Citat:
Ursprungligen postat av
Slumlord
Problemet är väl att det i stort sett bara varit folk kvar från den tiden. Det har i stort sett varit samma personer på bortaresorna som åkt sedan 80- och 90-talet. VSK:s allra uslaste sprortsligaste period för knappt tio år sedan sammanföll med att Stockholmslagen byggde sina nya arenor och fotbollshypen blåste igång på allvar där. Det innebar att en hel generation fotbollsintresserade Västeråsungdomar valde att åka dit på matcherna istället för att se VSK kämpa mot IK Frej, Ålidhem och diverse konstiga Syrianskalag inför 700 åskådare (fullt försåteligt iofs). Men nu har det som sagt var vänt och ståplats fylls med ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern så återväxten ser ljus ut. Det finns dock ett åldermässigt hål mellan dessa ungdomar och de supportrar som är 35 och uppåt och det är den generation som försvann till Stockholmsklubbarna som saknas.
Jag var själv med och gjorde Kung Liston-banderollen inför premiären i Malmö. Vi tog en weekend i Köpenhamn fredag-lördag och åkte sedan över till Malmö på matchdagen. Jag kommer än idag ihåg den stolta känslan jag kände när mitt VSK marscherade in på planen för att möta en av svensk fotbolls giganter i en allsvensk premiär. Äntligen var vi med i finrummet! Men sedan har det mesta gått utför, även om det ser ljust ut för stunden (peppar, peppar...).
Angående bandy så följde många VSK året runt på den tiden så det var inte direkt så att man var bandy- ELLER fotbollssupporter utan de flesta var både och, ungefär som Stockholmssupportrarna med hockeyn och fotbollen. Med tiden har dock bandyintresset minskat bland VSK:s supportrar och fotbollen är i dagsläget klart större, även om det finns en del som går på båda och naturligtvis en del som föredrar bandyn före fotbollen.
Ok, tack för infon.
Otroligt att du var med o tillverkade Kung-banderollen, trodde att ingen mer än jag mindes den…
Önskar genuint att ni lyckas o kommer upp igen.
Kanske en favorit i repris på premiären 2024, MFF-VSK…