Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Låt oss prata om den viktigaste punkten som rör själva erkännandet från J, där hon berättat att M höll i händerna.
Vi har ju pratat om detta innan. För mig är det nästan obegripligt hur man kan tro att J skulle ljuga om denna del. Hämnd har M själv nämnt som anledning och den tron delas av många här. Om J inte hade haft något att förlora på att blanda in M hade jag kunnat köpa den anledningen.
Men hon har ju allt att förlora.
Hon riskerar ett betydligt längre fängelsestraff.
Hon skapar ett vittne som hon inte har kontroll över.
Hon förlorar rätten till sin egen historia, där hon hade kunnat hitta på vad som helst. Tove ramlade och slog i huvudet, hon kräktes och jag blev rädd och gick ut. Eller Tove hotade mig till livet så jag behövde försvara mig. Eller jag gick in på toa och där låg Tove. Ingen aning vad som hänt, kanske Maja gjort nåt?
Skulle det mot allt logiskt tänkande vara så att J helt tappat det och vill till varje pris hämnas på M. Varför är hon då så diffus. Hon vet inte på vilket sätt eller hur länge M höll. Hon vet inte vem som släppte först. Skulle hon vilja hämnas hade hon varit säker i M s gärningsbeskrivning. Hon höll hårt! Hon tryckte ner! Jag fick be henne släppa! Om J bara hittade på, hade hon kunnat bre på hur mycket som helst, eftersom då står J mot M s ord. Och vem tror hon hade vunnit den kampen?
Istället ursäktar hon M s beteende, genom att vara osäker i vad hon gjort, att hon var chockad och inte som vanligt, att hon åt hamburgaren på uppmaning av henne själv, och att hon på instinkt. På detta tar J på sig huvudansvaret i alla delar, och beskriver M s roll som en medhjälpare. Kom igen!
"Om J inte hade haft något att förlora på att blanda in M hade jag kunnat köpa den anledningen.
Men hon har ju allt att förlora.
Hon riskerar ett betydligt längre fängelsestraff.
Hon skapar ett vittne som hon inte har kontroll över.
Hon förlorar rätten till sin egen historia, där hon hade kunnat hitta på vad som helst."
Ja, det är motsägelsefullt att hon genom att uppge att M höll Ts händer gör brottet värre samtidigt som hon reducerar stryptaget till 10 s med efterföljande olycklig utgång för att förminska brottet. Man kan verkligen undra hur hon tänkt.
Jag kan inte se det på annat sätt än att det handlar om att bygga trovärdighet. Hon tar på sig huvudansvaret och sätter M i periferin, men hon är med. Hon framställer sig själv omtänksam och hänsynsfull gentemot M.
När hon lyckats göra sig trovärdig behöver hon inte oroa sig för vad M ska säga utan kan lugnt avfärda det som inte faller i smaken.
Hon är troligtvis övertygad om att M hållt sig till storyn och ljugit fram till avslöjandet om dumpningsresan, så Ms trovärdighet är inte heller särskilt stor. Där har J möjlighet att få övertaget och bli den som anses mest trovärdig och som kan styra storyn.