2023-08-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Vad bra att de investerat pengarna i klubben, och det låter som att de gjort det bra. Kul att ungdomsverksamheten går bra.
Jag har hört att herrlaget spelar offensivt, anfaller med många spelare och håller bollen inom laget med korta passningar. Samt att försvarsspelarna är väldigt skickliga. Intresse från sponsorer kommer säkert öka nu när spel och resultat är positiva.
Kalle Karlsson (fd sportjournalist) har lyckats väldigt bra med begränsade medel.
Det som sticker ut med VSK är deras man-man press som ofta stressar motståndare till misstag.
De har i grunden en 3-4-3 uppställning men försvarar sig med 5-2-3 och anfaller ofta med 3-2-5.
De 2 wingbackarnas rörlighet är ofta nyckeln. Enligt statistik gör VSK flest löpningar av alla i hög hastighet.
När de spelar som bäst känns det som de spelar 13 mot 11.
Citera
2023-08-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Vad bra att de investerat pengarna i klubben, och det låter som att de gjort det bra. Kul att ungdomsverksamheten går bra.
Jag har hört att herrlaget spelar offensivt, anfaller med många spelare och håller bollen inom laget med korta passningar. Samt att försvarsspelarna är väldigt skickliga. Intresse från sponsorer kommer säkert öka nu när spel och resultat är positiva.
Ungdomsverksamhet o koll på talanger i närområdet betyder allt.
Det är så man bygger en stark grund.
Bara att kolla på ”min” klubb Malmö FF.
Hugo Larsson, Sveriges genom tiderna dyraste spelare från Sverige, kom till klubben som ung.
Citera
2023-08-09, 21:02
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tittfinten
Ja det finns en hel del kvar från den tiden som fortfarande står i klacken, några av de äldre sitter numera på sittplats och växelsjunger med klacken som står mittemot. De flesta går både på fotboll och Bandy.
Senaste 2 åren har det tillkommit väldigt många yngre som står i klacken. Det är de som numera står för framtagande av diverse tifo.

Problemet är väl att det i stort sett bara varit folk kvar från den tiden. Det har i stort sett varit samma personer på bortaresorna som åkt sedan 80- och 90-talet. VSK:s allra uslaste sprortsligaste period för knappt tio år sedan sammanföll med att Stockholmslagen byggde sina nya arenor och fotbollshypen blåste igång på allvar där. Det innebar att en hel generation fotbollsintresserade Västeråsungdomar valde att åka dit på matcherna istället för att se VSK kämpa mot IK Frej, Ålidhem och diverse konstiga Syrianskalag inför 700 åskådare (fullt försåteligt iofs). Men nu har det som sagt var vänt och ståplats fylls med ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern så återväxten ser ljus ut. Det finns dock ett åldermässigt hål mellan dessa ungdomar och de supportrar som är 35 och uppåt och det är den generation som försvann till Stockholmsklubbarna som saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Unostaress
Roligt att höra, minns fortfarande banderollen på Malmö stadion framför VSK-klacken i premiären.
”KUNG LISTON”

Misstänkte för övrigt att det finns en hel del bandyfans i klacken också, jag har själv varit på bandy i Västerås när jag jobbade där för länge sedan.
Trevliga fans, fint sportområde på Rocklunda då.

Jag var själv med och gjorde Kung Liston-banderollen inför premiären i Malmö. Vi tog en weekend i Köpenhamn fredag-lördag och åkte sedan över till Malmö på matchdagen. Jag kommer än idag ihåg den stolta känslan jag kände när mitt VSK marscherade in på planen för att möta en av svensk fotbolls giganter i en allsvensk premiär. Äntligen var vi med i finrummet! Men sedan har det mesta gått utför, även om det ser ljust ut för stunden (peppar, peppar...).

Angående bandy så följde många VSK året runt på den tiden så det var inte direkt så att man var bandy- ELLER fotbollssupporter utan de flesta var både och, ungefär som Stockholmssupportrarna med hockeyn och fotbollen. Med tiden har dock bandyintresset minskat bland VSK:s supportrar och fotbollen är i dagsläget klart större, även om det finns en del som går på båda och naturligtvis en del som föredrar bandyn före fotbollen.
Citera
2023-08-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gv1875
Tråkigt att Utsikten inte får spela på Ruddalen. Bravida är för stort för deras fans.

Redan Ruddalen är för stort för deras fans...
Citera
2023-08-09, 21:08
Medlem
JunkerWolands avatar
Bajens fotbollslag mötte Västerås senast 2011. Såhär såg det ut när Bajen kom på besök: https://www.youtube.com/watch?v=8LtAzhW4pZ0&ab_channel=flibben
Citera
2023-08-09, 21:51
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gv1875
Tråkigt att Utsikten inte får spela på Ruddalen. Bravida är för stort för deras fans.
Det är inte det som är problemet. Även Ruddalen är för stor egentligen. Utan det är det är i en helt annat del av stan. Dom som har kunnat tänka sig se eller har ett gott öga till klubben finns i områdena kring Ruddalen i huvudsak. Några passionerade fans som följer i vätt ivh torrt tror jag knappt finns. Det är nog främst anhöriga till spelarna som utgör trogen publik.

Lär säkert bli lite fler i Allsvenskan nu men helt klart lär det ta tid att skapa sig en bas i en annan del av stan.
Citera
2023-08-09, 22:41
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Helsingborg måste göra sig av med Lindström och Santos och försöka leta upp någon mer rutinerad tränare som kan lösa detta. Kanske t ex Lennartsson eller Baxter. Sedan måste dom göra sig av med Granqvist också.

Just nu ser dom ut som knulldockor som hör hemma i div.1.

Nu verkar man vara nära att knyta till sig Lucas Lima dock.

Higlightsvideos på YT säger ju inte allt men denna var något i hästväg…

https://www.youtube.com/watch?v=YwkZMFZ9Ex8
Citera
2023-08-09, 22:53
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

Citat:
Anfallaren har gjort ett mål på 15 matcher i norska andraligan den här säsongen. Han har startat tio av dem.

Frälsaren
Citera
2023-08-09, 22:58
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Frälsaren

Talangen är slående! Fixar säkert fram en 5-10 frisparkar på en säsong
Citera
2023-08-09, 23:23
Medlem
kubuns avatar
Citat:

Var ju idel missar på den videon
Citera
2023-08-09, 23:40
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Var ju idel missar på den videon

En detalj runt 1:55 in i videon är att kommentatorn nämner honom som ”målskytten Lima… sugen på mer”. Han petade alltså in en boll 2021/2022 som inte lyckades platsa i jämförelse med alla hans andra higlights
Citera
2023-08-09, 23:55
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
En detalj runt 1:55 in i videon är att kommentatorn nämner honom som ”målskytten Lima… sugen på mer”. Han petade alltså in en boll 2021/2022 som inte lyckades platsa i jämförelse med alla hans andra higlights

Tack för klippet lyckade dribblingar på mittplan avslut 3 meter utanför eller rakt på och faktiskt en assist men mål bortdömt för spelaren var 3 meter offside. Målskytten som är sugen på mer har gjort 3 mål på 3 säsonger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in