2023-08-09, 19:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Av de heltidsarbetande i Sthlms innerstad som inte bor i HR skulle jag säga en tydlig majoritet. I Mora förmodligen rätt få

Inte så säker, många har ju bott väldigt länge i sina lägenheter och har därför köpt de billigt. Men antar att det blir svårt att få fram statistik.
Citera
2023-08-09, 19:54
Medlem
Citat:
Du får inte glömma att regeringen har ett nytt val att försöka vinna. De ligger lågt nu av förklarliga skäl men när inflationen kommer ner under målet kommer det hända rejäla grejer.

Skulle inte alls förvåna mig om bostadspriserna får en rejäl rekyl upp när det väl händer. Om det är 6 eller 12 månader bort är omöjligt att säga. Men regeringen kan inte vänta med sockrade skattesänkningar etc ända till slutet av 2025. Då är loppet redan kört.

Fö justeras brytpunkten för statlig skatt upp markant efter årsskiftet. Den diffen kommer motsvara runt 3-4% löneökning NETTO för en lön runt 60-70k

Du menar valet 2026?
Citera
2023-08-09, 20:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag måste säga att jag garvade gott åt den bilden . Hoppas att Gud förlåter mig

40-åriga enhetschefen bredvid ser lite orolig ut... kan det vara för att han köpt ett BRF-radhus i Bromma för 13m för tre år sedan. Vore ju skönt om analysen då pekade mot en räntesänkning inom kort, men men vem vet? Knappast KI i alla fall.
Citera
2023-08-09, 20:52
Medlem
Fullständig diarre på grafen över huspriser i Stockholms län. 9 dagar in i augusti. 42 900 per kvm.

Toppnoteringen från 2022 är 65 000. Nedgång 34%. Någon som har lust att räkna på reala nedgången?

Endast 19 avslut 9 dagar in. Mot tidigare års 300-500 under hela augusti. Nu måste försäljningarna komma igång med 20 st om dagen resten av månaden för att inte hamna under rubriken "försäljningskollaps i augusti".

Kompletterar med text från DI. Bolånetagare har förlamats och kan inte ta ut lån på huset längre för att finansiera renoveringar, eller i det här fallet bergvärme/solceller. Artikel nedan.

Experten: Hushållen har inte råd att investera sig ur energikrisen

Det är fortsatt högt tryck på den kommunala energi- och klimatrådgivningen, och nu märks de smalare plånböckerna allt mer på de som ringer. Hushållen har mer sällan råd att investera sig ur energikrisen, menar Anna Torshög, utvecklingsledare i Skåne.*
”En del rådgivningar slutar i att du kan nog inte bo kvar”, säger hon.

Min kommentar.
Det är nu man ska tycka synd om bostadsägare.
Citera
2023-08-09, 21:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Av de heltidsarbetande i Sthlms innerstad som inte bor i HR skulle jag säga en tydlig majoritet. I Mora förmodligen rätt få

Det stämmer nog. Jag tror många som håller på och pratar om "bolånetorskar" hit och dit i Stockholms innerstad underskattar folks inkomster.
Citera
2023-08-09, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror nog på var och vad du är intresserad av.

Störst risk ser jag nog bland nyproducerade lägenheter ute i förorterna. Högt belånade lägenheter och jag tror utbudet (som ökat enormt tack vare byggbommen) överstiger efterfrågan. Har sett många byggherrar som sänkt priserna. Verkar trögsålt. A - lägen i innerstan däremot kommer alltid vara efterfrågat. Hus likaså. Nu pratar jag främst Stockholm.
Ja tänker ungefär likadant som dig, sen kommer vi att "vänja" oss vid den högan räntan
Citera
2023-08-09, 22:02
Medlem
Citat:
Det stämmer nog. Jag tror många som håller på och pratar om "bolånetorskar" hit och dit i Stockholms innerstad underskattar folks inkomster.

Så kan det vara, men det blir högt fall om allt baserar på en hög inkomst. Lite varsel bland högre tjänster men framförallt sämre för egenföretagare i konjunkturkänsliga branscher torde ge utslag. Inte lika lätt att hitta nytt likvärdigt jobb om man blir varslad från sitt värv med 125tkr/mån jfm med dussinjobb med 45tkr/mån.
Citera
2023-08-09, 22:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnglaPersson
Ja tänker ungefär likadant som dig, sen kommer vi att "vänja" oss vid den högan räntan

Ja, så lär det nog bli. En risk med nyproducerade bostadsrätter är att dessa föreningar ofta har stora lån och är därmed räntekänsliga. Solid förening jmf med skräpförening har blivit än viktigare att fästa ögonen på om man är spekulant.
Citera
2023-08-09, 22:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Så kan det vara, men det blir högt fall om allt baserar på en hög inkomst. Lite varsel bland högre tjänster men framförallt sämre för egenföretagare i konjunkturkänsliga branscher torde ge utslag. Inte lika lätt att hitta nytt likvärdigt jobb om man blir varslad från sitt värv med 125tkr/mån jfm med dussinjobb med 45tkr/mån.

Å andra sidan har säkert de med inkomst på +100 tkr/mån oftare en skaplig slant undanstoppad.
Citera
2023-08-09, 22:34
Bannlyst
Citat:
Sitter man själv i en liten hyresrätt i vuxen ålder och lyfter 16k netto i månaden, är det nog en ren överlevnadsinstinkt att försöka inbilla sig att alla andra också har samma förutsättningar.

Hyreshororna gör bäst i att köpa nu. Har dom inte råd nu, kommer dom definitivt inte ha råd sen 😂
Citera
2023-08-09, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Det här är faktiskt helt sinnesjukt. Inflationen i Sverige är inte importerad. Riksbanken gjorde ett aktivt val att kort och gott utöka mängden kronor som existerade med 30% mellan 2020 och 2022.

Varför tror dom att en ränta på 4% skulle få ner inflationen till under 2% när den ligger på 9% idag?
Den är fortfarande negativ i reala termer.

Kommer dom ens med något argument?
Hur kommer det sig att USA fått ner sin inflation såpass då?

Du måste ju vara duktigt bränd i melonhuvudet om du tror att man måste ha en styrränta på 9-10% om inflationen ligger på 9-10%.

Likadant gapar pappskallarna (hyreshororna) om att man ska fortsätta höja räntorna, när inflationen vänder nedåt. Jubelidioterna tror att en vändning ska ske cirka 10 minuter efter att en räntehöjning gjorts. Dampbarn i årskurs 3 har bättre feeling än dessa avskräden.

Det är lite som att hålla full maskin ända fram till kajen. Det slutar bara i att skeppet sjunker i hamnen. Det räcker med att släppa gasen i tid för att kunna lägga in skutan fint. Vattnet bromsar om ingen gas ges.
Citera
2023-08-09, 22:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Sitter man själv i en liten hyresrätt i vuxen ålder och lyfter 16k netto i månaden, är det nog en ren överlevnadsinstinkt att försöka inbilla sig att alla andra också har samma förutsättningar.

Hyreshororna gör bäst i att köpa nu. Har dom inte råd nu, kommer dom definitivt inte ha råd sen 😂

Jag tror det ligger mycket i det.
Finns väl ett gammalt talesätt att man kan drömma sig både lycklig och rik. Ligger nog mycket i det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in