mänskligheten lämnar jordelivet.
Citera
2023-08-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Motbevisa då och nej det är en pågående debatt. Fan vilka drönare ni är.

Det är inte en debatt.
De som tror på gud är bara för korkade för att fatta att de är motbevisade på alla punkter.
Citera
2023-08-10, 11:56
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Då tar vi det en gång till.

Påståendet var: Alla är överens om att liv bara kan komma från liv.

Och mitt svar på det var: Nej, alla är inte alls överens om det, och så nämnde jag abiogenes, som är en teori som många tror på.

Mitt svar var alltså inte: Abiogenes är ett obestridligt faktum som bevisligen har ägt rum.

Jag vet inte hur jag kan förklara det tydligare.

Det var inte exakt vad du skrev, men jag förstår det nu när du förtydligat vad du menade.

Jag tror också på Abiogensis faktiskt. Är inte så förtjust i tanken att det skulle vara aliens eller en meteor som deponerat livet här.

Men jag tror Gud styrde processen.
Citera
2023-08-10, 11:58
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grekstek
Jag har alltid tänkt att det enda hållbara för religion är just tron, inte logik.

Att tron prövas är hela premissen för att få komma till guds rike. ”Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig” osv är ju inte svåra prövningar att sträva efter om existensen är bevisad.

Det är så mycket i religion som handlar om tro och kampen man har i sin tro kring prövningar i livet.

Så jag tänker att om guds existens bevisas så kommer hela premissen för hans prövning försvinna och hans himmelrike vara som vilken överexponerad semesterort som helst.

Så den dagen någon bevisar guds existens är den dagen mänskligheten lämnar jordelivet.

det finns ingen gilla knapp, men jag gillar det.

Dessutom finns samvetet så ingen kan säga "jag visste inte" på domensdag.
Citera
2023-08-10, 12:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Vad vill du att vi skall motbevis? Var är dina bevis?
Det är en skift som någon filosoferande individ nedtecknat det är allt.
Det som står i heliga skrifter är något någon har skrivit, inget annat.
Jag tror hellre på Steven Kings DET
Citera
2023-08-10, 12:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharpArrow
Jo visst. Vissa menar på att det kan ske på naturlig väg men det finns inga vetenskapliga bevis för det bara spekulationer. Vissa menar på att det skett med Guds hjälp och det finns inga bevis för det heller. Men mattematiska sannolikheter ger än så länge Guds förklaringen en klar fördel.

Lol så arg. Säkert sne för att du inte förstår något alls om genetik
Det finns en viss, väldigt liten, matematisk sannolikhet att abiogenes har hänt. Hur räknar du på den matematiska sannolikheten att gud är inblandad?

Och om man sen tar den väldigt lilla matematiska sannolikheten för abiogenes, och sen slänger man in att världsalltet kanske har funnits i all evighet. Blir inte evigheten * en väldigt liten sannolikhet helt plötsligt en väldigt stor sannolikhet?

Och nu påstår jag inte att det är så. Men om vi ska prata matematiska sannolikheter så undrar jag hur du får gud att slå ursoppa*oändlighet.

Eller så var det ur-enhörningen (magisk såklart, för alla vet att enhörningar är magiska) som hittade den där soppan och rörde omkring i den med sitt horn. Sen tänkte hon "Men va fan, är det detta som är mitt liv? Vandra omkring i ett jävla helveteslandskap...". Och då tog hon livet av sig. Spetsade sig på sitt eget horn. Hon var också en cirkusartist så hon var väldigt smidig.
Citera
2023-08-10, 12:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Klart den är det den är ideologiskt och moraliskt korrupt särskilt kyrkorna. Men juste jag pratar med han som inte har levande tankar I huvudet. Men jag är ingen kyrka eller kristendom, npc-flicka. Jag för logiska resonemang kring Gud. Som du uppenbarligen inte kan svara på och du känner att du har blivit rumpskadad av.

Alltid kul med troll. Så fort ni inte kan leverera börjar ni ger er på person istället. Slår aldrig fel
Citera
2023-08-10, 13:02
Medlem
Jag väntar fortfarande på argumentet. Du har bara gett beskrivningar.
Citera
2023-08-10, 13:04
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Intressant. Nu får du gärna bevisa det också.
Citera
2023-08-10, 13:06
Medlem
Inget kan inte bli allt.

Något måste skapat första partikeln, fotonen, medvetande.
Har steppat runt i tankarna i oändliga looper, men är det inte ganska enkelt igentligen?
Alla frågor, och filosofier kring skapelsen, gud,
mynnar ner till att, enligt mig:

I totalt mörker, i intet skapas inte kosmos av sig självt.
Ljus uppträder inte och börjar expandera i mörker av sig självt.

Strider mot alla naturlagar, och vår "vetenskap" som för stunden visar sig rätt men ofta som visar sig förvrängd i framtidens existens.

Jag tror religion och vetenskap har mycket gemensamt och inte bör ses som motpoler.
Visdom, ledtrådar ska inte läsas ordagrant eller med stängt sinne.

Vi omvandlas i oändliga kretslopp, (fysik)

Finns antingen ingen början eller slut,
Eller så har något skapat detta.
Går det se på fler sätt?

Vet inte vad jag tror på, ämnet är gigantiskt, vet inte vad ska kalla gud, och har insett detta är inte det viktigaste, jag tänker och pratat med min polare/farsa.

Är inte allt bara namn?
Gud, Allah, medvetande, buddha, mediterande, energier, visdom, många namn blir det med tidens resande.

Många människor, många kulturer, många språk, många tolkningar av samma grund?
Som ingen någonsin kan säga sig veta och vara totalt upplyst kring i livet, aldrig.
Fantastiskt på sitt egna sätt..
Citera
2023-08-10, 13:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så du håller med om att allt som skapas på denna jorden är en förlängning?
Jag anser inte att det skapas, det omformas bara.
Citat:
Den kraften eller gud eller vad det nu var måste ju då följa samma princip? Eller hur !?
Vi har aldrig sett något undantag på det, åtminstone.
Citat:
Man kan se att den principen stämmer baserat på att allt har ett medvetande som tex träd och djur. Man kan också se att de är sammankopplade.
Jag tror det beror på hur vid ens definition av sammankopplade är. Det är mycket som kan kommunicera eller signalera med varandra, även mellan arter.
Citat:
Uppskattar dina argument iaf du kör också logiskt.
Jag försöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in